ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Ruby II.Vítám Vás u dalšího dílu seriálu o Ruby. V minulém díle jsme si řekli co to Ruby je a ukázali jak vytvořit nový projekt, ve kterém budeme psát naše programy. Dnes si ukážeme základní syntaxe. ÚvodJeště než začneme, nepoužívejte v ruby háčky a čárky, dělá to v Ruby neplechu. Práce s čísly a textemKdyž jste si založili nový projekt, vytvořil se Vám první super krátký program na vypsání řetězce Hello World. Vypsání nám umožňuje příkaz puts a za něj v uvozovkách text, číslo nebo proměnou. Tento příkaz vytiskne, co si zadáme a následně odřádkuje, kdybychom nechtěli odřádkovat, použijeme přikaz print. print "Hello World" puts "Hello World" puts "Hello World" Výstup Hello WorldHello World Hello World Pokud budeme chtít i v řetězci vypsat uvozovky, použijeme jednoduché uvozovky. puts "Hello 'World'" Výstup Hello 'World' Matematické operace se v Ruby používají stejně jako v klasické matematice. To znamená, že násobení a dělení má přednost před odčítáním a sčítáním. Pokud si nejsme jisti, je lepší vždy závorkovat. Závorka má nejvyšší prioritu. Pokud za příkaz puts vypíšeme matematickou operaci, vypíše se nám pouze její výsledek. Puts 1+1 Puts 3 Puts 12+13+(14-9)*19 Výstup 2 3 120 U řetězců můžeme také používat matematické operátory + a *. Operátor + nám spojí dva řetězce a * vypíše daný řetězec, podle čísla, kterým ho vynásobíme. puts "Hello " + "World" puts "Hello world" * 4 Výstup Hello World Hello worldHello worldHello worldHello world Na uvozovky si musíme dát při programování pozor. V následujícím příkladu je vidět, jak mají uvozovky vliv na průběh. puts 1 + 1 puts "1" + "1" puts "1 + 1" Výstup 2 11 1 + 1 Další příklad puts 1 * 1 puts "1" * 4 puts "1 * 1" Výstup 1 1111 1 * 1 A mohou nastat také chyby, jelikož nemůžeme přičíst k řetězci číslo nebo jeden řetězec násobit druhým a podobně puts "12" + 12 puts "2" * "2" puts "Pepa" + 12 puts "Jarda" * "Standa" Výstup Error Pomocí kombinace znaků #{} můžeme vypsat proměnou nebo matematický výraz k vypočítání v řetězci. puts "Vysledek operace 1 + 1 je #{1+1}" Výstup Vysledek operace 1 + 1 je 2 Ještě máme jeden způsob jak udělat uvozovky v řetězci a to znakem \. puts "Hello \"World\"" Výstup Hello "World" Proměnné a konstantyProměnné nemusíme v Ruby deklarovat, ale rovnou jim přiřazujeme hodnoty, Ruby samo rozpozná jaký má proměnná datový typ a přiřadí jí ho. Znak # označuje komentář na řádce. #Přiřadíme proměnné 1 a vytiskneme moje_promenna = 1 puts moje_promenna #Proměnou můžeme kdykoliv přepsat moje_promenna = 42 puts moje_promenna #Jak uz jsem rikal, Ruby promenne #automaticky priradi datovy typ moje_promenna = "Jakub Lares" puts moje_promenna #Promenou muzeme tedy i vytisknout #znaku #{} v retezci jak uz bylo #zmineno puts "Jmenuji se #{moje_promenna}" Výstup 1 42 Jakub Lares Jmenuji se Jakub Lares Do proměnných můžeme ukládat v podstatě cokoliv. Čísla, řetězce, výsledky operací a podobně. Takže operace, které už známe, si můžeme uložit do proměnných. var = "Hello" + "World" puts var #matematicka operace var = 5 * (1+2) puts var #muzeme precist obsah promenne, zvetsit a ulozit var = var + 1 puts var #zkraceny zapis var += 1 puts var #muzeme take pracovat s jinymi promennymi var2 = 2 var = var + var2 * 2 puts var Výstup HelloWorld 15 16 17 21 Důležité je, že když uložíme hodnotu proměnné číslo 1 do proměnné číslo 2 a následně proměnou číslo 1 přepíšeme, hodnota proměnné číslo 2 zůstane zachována. var = 1 #Ulozime do jedne promene hodnotu druhe promene. Do promenne var2 se tedy ulozi pouze #hodnota promenne var ne ona samotna promenna var2 = var puts var2 #Tady prepiseme promenou var a vidime, ze hodnota var2 zustala nezmenena. var = 3 puts var2 Výstup 1 1 Pokud napíšeme proměnou velkými písmeny, vytvoří se nám konstanta. Konstanty slouží k uložení informací, které nebudeme chtít změnit a Ruby nás