Audacity IV. - Hloubka a panorama

V tomto díle přidáme do nahrávky dva nové rozměry, a to hloubku a panoramu.

18.12.2011 00:00 | Petr Horáček | přečteno 9677×

Obsah tohoto článku budu aplikovat na ukázkové skladbě, sestavené ze zpěvu, kytary a bicích.

Tentokrát vás odkážu na druhý díl článku Frekvence, panorama a hloubka ( http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Frekvence-panorama-a-hloubka-aneb-co-lze-udelat-pro-to-aby-vase-kapela-a-vase-nahravka-znela-dobre-dokonceni~21~prosinec~2007/ ), tyto články jsou velice povedené a dají vám dostatek informací pro vytvoření kvalitního mixu nahrávky.

Hlasitosti

Dokud je skladba mono (není to podmínkou, ale v mono režimu se s hlasitostmi lépe pracuje), je dobré nastavit hlasitosti samostatných nástrojů. Ujasněte si, které nástroje chcete zvýraznit a které jsou ve skladbě méně podstatné. Můžeme měnit hlasitosti jednotlivých částí stop (pomocí efektu Zesílit, a nebo nástrojem Obálka, jak jsme si popsali v prvním díle seriálu).

Pro pohodlné nastavení hlasitostí celých stop můžeme použít mix pult (Zobrazit → Mixer Board).

V naší skladbě vyrovnáme hlasitost bicích a kytary, zpěv mírně zesílíme nad ostatní.

Panorama

Tedy rozmístění zdrojů zvuku před posluchačem zleva doprava. Bicí souprava (v případě nahrání bicích do více stop pouze kopák), basové nástroje a hlavní vokál se umisťují doprostřed panoramatu. Případné další bicí nástroje, kytary, klávesy, dechy atd. umisťujte na strany kolem základu nahrávky.

Panoramatického dojmu se dá dosáhnout i pomocí efektů:

Na bicí použijeme velmi slabý reverb a na zpěv delay. Na kytarový part použijeme double tracking a celý ho posuneme mírně doleva.

Hloubka

Důležitou roli v mixu hraje hloubka, tedy vzdálenost zdroje zvuku od posluchače. Pokud nemáme k dispozici různě velké místnosti pro nahrání opravdové akustiky, můžeme je simulovat pomocí efektů.

Oddálení zdroje se (když pominu techniky při nahrávání) dá navodit třemi základními způsoby:

Platí pravidlo – čím vzdálenější objekt, tím užší panorama.

Je dobré nejdříve udělat první bez-prostorní objekt – střed hloubky i panoramatu, nejčastěji to bývá baskytara. Poté zpracujeme nejvzdálenější objekt – bicí. Ostatní stopy budeme umisťovat mezi tyto dva elementy. Až potom rozmístíme všechny nástroje do panoramatu.

Tak a to je všechno. Doufám, že se vám tento seriál líbil a byl k užitku.

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=1887