Před pár dny vyšel další update ke hře America's Army. Ačkoli se nejedná o
jeden ze stěžejních herních úprav, upravuje např. engine o skvělou fyziku
Ragdoll. V článku se kromě popisu hry a změn podíváme také na to, jestli si linuxový uživatel zahraje přes GameZone.
22.6.2004 08:00 | Ondřej Čečák | přečteno 17519×
America's Army je hra financovaná americkou armádou. Složí totiž jako zvláštní druh promotion – má ukázat, jak to v takové elitní útočné jednotce a celkově u armády chodí. V případě, že by se někomu armáda zalíbila, může nastoupit. Ovšem pozor – služba v cizí armádě je podle českého práva trestný čin!
Tato hra je čistě k hraní online, dokonce je jednou z nejhranějších akčních her na internetu (3,5 miliónu registrovaných hráčů). Její výhody jsou velice dobrá realističnost zbraní a prostředí, velmi dobře navržené mapy a promyšlený systém bodování.
Po stažení více než 700 MB balíku a úspěšné instalaci (hra už nepotřebuje oprávnění superuživatele) a konfiguraci se octnete v základní nabídce. Před vlastním hraním je nutné projít tréninkem, základ je pouze střelba ze základních zbraní a pobíhání po buzerplace, ale jako pokročilejší možnost je i tréning medika, snipera, parašutisty nebo příslušníka speciálních jednotek. Atmosféra těchto tréninků je opravdu skvělá, přesně tahle by to mohlo fungovat v reálu. Jde o to, že celé prostředí opravdu "žije", všude je spoustu detailů, díky kterým si můžete situaci velice dobře představit. Pro lepší představu vám popíši výcvik medika: nejprve je nutné vyslechnout postupně 3 asi 10-15 minutové profesionální přednášky a složit testy z vyložené látky. Poté se teprve naučíte v praxi, které tlačítko budete muset stisknout pro obvázání vojáka v poli.
Už v trénincích ale narazíte a drobný zápor hry – propagandu. Na některých částech je opravdu vidět, že úkolem hry je propagovat armádu USA na veřejnosti. Vše se ale dá přežít poměrně bez úhony, takže se není čeho bát.
Po splnění základních tréninků se můžete připojit k hrám, které nevyžadují žádné speciální dovednosti. Pro spojení se v současné době používá pouze zabudovaný klient GameSpy, který umožňuje filtrování podle několika kritérií (např. mapa, počet hráčů, ping atp.)
Po připojení k určité hře si musíte zvolit stranu. V America's Army totiž proti sobě stojí dvě elitní jednotky s malým počtem vojáků, které mají opačné úkoly – jedna strana např. útočí na objekt s cílem ukrást data a úkolem druhé je objekt ubránit. Úkoly jsou velice různorodé a ve většině případů není nutné vystřílet nepřítele. Navíc na všech mapách je časový limit 10 minut, který obvykle znamená výhru těch pasivních (např. ti co brání).
A vzhledem k tomu, že se jedná o propagaci U. S. Army, není možné, aby jste v ostré akci hráli za teroristy (v některých hrách je možné bojovat s pomocí tzv. systému MILES, kdy se nestřílí ostrými ale laserem, to je jediný případ, kdy bojujete pro příslušníkům americké armády). Celý problém stran je vyřešen poměrně šalamounsky a vysvětlím ho raději na příkladu. Řekněme, že hrajete za americkou armádu a vaším úkolem je ukrást data v nepřátelském komplexu. Vaše zbraně jsou M4 nebo M16, občas těžký kulomet nebo závěsný granátomet. Proti vám hraje tzv. Opposing Forces, vojáci s uniformami podobnými teroristům a s ekvivalentem ke každé zbrani, např. u M4 se jedná o AKSU-74 apod. Vtip je v tom, že lidé na druhé straně vidí jako teroristy vás. Takže na svém vlastním monitoru vidíte vždy své spolubojovníky jako Američany a nepřátele jako teroristy. Ovšem druhá strana taktéž. A díky ekvivalentním zbraním to není problém.