upozorní, že děláme něco, co jsme pravděpodobně dělat nechtěli. Konkrétně měníme hodnotu konstanty. PI = 3.14 puts PI PI = 3.15 puts PI Výstup 3.14 3.15 warning: already initialized constant PI Datové typyRuby je dynamický typovaný jazyk, to nám umožňuje použít několikrát proměnou pro různé datové typy. Například jak u Javy nadeklarujeme proměnou, její datový typ už nezměníme. Ruby je silně typovaný, to znamená, že provádí kontrolu typů za běhu a zahlásí nám chybu, pokud se snažíme převést proměnou na něco, co daný typ nepodporuje. Pokud si vezmeme například PHP, je to jazyk slabě typovaný, takže se snaží při operacích nekompatibilních typů je zkonvertovat (přetypovat), aby mohla operace proběhnout. var1 = 5 var2 = "5" puts var1 + var2 Výstup `+': String can't be coerced into Fixnum Aby nám tato chyba nenastala, musíme přetypovat proměnou. K tomu nám slouží metoda .to_i(to integer) a .to_s(to string). Metodám se budeme podrobněji věnovat později. var1 = 5 var2 = "5" puts var1 + var2.to_i puts var1.to_s + var2 Výstup 10 55 Poté zde máme metodu .to_f a ta se liší od metody .to_i tím, že nám převede číslo na desetinné číslo. var = "23.60" puts var.to_i puts var.to_f Výstup 23 23.6 Metoda .to_f a .to_i pracují tak, že projíždějí daný řetězec znak po znaku a zkoušejí, jestli je daný znak číslo. Pokud ne skončí a vypíší všechny čísla, které se jim podařilo převést. a = "56 hoj" b = "hoj 56" c = "56 hoj 56" puts a.to_i puts b.to_i puts c.to_f Výstup 56 0 56.0 Pokud použijeme v matematickém výrazu desetinnou čárku, Ruby to vyhodnotí a rovnou nám počítá s výsledkem na desetinná místa. puts 2.0 + 3.0 puts 2.16 + 3 Výstup 5.0 5.16 Dotázání se uživatelePokud chceme od uživatele nějaký vstup, použijeme metodu .gets. Jakmile Ruby narazí na tuto metodu, počká si na vstup od uživatele, který vstup potvrdí klávesou Enter. Pokud budeme chtít pracovat s číslem, rovnou vstup přetypujeme na integer pomocí metody .to_i, ale pokud budeme požadovat text, musíme ho ořezat pomocí další metody .strip, která ořízne poslední bílý znak. Je to kvůli potvrzování klávesou enter, Ruby to vyhodnotí enter jako součástí vstupu. Náš vstup píšeme na stejné místo, kde nám NetBeans vypisuje výstupy. Jednoduché programyPozdrav puts "Zadejte prosim vase jmeno" name = gets.strip puts "Dekuji, ted uz vim, ze vase jmeno je #{name}" Výstup Zadejte prosim vase jmeno Jakub <<- Mnou zadaný vstup Dekuji, ted uz vim, ze vase jmeno je Jakub Sčítačka puts "Vítejte u progmu Sčitacka" puts "Zadejte 1.cislo:" a = gets.to_i puts "Zadejte 2.cislo:" b = gets.to_i c = a + b puts "Dekuji, zde je vysledek: #{a} + #{b} = #{c}" Výstup VĂtejte u progmu SÄŤitacka <<- Ukazka toho jak Ruby špatně zpracovává čárky a háčky Zadejte 1.cislo: 1 Zadejte 2.cislo: 2 Dekuji, zde je vysledek: 1 + 2 = 3 Samostatné úkolyNa konci každého dílu, si pro Vás připravím program, který si můžete sami zpracovat. Každý následující díl, si ukážeme řešení. Budou to programy na procvičení věcí, co jsme se daný díl dozvěděli. Krychle a koule Napište program, který spočítá povrch a obsah krychle, a dále povrch a obsah stejně velké vepsané koule. Vzorce určitě naleznete na internetu. Výstup programu by měl být následující. Výstup Zadejte stranu a 2 Povrch krychle 24 Objem krychle 8 Povrch koule 12.56 Objem koule 4.18666666666667 Pravoúhlý trojúhelník Napište program, který načte od uživatele délku obou odvěsen pravoúhlého trojúhelníka a spočítá délku přepony, obvod a obsah trojúhelníka. Vzorce znovu naleznete na internetu. Pro spočítání odmocniny použijte funkci Math.sqrt(x), kde x je libovolný výraz. Výstup by měl být následující. Výstup Zadejte stranu a 3 Zadejte stranu b 4 Delka přepony je 5.0 Obvod trojuhelniku je 12.0 Obsah trojuhelniku je 6. ZávěrToto je pro dnešek vše, příště si ukážeme práci s polem a slovníky a dotazování nad nimi.
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |