Wolfenstein: Enemy Territory
Dnes si představíme jednu z nejpopulárnějších multiplayerových akčních her,
která běží bez problémů (také) na linuxu, a kterou si můžete zadarmo stáhnout
a hrát.
20.12.2004 06:00 |
Ondřej Čečák
| Články autora
| přečteno 32848×
Wolfenstein: Enemy Territory (ET) je volně šiřitelná modifikace hry Return to
Castle of Wolfenstein zaměřená na hru více hráčů (multiplayer), kteří proto,
aby byli úspěšní, musí spolupracovat a taktizovat. Výhodné je, že ET nepotřebuje
ke svému spuštění původní hru.
Instalace
Hra běží pod OpenGL, takže bude nutné, aby vám fungovala 3D akcelerace.
Oficiální hardwarové požadavky jsou Intel Pentium III 600MHz (nebo jeho AMD
ekvivalent), 128 MB RAM, grafický akcelerátor s 32 MB a minimálně 500 MB místa
na disk pro instalaci a následně nejméně 271 MB pro vlastní hru.
Nejprve bude hru nutné stáhnout. Poměrně sympatická je její velikost (méně než
300 MB), takže by její stažení nemělo být moc náročné. Já jsem použil
mirroru 3dgamers.com,
ale různě po internetu existuje spousta dalších zrcadel.
Po stažení souboru mu přidejte právo spustitelnosti a spusťte ho. Po spuštění
dojde k ověření archivu a rozbalení do adresáře /tmp . V případě,
že není na oddílu, kde se /tmp nachází, dostatek místa (asi 500
MB), instalace selže. To můžete jednoduše obejít pomocí parametru --target , který
určuje, kam se má hra rozbalit. (Ostatní parametry si může zobrazit pomocí
./et-linux-2.56-2.x86.run --help .)
Po rozbalení na vás vykoukne installer podobný instalátorům Loki, takže
nainstalování hry by nemělo být složité. Installer zvládne také vytvořit
položky do nabídky programů pro KDE nebo GNOME a symlink pro jednoduché
spuštění hry.
Po úspěšné instalaci stačí hru jednoduše spustit zadáním et .
Nastavení
Pokud instalace proběhne bez problémů, stačí hru spustit a vše potřebné
nastavit tam. Pokud hru spouštíte poprvé, bude nutné vytvořit váš hráčský
profil. To znamená, že jednoduše vložíte nick (přezdívku), pod kterou budete
ve světe ET vystupovat a pár dalších nutných voleb (jako je kvalita
připojení). Ostatní nastavení naleznete v Options, in-game klienta pro
vyhledání dostupných her naleznete pod Play Online.
Hra
In-game klient má několik voleb pro filtrování dostupných serverů, obvykle ale stačí
vybrat nějaký server s mapou, která vám vyhovuje a na které hraje dostatek hráčů.
Standardně se mapy řadí podle pingu (správně round-tripu; odezva mezi vámi a serverem
v milisekundách), takže doporučuji vybrat server s co možná nejmenší odezvou.
ET je na velikost pingu poměrně náročný, ideální je ping pod 100-150 ms. Pod 200
ms to je ještě únosné, pod 300 ms už budete většinou prohrávat ve face2face
soubojích a od 300 ms výš se hra dost seká (samozřejmě v závislosti na
nastavení připojení a počtu hráčů, ale ET se řadí k hrám náročným na ping).
Po připojení k nějakému serveru (je možné, že v průběhu připojení bude nutné
stáhnout nějakou mapu – v ET jich pár je, ale hraje se na desítkách
dalších; v případě, že by in-game stahování nefungovalo podle vašich
představu, můžete mapy stáhnout ručně a umístit je do adresáře
enemy-territory/etmain (resp. do ~/.etwolf/etmain ).
Pokud se úspěšně připojíte na server, přejedete automaticky do tzv.
"Limbo menu" (kdykoli později ve hře Limbo menu vyvoláte klávesou
L). Zde si zvolíte stranu a svoje povolání.
V Enemy Territory bojují dvě strany – spojenci (Allies) a vojáci osy (Axis).
Jednotlivé mapy se hrají budťo samostatně, ale častěji pospojované do kampaní.
Na většině mapách vojáci osy brání a spojenci útočí.