Za jednotlivé úspěchy dostáváte tzv. zkušenostní body, např. za zastřelení nepřítele, ošetření spolubojovníka nebo za úspěšně splněnou misi. Po získání určitého počtu bodů budete povýšení na další honor level. Tento level má počáteční hodnotu 10 a maximální 100 (ve hře jsem viděl hráče s honor level 1-92). Kromě toho, že k určitým mapám se můžete připojit až po získání určitého počtu bodů, tento honor level svým způsobem částečně vystihuje, jak moc je daný člověk dobrý. Díky tomu si můžete najít server s takovými hráči, které jsou na podobné úrovni jako vy. (95% hráčů nepřesáhlo v současné době level 20). Aby nebylo možné hru svému týmu kazit, existují i penalizační body za porušení ROE (Rules of Engagement). Tyto záporné body dostáváte za poškozování spoluhráčů – postřelení až zabití případně zásah granátem. ROE se ale také týká spamovaní do in game talku, případně např. zastřelení civilních obyvatel atd. Pokud porušíte tato pravidla více než je zdrávo, okamžitě na dané mapě končíte a jdete do vězení (kde krom poslouchání zajímavé hudby nemůžete prakticky nic).
Ještě velice rychle zmíním výhody této hry:
Nyní už ale k věci. America's Army vyšla už v létě roku 2002 a od té doby se už mnohé změnilo. V současnosti se očekává další stěžejní update "Overmatch", kde bude například pár nových map podle reálných misí (dá se očekávat např. severní Irák) a několik další vychytávek (dálkově ovládaný robot atd.). Datum vydání není jistý, ale velice zhruba by to mohlo být někdy příští rok.
Mezi tím se očekávají dva další patche - Downrange a Q Course, který má vyjít zhruba na konci léta. Downrange vyšel zhruba začátkem června letošního roku, takže se na něj podíváme trošku blíže.
Update linuxové verze má přibližně 114 MB a bez něj si nezahrajete na serverech běžící na verzi hry 2.1 (v současné době skoro všechny). Bohužel ale po updatu není hra zpětně kompatibilní, ale na servery s verzí 2.0 byste už neměli narazit (možná neoficiální).
America's Army běží na upraveném Unreal Enginu. Ve verzi 2.1 byla přidána podpora fyziky enginu Karma "Ragdoll", což v praxi znamená, že po zabití nepřítele nespadne s jednou animací jako dříve, ale reaguje jako skutečné lidské tělo. Pokud například zasáhne nepřítele výbuch granátu, patřičně odletí. Po zásahu ve svahu spadne dolů, v budově se opře o stěnu a podobně. Opravdu velmi dobře odvedená práce.
Další novinkou jsou vozidla – například americké obrněné transportéry Stryker. Tato vozidla se zatím nedají plně ovládat, vlézt ale můžete za palubní zbraně a trochu (ráže .50) zkomplikovat situaci nepříteli.
Velmi dobré jsou také nové vizuální efekty – sluneční paprsky, které vás mohou na okamžik oslepit nebo průhlednost vojáků v případě, že jsou moc blízko kamery (vyhnete se tak situacím ze starších verzí, kdy je kamera "uvnitř" vojáka a vidíte tak například vnitřek jeho úst).
Ve verzi 2.1 je také nový mod pro turnaje, který nabízí vše, co by se od něj mělo očekávat.
Kromě dvou nových map SF Village a SF Arctic byla částečně upravena většina map starých. Opravy se také dočkal interface pro výběr týmu – nově tak vidíte např. počet vojáků na každé ze stran, můžete požádat svého spolubojovníka o výměnu "povolání" a také volba týmu by měla fungovat lépe (takže nebude nutné odpojování a připojování jako v minulé verzi).
Rush – rychlý útok na nepřítele tak, že to nečeká. Typicky to znamená rychlý běh ze startovní pozice tam, kde očekáváte, že by protivník mohl být a hodíte tam několik granátů. Popř. nepřítele nečekaně postřílíte.
