V dnešním díle se seznámíme s prostředím a ovládáním Gimpu.
28.6.2004 10:00 | Yippee | přečteno 66376×
Jak již bylo napsáno v prvním díle tohoto seriálu, doznalo uživatelské prostředí Gimpu od verze 2.0 velkých změn. Přepracované prostředí přiblížilo ovládání Gimpu jeho velkému rivalu Abobe Photoshopu. Tento díl by vás měl seznámit s novým prostředím.
Na obrázku vidíte prostředí Gimpu.
Vlevo je hlavní okno programu, které se skládá z jednoduchého menu (obsahující jen tři položky), panelu nástrojů a vlastností nástrojů.
Uprostřed je okno obrázku s otevřenou fotografií. Ti z vás, kteří znají starší verze Gimpu, vidí první změnu prostředí: v okně nám přibyla nabídková lišta.
V pravo je okno obsahující panely: Vrstvy, Kanály, Cesty, Zpět, Stopy, Vzorky, Přechody. Toto okno zde popisovat nebudu, vrátíme se k němu v některém z následujících dílů.
Menu v hlavním okně obsahuje tři položky: Soubor, Rozš., Nápověda.
Položka Soubor obsahuje všechny příkazy pro práci se soubory. Jsou to: Nový, Otevřít, Otevřít nedávný, Získat, Předvolby, Dialogy, Ukončit.
Pod položkou Rozš. najdeme:
Správce modulů (umožnuje vypínat/zapínat jednotlivé moduly Gimpu)
Editor jednotek (lze nastavovat vlastnosti jednotlivých měrných jednotek a přidávat nové)
Podrobnosti o modulech (zobrazuje informace o nainstalovaných modulech)
Prohlížeč DB (je určen hlavně vývojářům, získají tu užitečné informace)
Skript-Fu, Python-Fu (zde najdete všechny skripty)
Pomocí položky Nápověda se můžeme dostat k funkcím Gimpu: Nápověda, Kontextová nápověda, Tip dne, O aplikaci, GIMP online. Pokud potřebujete zjistit jakou verzi Gimpu právě používáte, vyberte z tohoto menu položku "O aplikaci".
Na tomto panelu najdeme všechny důležité nástroje potřebné pro běžnou práci. Příslušný nástroj vybereme kliknutím na ikonu (tohoto nástroje) a poté můžeme daný nástroj použít (aplikovat).
|
|
|
|
|
Umožňuje nastavit jednotlivé vlastnosti vybraného nástroje. U kreslících nástrojů je možné vybrat velikost, barvu a tvar stopy atd. U výběrových nástojů přesnost výběru apod. .
Nastavení barvy se provádí pomocí nástroje Barva popředí a pozadí. Tento nástroj, jak je vidět z vedlejšího obrázku, umožnuje vybrat příslušnou barvu několika způsoby. První záložka umožnuje vybrat barvu v režimu RGB. Lze ji vybrat kliknutím na příslušnou barvu v barevném čterci. Barvu lze také nastavit pomocí posuvníků jednotlivých barevných složek R (červená;red), G (zelená;green), B (modrá;blue), H (odstín;hue), S (sytost;saturation), O (jas;value). Pro vybrání barvy pomocí barevného trojůhelníka lze použít druhou záložku a na třetí záložce můžeme nastavit barvu v režimu CMYK pomocí posuvníků jednotlivých složek. Gimp umožnuje uložit si vámi nastavené barvy.
Okno obrázku obsahuje právě editovaný obrázek a menu aplikace. Menu je tu ve formě nabídkové lišty (novinka od verze 2.0), která je běžná ve všech grafických editorech, a také ve formě kontextové nabídky, na kterou jsme zvyklí z předcházejících verzí Gimpu.
Nabídková lišta obsahuje všechny položky, které jsou součástí kontextové nabídky. Právě kontextová nabídka byla jedním z důvodů, proč spousta lidí tvrdila, že má Gimp složité a nelogické ovládání. Proto vývojáři přidali od verze 2 do horní části okna obrázku nabídkovou lištu.
Nabíková lišta, kontextová nabídka obsahují:Položka obsahuje vše, co je potřebné pro práci se soubory tzn. otevření, uložení, tisk atd.
Osahuje standardní příkazy pro úpravy, které znáte z ostatních aplikací.
Zahrnuje nástroje pro vytváření a práci s výběry.
Pokud chcete změnit chování a vzhled okna obrázku, jděte do této nabídky.
Nástroje pro práci s obrázkem např. otočení, převrácení, oříznutí, barevné režimy, velikost atd..
Vše potřebné pro práci s vrstvami.
Osahuje stejné pracovní nástroje, které jsou na panelu nástrojů, a navíc pár dalších.
Umožnuje zobrazovat jednotlivá dialogová okna.
Tato položka obsahuje jednotlivé filtry pro úpravy obrázků.
Rozširující skripty napsané v Pythonu.
Obsahuje rozširující skripty napsané pomocí jazyka Script-Fu. Script-Fu vychází z programovacího jazyka Scheme, což je varianta jazyka LISPu (jěž používá EMACS).
Tímto dílem končí čast seriálu věnovaná seznámení s Gimpem. V následujících několika dílech se budeme zabývat úpravou fotografií.