V Limbo menu si máte možnost přečíst úkol mise (ty jsou obvykle velice
různorodé – od demolicí třeba po krádež součástek). Cíl mise je velice
důležitý, protože je současně cílem vašeho snažení. V případě, že útočící
strana nevyhraje během časového limitu (obvykle 20 nebo 30 minut na jednu
mapu), vyhraje ta bránící.
Povolání
Nyní ale zpět k volbě vaší specializace – jak už jsem napsal výše, v ET
je nutná kooperace hráčů. Ve hře se můžete stát vojákem, medikem, inženýrem,
specialistou pro polní operace a nebo špiónem. Ideální je zastoupení pokud možno
všech povolání v týmu, protože každé má svůj účel a výhody.
Soldier (voják)
Pouze voják je schopen ovládat v ET těžké zbraně – minomet,
mobilní kulomet, pancéřovou pěst a nebo plamenomet. Vojáci mají automaticky
při spawnu hned 4 granáty.
Velice častou volbou bývá pancéřová pěst, které zhruba vteřinu trvá, než
vystřelí, a která se musí také nějakou dobu nabíjet. Pár dobře mířených
panzerfaustů dokáže zastavit nejenom tank, ale i celou četu vojáků kolem něj.
V případě nedostatku munice, zdraví a nebo zvláštních požadavků (třeba na
odminování) lze použít skvělých hlasových příkazů (to platí pro všechny
vojáky; jednotlivé strany je mají různé).
Medic (medik)
Medici můžou uzdravovat ostatní (včetně sebe) pomocí lékárniček. Také mohou
vrátit některé padlé do hry pomocí injekce (ti pak nemusí čekat na další
respawn). Medik má při respawnu obvykle samopal a jeden granát.
Jako medik budete hlavní podpora v těžkých a vyrovnaných bojích, kde může být
šikovný medik klíčem k vítězství. Kromě toho, že budete pokládat lékárničky tam,
kde budou potřeba, budete spěchat k padlým a vracet je zpět do boje.
Když někomu píchnete ozdravovací sérum, bude při vstávání na chvilku
nesmrtelný – takže když k doběhnete a uzdravíte někoho na poslední chvilku
uprostřed prostranství označeného k bombardování, budou vaše střeva zdobit
okolí, zatímco váš bývalý pacient bude dávat co proto nepřátelům.
Engineer (inženýr)
Inženýr zvládne pokládat a neutralizovat dynamit, zneškodňovat nálože
nepřátel, pokládat a ničit miny, stavět (command posty, zátarasy, mosty, ...) a
opravovat zbraně a vozidla. Téměř ve všech mapách se pro úspěšné dokončení
mise bez pomoci inženýra neobejdete (platí především pro spojence). Inženýr spawnuje
se samopalem nebo se zbraní s granátometem.
Inženýr je ten, který za podpory spolubojovníků v plné palbě nastavuje
třesoucíma se rukama dynamit, opravuje poškozený tank a nebo staví zátarasy,
mosty a pozorovatelny. Na inženýrovi také záleží, jestli se mu podaří
deaktivovat výbušninu včas nebo jestli bude jako první překvapen brzkou
detonací. Inženýr ale také pokládá v klidu mimo frontu miny (kterých může
mít každá strana položeno maximálně deset) a připravuje tak překvapení pro
nepřátelské vojáky.
Field Ops (specialista pro polní operace)
Field Ops jsou v ET zodpovědní za dostatek munice – právě oni ji dokáží
ve hře doplňovat ostatním. Mimo to také zvládnout přivolat podporu dělostřelectva
nebo letectva (pomocí obarveného kouřového granátu nebo dalekohledu). Standardně
spawnují se samopalem a dvěma granáty.
Na Field Ops záleží úspěšnost podpůrných leteckých a dělostřeleckých útoků a
dostatek munice. Často se stává, že letecká podpora vyčistí bojiště a
poskytne tak příležitost k reorganizaci obrany (a nebo průniku a posunutí
fronty).
Covert Ops (špion)
Špion má nabídku pokročilých zbraní – může použít odstřelovačskou pušku
nebo třeba tichý samopal. Jeho výhodou je také možnost stáhnout z mrtvého
nepřítele uniformu a takto se k nepřátelům infiltrovat a provádět různé
sabotáže. Pokud je oblečený do nepřátelské uniformy, zvládne otevírat zamčené
dveře (kterými mohou procházet jenom nepřátelé). Mimo to také může
odhalovat nepřátelské miny a pokládat záškodnické nálože.