Camping – když někdo campuje, prostě zalehne na výhodnou pozici a nemá potřebu se pohybovat někam dál.
Noob (n00b), lamer – amatér, prostě lama :o)
Cheater – dokonce i v nové verzi hry můžete potkat lidi, kteří hru kazí ostatním. Populární jsou např. aimbots, které (jak je vidět z názvu) pomáhají zaměřovat. Člověk s honor level 13 takhle jednou oddělal 2 mé spolubojovníky a mě přes strom jednou dávkou z těžkého kulometu. A to jsme byli každý jinde :-( Další možností je WallHack, který zprůhlední hry.
Idle – hráč nedělá nic, odešel na kávu, záchod nebo mu spadlo připojení. Po jednom kole neaktivity hra upozorní, po druhém automaticky vykopává.
Nade – (od slova grenade) granát.
Ping je odezva v milisekundách mezi vámi a serverem. Pro hry jako je tato je docela důležitý, protože v případě, že máte např. ping 100, trvá 0.1 sekundy od zmáčknutí tlačítka fire na vašem PC než se tato změna projeví na serveru. Je tedy jasné, že malý ping je výhodou.
V America's Army je ping pod 100 výborný, obzvlášť na amerických serverech. Pod 200 je ještě dobrý a pod 300 se také dá ještě hrát. Problémový je ping 300 až 400 a výše. Někdy se totiž stává, že UDP pakety nepřicházejí tak jak by měly a celý pohyb je trhavý, občas se nedá vyměnit zásobník nebo přepnout do režimu běh. Samozřejmostí je delší odezva.
Je logické, že ping na českých serverech by měl být nižší než na těch zahraničních. Zkusil jsem se zeptat na GameZone, kde se America's Army hraje, odpověd bohužel není povzbudivá:
GameZone.cz maji klienta jenom pro Windows, klient pro Linux se zatim neplanuje udelat
s pozdravem tomo.m GameZone.cz
Tato hra je týmová, to znamená, že od snipera (S) se obvykle čeká, že bude někde zalezlý a bude počítat sestřely. Voják s těžkým kulometem (AR) by se zase měl snažit svojí podpůrnou střelbou vykrývat vhodná místa. Pokud má někdo závěsný granátomet 203 (G), většinou se snaží sundat volně pobíhající nepřátele a protivníkova granátometčíka :o). Pokud máte výcvik medika a jste medik, je opravdu vhodné obvazovat spolubojovníky, obzvláště pokud si o to řeknou (standardně tlačítko M).
Další věcí je rozdělení stran – pokud hrajete za útok (assault), vaším úkolem by opravdu měl být útok. Nevypadá dobře, když obránci musí čekat a posléze zaútočit na jednoho amatéra, který je jako útočník zalezlý na své straně (jak jednou poznamenal jeden spoluhráč "útočníkům jde nejlépe obrana").
Medic test, první: A, A, A, C, C, B, A, B, D, B, A, E, A, C, C, A, A, D.
Medic test, druhý: B, B, A, B, C, D, A, C.
Medic test, třetí: B, D, B, C, B, B, B.
Special forces test: B, B, C; A, A, A; A, C, D; A, D, B; B, C, B.
Body získáváte za spoustu věcí. Tak například za zabití nepřítele, medik za léčení spolubojovníků, za správné splnění úkolu. Body ale také získáváte jako velitel v případě, že je váš tým úspěšný (a že občas dáte nějaký povel, jako že ohlásíte svoji polohu tlačítkem U). Stejně tak získá body každý člen, ale už méně. Pokud váš tým zvítězí a vy budete naživu, zisk bodů bude samozřejmě vyšší.
Skill pointy se ale dají získat pouze na serverech označených jako Official nebo Leased. Na neoficiálních se nepřičítají. U každé mapy je také stanovený minimální počet hráčů a minimální čas, aby se body započítávali.
Na adrese aamsl.net je webový prohlížeč serverů, který umožňuje filtrovaní. Informace sice nejsou moc aktuální, ale pořád lepší než ten standardní browser přímo z oficiálních stránek.