PHP (68) - Stavíme portál

Téma na více dílů - stavba portálu v PHP. A s příkladem funkčního webu.

19.11.2004 15:00 | Petr Zajíc | přečteno 58068×

Počínaje tímto dílem našeho seriálu zcela opustíme poněkud nudnou šeď teorie PHP programování, a vrhneme se na praxi. V několika následujících dílech totiž poslepujeme úplně nový web a projdeme přitom všechny kroky, které byste měli v takové situaci mít na paměti. Programování v PHP je dosti svázáno s dalšími technologiemi, takže jeden větší příklad bude lepší než několik malých fragmentů kódu.

Je to samozřejmě dilema - čím kratší je příklad, tím spíše se můžete soustředit na to, co opravdu řeší - ale čím je rozsáhlejší, tím spíše pochopíte, jak spolu jednotlivé etapy práce a části kódu souvisejí. Budeme tedy používat nejen PHP, ale HTML a MySQL (možná trochu i styly). Navíc, budu se snažit představit vám jednotlivé kroky stavby webu tak, jak v praxi opravdu probíhají. Tím by čtenář (zejména pokud s webovou tvorbou začíná) měl získat alespoň základní představu o tom, co a kdy se má dělat.

Nebude to internetový obchod

Ne! Internetové obchody dělá jako příklad na PHP každý. Navíc mi (pokud se implementuje přihlašování i nakupování) přijdou pro začátečníka poněkud obtížné na pochopení. Namísto toho zkusíme naprogramovat web o nějaké vymyšlené hudební skupině. Bude to prinicpiálně velmi jednoduché a nebudou v tom žádné záludnosti (účetní věci, DPH apod.), které by internetový obchod zcela jistě provázely.

Jak jen to půjde, nebudeme se zabývat žádnými záležitostmi, které přímo nesouvisejí s PHP. Naše "stránky" tedy nebudou mít žádnou nebo téměř žádnou grafiku, abychom se soustředili na to, co nás opravdu zajímá. Velmi málo (pokud vůbec) se budeme zabývat věcmi jako je klientské skriptování nebo DHTML.

Zadání

První věc, kterou byste si měli při návrhu webu ujasnit, je zadání. My budeme tvořit web propagující smyšlenou hudební skupinu. Součástí stránek bude následující funkcionalita:

Jednotlivé body budeme chtít samozřejmě rozpitvat. Taktická - poznámka: pokud by se jednalo o komerční věc, tohle je nejlepší udělat spolu se zákazníkem. Tak tedy, rozhraní pro zadávání koncertů by mělo umět následující věci:

Podsekce diskografie by měla mít následující funkce

Správa uživatelů by měla mít následující funkce:

Zveřejňování textů písní by mělo mít následující vlastnosti:

Trochu jsem to rozepsal - zejména abych předvedl, jak je důležité mít "cílový koncept". Asi si umíte představit, že kdybyste tento seznam tvořili se zákazníkem, mohl by být daleko rozsáhlejší. A taky si asi už v téhle chvíli umíte představit, co by se stalo, kdybyste začali pracovat bez ujasnění těchto základních pravidel hry.

Pozn.: Pokud se jedná o komerční záležitost, jen naprostý sebevrah by byl schopen zkalkulovat cenu předtím, než udělá nějaký podobný cílový koncept. Profík si naopak vyhradí, že s každou změnou funkcionality se znovu probere otázka financí.

Technický rozbor

Teď není chvíle, kdy bychom měli "přijít od zákazníka, sednout a psát", nýbrž chvíle pro nějakou tu technologickou poradu. Samozřejmě, že aplikace bude vyžadovat skriptování na straně serveru - jasně volíme PHP. Bude potřeba databáze (minimálně na uložení alb, písní, textů a uživatelů). Zvolíme tedy (například) MySQL. Možná budeme potřebovat poshánět nějaký ten software - už jsme o tom psali. Další věci ke zvážení.

Teď něco z HTML. Budeme potřebovat stanovit, jaký typ dokumentu vlastně vyvíjíme - zda HTML, XHTML a jakou verzí specifikace se přitom budeme chtít řídit. To je nesmírně důležité, protože náš kód by měl být vždy validní (psal o tom Luboš Turek). Dobrý rozbor této problematiky najdete zde.

Aplikace by měla už od prvopočátku mít nějakou koncepci rozvržení, tzv. layoutu. V zásadě se na každý složitější site použije některá ze tří následujících technologií:

Každý z těchto způsobů má své zastánce, pěkně to shrnuje článek Pavla Káchy. Formálně je nejsprávnější použít technologii kaskádových stylů, protože právě za tímto účelem byla vyvinuta. My použijeme tabulky, protože to bude pro výklad některých pasáží názornější než CSS.

Pozn.: Pokud to s tvorbou webu myslíte vážně, rozhodně uvažujte o kaskádových stylech. Je to budoucnost webdesignu. Jednou větou - styly nejlépe umožňují oddělit obsah stránek od formy.

V dalším díle seriálu si poslepujeme "kostru" našeho webu a ujasníme si, jak vyřešíme navigaci mezi jednotlivými částmi stránek.

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=523