Práce špiona může být opravdu zajímavá – vyhlédněte si osamělou obět, zastřelte
ji a svlékněte ji z uniformy. Můžete jí také sebrat zbraň. Nyní už vše záleží
na vašem sebejistém a přitom drzém vystupování – můžete v klidu míjet
skupinky vojáků, kteří běží na bojiště a třeba sabotovat zařízení v týlu
nepřátel, potichu odstraňovat hlídače nebo odhalovat miny ostatním. Bodání do
zad, překvapivé střílení z bezprostřední blízkosti, vytváření kouřové clony
– to vše je práce špiona.
A nyní na bojové pole
Po zvolení specializace obvykle začne hra. Při startu mapy je před ostrým
hraním obvykle minutka warm-up, kdy je dovoleno vše, protože se do vlastní hry
nezapočítává (což obvykle znamená šílené vraždění spolubojovníků nebo rush k
nepřátelům). Po regulérním začátku hry začne plynout čas hry (který je limitem
pro splnění cíle mise). Nezbývá než se vrhnout do bitevní vřavy a dělat svoji
práci. V případě, že padnete v boji (a vaše ostatky nebudou rozmetány do okolí
např. granátem), vás může medik dostat zpět do hry. Pokud vás ale spojenci
dorazí nebo prostě zmáčknete defaultně mezerník, zařadíte se do fronty na
příští respawn. Respawny probíhají normálně po 30 vteřinách a znamená to, že
se objevíte na posledním dobytém místě (některé respawn pointy lze přebarvovat
na svoji stranu).
Zkušenosti
Za úspěšnost v boji jste odměňováni zkušenostními body (XP – Experience
Points; prostě a jednoduše "zkušáky"). Podle zkušenostních bodů se
můžete zlepšovat (celkem 4 úrovně), můžete být povýšeni nebo dostat medaili.
Light Weapons (lehké zbraně)
Hráč se může zlepšovat v lehkých zbraních střelbou z pistolí, samopalů a
pušek bez optického zaměřovače a vrháním granátů. Za zastřelení nepřítele
nebo jeho zabití granátem jsou 3 XP, za headshot 5 XP.
Dosažení nejvyšší úrovně v lehkých zbraních obvykle přijde časem samo u všech
povolání, která mají k dispozici nějaké lehké zbraně. Výše vašeho levelu
často odráží vaše schopnosti v boji.
- Level 1 – při respawnu získáte extra zásobník
- Level 2 – budete schopni přebíjet o 35% rychleji
- Level 3 – rozptyl střel se sníží o 35% a pistole bude o polovinu méně "kopat"
- Level 4 – místo jedné pistole budete mít dvě
Battle Sense (vnímání v boji)
Za přežívání v boji se automaticky zlepšuje vaše vnímání. Pokud budete během 30 vteřin
zraněni, získáte 2 XP. Pokud během nich také zraňujete, získáte 5 XP. A v
případě, že během zmíněných 30 sekund někoho zabijte, dostanete 8 XP.
Battle Sense také stoupá docela rychle a samo, stačí umět "přežít"
a sem tam si s někým zabojovat :o).
- Level 1 – dostanete dalekohled pro přiblížení nepřátelský pozic
(nejjednodušší použití je ve hře pomocí klávesy B)
- Level 2 – díky zlepšené fyzičce bude vaše stamina (schopnost
běhat, skákat) o 60% vyšší
- Level 3 – vaše zdraví bude lepší – počet Hit Pointů (HP)
vzroste o 15
- Level 4 – budete schopni odhalovat sami nepřátelské miny (ale
jejich přesnou lokaci nebudete moci sdělit spolubojovníkům)
Heavy Weapons (těžké zbraně)
Odměňováni budete za zabíjení těžkými zbraněmi – pevným nebo mobilním
kulometem, minometem, pancéřovou pěstí a plamenometem. Za každého mrtvého
získáte 3 XP.
Získat nejvyšší level v těžkých zbraních je docela obtížné, nezbývá než prostě
útočit, zabíjet a zabíjet ...
- Level 1 – na nabití pancéřové pěsti nebo minometu budete muset
čekat o 1/3 doby méně
- Level 2 – zbraně (kterých se to týká) se budou zahřívat dvakrát pomaleji
- Level 3 – s těžkými zbraněmi budete běhat rychleji
- Level 4 – místo pistole dostanete jako sekundární zbraň samopal
First Aid (první pomoc)
Pokud váš spolubojovník sebere vaši lékárničku, získáte 1 XP. Pokud oživíte
injekcí padlého, získáte 4 XP.
