V tomto díle přidáme do nahrávky dva nové rozměry, a to hloubku a panoramu.
18.12.2011 00:00 | Petr Horáček | přečteno 9677×
Obsah tohoto článku budu aplikovat na ukázkové skladbě, sestavené ze zpěvu, kytary a bicích.
Tentokrát vás odkážu na druhý díl článku Frekvence, panorama a hloubka ( http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Frekvence-panorama-a-hloubka-aneb-co-lze-udelat-pro-to-aby-vase-kapela-a-vase-nahravka-znela-dobre-dokonceni~21~prosinec~2007/ ), tyto články jsou velice povedené a dají vám dostatek informací pro vytvoření kvalitního mixu nahrávky.
Dokud je skladba mono (není to podmínkou, ale v mono režimu se s hlasitostmi lépe pracuje), je dobré nastavit hlasitosti samostatných nástrojů. Ujasněte si, které nástroje chcete zvýraznit a které jsou ve skladbě méně podstatné. Můžeme měnit hlasitosti jednotlivých částí stop (pomocí efektu Zesílit, a nebo nástrojem Obálka, jak jsme si popsali v prvním díle seriálu).
Pro pohodlné nastavení hlasitostí celých stop můžeme použít mix pult (Zobrazit → Mixer Board).
V naší skladbě vyrovnáme hlasitost bicích a kytary, zpěv mírně zesílíme nad ostatní.
Tedy rozmístění zdrojů zvuku před posluchačem zleva doprava. Bicí souprava (v případě nahrání bicích do více stop pouze kopák), basové nástroje a hlavní vokál se umisťují doprostřed panoramatu. Případné další bicí nástroje, kytary, klávesy, dechy atd. umisťujte na strany kolem základu nahrávky.
Panoramatického dojmu se dá dosáhnout i pomocí efektů:
Stereo delay – duplikujte původní mono stopu (Úpravy → Duplikovat) a dejte ji do levého kanálu (dvojklikněte na posuvník L---P vedle stopy a nastavte zápornou hodnotu – čím vzdálenější od nuly, tím bude šířka panoramatu větší), to samé proveďte u druhého kanálu, jen hodnotu nastavte kladnou. Nyní použijte na obě stopy efekt Echo, u každé ale nastavte čas ozvěny o trošku jiný (např.: 295ms a 305ms). Nyní můžeme obě stopy sloučit do jedné stereo stopy (Vybereme - klikneme na panel u první stopy, držíme klávesu Shift a klikneme na panel druhé stopy, sloučíme - Stopy → Smíchat a vykreslit). Druhou možností je zdvojit stopu a nastavit délku echa podle tempa skladby (jinak by mohlo působit arytmicky) jeden kanál bude signál opakovat po jedné době a druhý po dvou (Přepočítání dob na vteřiny je jednoduché – tempo se udává v bpm (údery za minutu), pokud je tempo 120, je délka jedné doby 60 / 120 = 0,5 sekund.) .
Stereo modulační efekty – v balíčku CAPS jsou obsaženy efekty stereoChorus I a II. Stačí je použít na stopu. Oproti obyčejnému Chorusu mají navíc vlastnost Phase, udávající posun signálu.
Mono modulační efekty – použití je podobné, jako u Stereo delay. V jednom kanálu necháme původní zvuk a na druhý použijeme některý z modulačních efektů (Fázor nebo z balíčku CAPS – Phaser I, II, Chorus I, II).
Double tracking – jednoduchou a velice účinnou možností je zdvojení stopy. Buď můžeme nahrát jeden part dvakrát, a nebo pouze jednou a duplikovat. Před duplikovanou stopu vložíme např. 30ms ticha (Generovat → Ticho). Poté rozhodíme obě stopy na strany a sloučíme do jedné stereo stopy.
Na bicí použijeme velmi slabý reverb a na zpěv delay. Na kytarový part použijeme double tracking a celý ho posuneme mírně doleva.
Důležitou roli v mixu hraje hloubka, tedy vzdálenost zdroje zvuku od posluchače. Pokud nemáme k dispozici různě velké místnosti pro nahrání opravdové akustiky, můžeme je simulovat pomocí efektů.
Oddálení zdroje se (když pominu techniky při nahrávání) dá navodit třemi základními způsoby:
Zeslabením
Ubráním výšek a basů při ekvalizaci
Použitím efektů reverb a echo (delay) – čím delší a hlasitější dozvuk, tím větší vzdálenost
Platí pravidlo – čím vzdálenější objekt, tím užší panorama.
Je dobré nejdříve udělat první bez-prostorní objekt – střed hloubky i panoramatu, nejčastěji to bývá baskytara. Poté zpracujeme nejvzdálenější objekt – bicí. Ostatní stopy budeme umisťovat mezi tyto dva elementy. Až potom rozmístíme všechny nástroje do panoramatu.
Tak a to je všechno. Doufám, že se vám tento seriál líbil a byl k užitku.