Tento díl je věnovám řídících příkazům, které větví či cyklí běh programu dle podmínek.
6.8.2004 10:00 | Petr Hatina | přečteno 56857×
int a=0;boolean ok; if (a==0 ) ok=true; //shodu s hodnotou operátorem == if (a!=0 ) ok=true; // neshodu s hodnotou operátorem != if (a>0 ) ok=true; // zda je větší if (a<=0 ) ok=true; // zda je menší if (a>=0 ) ok=true; // zda je větší nebo rovno if (a<=0 ) ok=true; // zda je menši nebo rovnoLze testovat více podmínek dohromady pomocí logických operátorů
&&
(a, současně), ||
(nebo), !
(negace).
if (a==0 && b>5 ) a=1; //pokud a je 0 a b>5
Podobně jako hodnoty proměnných můžeme testovat hodnoty vracené z metod objektů. Například u minule uvedeného Date lze testovat .
Date dat=new Date(); if ((dat.getDate()==13) ) System.out.println ("Je 13.teho");
Další oblast která by spadala do oblasti řízení programu je ošetřování chybových stavů, což se ale v Javě řeší jinak, pomocí vyjímek, kterým budeme věnovat samostatnou kapitolu, a proto teď rovnou přejdeme k řídícím příkazům.
if
.
Používá se ve formátech if (podmínka) Příkaz;
, if (podmínka) Příkaz; else JinyPříkaz;
V tomto případě se vykoná Příkaz při splnění podmínky, zatímco při nesplnění podmínky se vykoná JinýPříkaz, uvedený v klauzuli else.
Pokud je v případě splnění podmínky třeba vykonat více příkazů, uzavřou se jako blok do složených závorek.
int a=0; boolean splneno; if (a==0) {splneno=true;a=1;}
? :
ve formátu vracenáhodnota = podmínka ? hodnota1 : hodnota2
int a =0 ;boolean b; b= a==0 ? true :false; //b je true a=1; b= a==0 ? true :false; //b je false
do
a do while
provádějí opakování části kódu dokud je plněna testovaná podmínka.
Formát prvního je while (podmínka ) příkaz;
, i když obvykle pracuje s celým blokem příkazů jako v tomto příkladu.
int i=10; System.out.println("CountDown"); while (i >= 0) { System.out.println(""+i); i--; } System.out.println("Boom");Druhý příkaz ,
do - while
se liší tím že se podmínka vyhodnocuje
až na konci bloku, čili blok se provede alespoň jednou.
int i=10; do System.out.println(i) while(>=0);
for
se používá k opakování bloku kódu v zadaném, pevném počtu opakování.
Jeho obecný formát je for (inicializace; podmínka ukončení;příkaz kroku) příkaz.
Konkrétnější , jasnější a nejčastěji používaný formát vypadá takto :
for(int i =0; i < n; i++)
{blok příkazů} Což značí, opakuj blok příkazů n krát.
V Javě je zvykem počítat v cyklu ne od 1 do n, ale od 0 do n-1. Důvodem je to, že toto číslování používají striktně některé struktury Javy, jako jsou například pole.
//tento kod vytiskne ASCII Znaky od 30 do 127 for (char c=32;c < 128;c++) System.out.println("ASCII znak "+ (int)c + " je " + c);
int hledcislo=13;boolean nalez=false; for (int i =1;i<20;i++) { if (i==hledcislo) {System.out.println(i);nalez=true;break;}} if (nalez) System.out.println("hledane cislo nalezeno"); else System.out.println("hledane cislo nenalezeno");V praktickém případě bychom samozřejmě hledané číslo nezadávali jako konstantu.
int i=0; while(++i<52) { if (i % 17 !=0 ) continue; System.out.println(i); }
navesti1: for (int i=1;i<1000;i++) { do { //vnitřní cyklus if (k==0) continue navesti1; //dalsi prikazy } while(j<50) }Nicméně tento příkaz až nebezpečně připomíná nestrukturovaný příkaz goto, známý z jiných jazyků. (kdo se nebojí goto, ten se nebojí ničeho, říkalo se v osmdesátých letech). Je vhodné psát cykly jednodušší.
switch(proměnná) case hodnota1: příkaz1;break; case hodnota2: příkaz1;break; case hodnota3: příkaz1;break; default: příkaz;Pokud testovaná proměnná obsahuje hodnotu1 , provede se příkaz1 , při hodnotě 2 příkaz 2, atd . Samozřejmě, místo jednoho příkazu může být uvedený celý blok, a každá větev musí být ukončena příkazem
break
.
Tedy obecně vzato nemusí, pokud se to hodí (a není to jen omylem), bez ukončení příkazem break dojde ke zpracování příkazů další větve.
Pokud je uvedena klauzule default, příkaz za ní se provede pokud proměnná obsahuje jinou hodnotu než uvedenou v předešlých hodnotách. Jen upřesněním že proměnná musí být celočíselná.
long l=10000L; float f=1.02F; double d= 3.14111111D; }