Jako medik získáte zkušenostní body a nejvyšší level poměrně brzy. Medik je
ale odměňován právem, protože v bojích mívá obvykle klíčovou roli.
- Level 1 – získáte jeden extra zásobník
- Level 2 – při respawnu budete mít o dvě injekce víc a jejich
maximální počet se také navýší o 2 a lékárnička vás bude stát jenom 15%
powerbaru (místo 25%)
- Level 3 – po oživení injekcí bude mít padlý plné zdraví (místo polovičního)
- Level 4 – adrenalinová injekce (pouze pro medika – pokud si
píchne adrenalin, bude mít 10 sekund neomezenou staminu a zraňován bude o
polovinu méně)
Engineering (inženýrská a ženijní práce)
Inženýr získá 3 XP za opravení vozidla nebo zbraně, 5 XP za práci, která
vyžaduje 50% power baru, 7,5 XP za práci vyžadující 100% power baru a až 10 XP
za demolici objektu. Za zabití granátem z granátometu získá inženýr 3 XP, 4 XP
za zabití granátem nebo minou, 4 XP za zneškodnění nepřátelské miny a 6 XP za
deaktivaci nepřátelského dynamitu.
Získávání zkušeností u inženýra není příliš jednuduché; pokud ale využíváte
min a své granátometné pušky, není to zase takový problém.
- Level 1 – při respawnu dostanete 4 extra ruční granáty a 4 extra granáty do
granátometu
- Level 2 – aktivace a deaktivace výbušniny vám bude trvat poloviční
dobu
- Level 3 – stavění a aktivace/deaktivace dynamitu nebo nášlapné
miny vás bude stát o 1/3 méně powerbaru
- Level 4 – explozemi budete zraňování o polovinu méně
Signals (signály)
Field Ops získá 1 XP za doplnění munice spolubojovníkovi (jednou krabicí), 3 XP za
zabití nepřítele nálety, 4XP za zabití nepřítele podpůrným dělostřelectvem a
5XP za zničení cíle mise oběma způsoby.
Fild Ops získává zkušenosti především doplňováním munice, ale pořádný letecký
útok udělá také své :o).
- Level 1 – položení bedny s náboji bude stát 15% místo původních 25%
- Level 2 – přivolání náletu vás bude stát jenom 2/3 powerbaru
- Level 3 – při podpoře budou použita 2 letadla nebo dvakrát delší ostřelování
- Level 4 – zvládnete identifikovat nepřátelské převlečené agenty
Covert Operations (špion, tajný zpravodaj)
Covert Ops získá 3 XP za odhalenou minu a 5 XP za ukradenou uniformu. Pokud
použije záškodnickou výbušninu, tak zabití nepřítele je za 5 XP, zničení cíle
mise 7 XP.
Covert Ops získává zkušenostní body také docela rychle, obzvlášť když často
sbírá nepřátelské uniformy (což není problém; tedy pokud to neděláte přímo na
hlavním bojišti :o)).
- Level 1 – v bedně s municí najdete o zásobník více (pro zbraň s
optikou)
- Level 2 – o 1/3 klesne náročnost na powerbar v případě házení
výbušnin nebo granátů
- Level 3 – zbraň kope o 50% méně
- Level 4 – nožem zabijete nepřítele na jednu ránu
Hodnosti
Spolu s tím, jak stoupají vaše úrovně v jednotlivých oblastech, stoupá i vaše
hodnost. Ta je pak zkratkou zobrazena před vaším jménem a především je na vaší
přilbě nebo čepici (takže se pak můžete radovat ze skolení nepřátelského
majora a nebo můžete jako medik ošetřovat prioritně vyšší hodnosti, ...).
Medaile
Po každé mapě dojde na udělování medailí – za vyšší bojové vnímání, pro
nejlepšího inženýra, medika, field ops, vojáka, špiona a nejlepšího s lehkými
zbraněmi. Medaile si nesete až do konce kampaně a jsou vidět ve statistikách
na konci kola.
Závěr
ET je výborná a docela komplexní multiplayerová hra zaměřená především na
zábavu ... a že opravdu zábavná je. Díky své hardwarové nenáročnosti navíc jde
bez problémů i na slabších strojích. Takže doporučuji minimálně vyzkoušet.
Odkazy
Verze pro tisk
|
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|