Chcete si vyzkoušet rallye a závod s časem stejně tak jako ho prožívají závodníci? Tak přesne toto vám nabídne hra Trigger.
20.3.2006 06:00 | o.k. | přečteno 11618×
Jak se říká: "Kdo si hraje, ten nezlobí". Tohoto rčení se budeme držet i v tomto článku ve kterém se vám pokusím přiblížit jednu zajímavou hru z oblasti automobilových simulátorů. Nečekejte však žádný propracovaný simulátor rallye, ale spíše hru, která vás na chíli zabaví.
Úvodem by se slušelo napsat, že hra je nativní pro Linux, je napsána pod GPL licencí, využívá OpenGL a je multiplatformní (pro Linux, Windows a pro MAC OS X).
Hardwarové nároky nejsou nikterak vysoké:
Domovské stránky této hry, které naleznete na adrese www.positro.net/trigger nejsou příliš graficky vyvedené a jsou poměrně nepřehledné, ale důležité je, že obsahují veškeré potřebné informace. Bohužel, hlavní vývojář (nebo spíše vývojářka - těžko říct) této hry - Jasmine Langridge loni na podzim ukončil práci na této hře, protože odešel pracovat pro firmu SEGA. Každopádně díky otevřenosti kódu této hry je možné, že projekt převezme někdo další.
Hru Trigger je možné stáhnout ze stránek www.positro.net/trigger, kde naleznete k dispozici mimo jiné i binární balíček pro Linux. Tento balíček vyžaduje pro svůj běh následující knihovny: SDL, SDL_image, OpenAL. Než tyto knihovny začnete stahovat a kompilovat ze zdrojových kódů, tak se nejdříve podívejte, zda již nejsou obsaženy ve vaší distribuci. Ve většině distribucí tomu tak je: Fedora - repozitář extras, Mandriva - přímo v distribuci, Debian - přímo v distribuci, OpenSUSE - přímo v distribuci.
Poté co máte nainstalované výše uvedené knihovny, správně nastavenou
3D akceleraci na grafické kartě a rozbalený program trigger
(tar jxvf trigger-0.5.2-linux.tar.bz2
),
stačí přejít do jeho adresáře a program následovně spustit:
./trigger
Ještě jedno upozornění - standardní knihovna OpenAL nefunguje s programem
korektně, proto je dobré (dle upozornění autora) ji nahradit za verzi,
kterou naleznete
zde. Mně se tento
krok také osvědčil. Danou knihovnu si nakopírujte do adresáře
/usr/lib/
a udělejte si symbolický link z této knihovny na
libopenal.so.0
v témže adresáři - poté si jako root spusťte příkaz ldconfig
.
Toliko k instalaci, nyní ke hře samotné. Hra umožňuje v základu výběr ze čtyř tratí a ze tří typů aut.
Cílem samotné hry je pouze závod s časem, kdy v zadaném čase musíte projet všechny kontrolní body (jsou označené velkým červeným kruhem nad tratí - po správném projetí kontrolního bodu tento kruh zezelená). Můžete si zvolit buď samostatné závody nebo pohár ve kterém musíte projet všechny tratě v daných časových limitech a k dispozici máte celkově pouze 3 pokusy.
~/.trigger/
)Ovládání této hry mně nepřijde příliš realistické (stejně jako zvuk, který jsem musel po chvíli vypnout) a jakékoliv ostřejší zatočení končí nepříjemným smykem a rozhozené auto se poté poměrně těžko dostává do normální klidné jízdy. Taktéž po najetí na větší nerovnost se auto prakticky pokaždé dostane nepřirozeně do kotrmelců a skončí buď na svém boku nebo na střeše - závod tímto však nekončí, během chvilky dostanete auto zase do normální, jízdy schopné polohy. Zdolat jakýkoliv kopec, projet trávou nebo dokonce jet po vodě autu nečiní žádné problémy, což závodům na realističnosti moc nepřidá.
Hra má k dispozici ještě pár tratí od různých autorů - naleznete je v sekci
"Extras" na výše uvedených domovských stránkách projektu. Tratě snadno
nainstalujete tak, že daný adresář nakopírujete do podadresáře
maps
, to samé platí i o dalších autech, které leží v podadresáři
vehicles
. Pokud si chcete vytvořit nějakou vlastní trať, tak
na stránkách v
sekci FAQ naleznete
návod jak na to.
Konfigurační soubor naleznete v adresáři ~/.trigger/trigger.config
. Lze pomocí něj nastavit rozlišení, přemapovat klávesy a případně nastavit
ovládání pomocí joysticku (joypadu) či volantu s pedály. Pokud máte brýle
na 3D vidění, tak Trigger lze nakonfigurovat tak, že přes tyto brýle uvidíte
prostředí opravdu plasticky.
I přesto, že se autor snažil o dosažení co možná nejlepšíjo fyzikálního modelu v této hře, tak se mu to dle mého mínění ne úplně nejlépe povedlo. Každopádně na krátkodobé odreagování je hra jako dělaná. Trochu mně zde chybí ten pocit z pořádného závodění, kdy člověk někoho předjíždí, ale to už k rallye patří, že závodíte pouze s časem. Příště si popíšeme automobilové simulátory na trochu vyšší úrovni.