V minulém díle jsme se podívali na historii firmy Commodore, na její
počátky a na 8-mi bitovou řadu osobních počítačů Commodore PET/CBM,
určenou především pro obchodní společnosti a organizace. V tomto díle si
řekneme něco o domácím 8-mi bitovém počítači Commodore VIC-20.
Osobní počítače Commodore (2) - VIC-20
Psal se rok 1979 a společnost Commodore zažívala úspěchy se svou
inovovanou řadou PET 2001-N. Nebyla ovšem sama. Také osobní počítač Stevea
Wozniaka Apple II už
byl 2 roky na trhu a právě ten si vybrala softwarová firma "Software Arts"
pro jedinečný počin "VisiCalc"
- což byl první tabulkový procesor pro osobní počítače, který v podstatě
znamenal, že osobní počítače už nejsou záležitostí jen počítačových
nadšenců, ale i podnikové sféry.
Jack Tramiel (zakladatel Commodore) chtěl mít do začátku lednové výstavy
spotřební elektroniky Consumer Electronics Show (CES) 1980 stroj, který by
dokázal konkurovat spojení Apple II + VisiCalc. Proto Chuck Peddle a Bill
Seiler (hlavní inženýři Commodore) začali pracovat na novém počítači
jménem "TOI" (The Other Intellect).
Jednou z vlastností TOI měla být schopnost zobrazit 80 znaků na řádek. To
ovšem vyžadovalo použití grafického čipu VIC6564 (Video Interface Chip
6564), který ke své činnosti potřeboval drahou statickou operační paměť
SRAM. Tramiel však chtěl, aby TOI byl velmi levný.
Mezitím inženýr MOS Technology (součást Commodore) Robert Yannes doma
vytvořil, s menší pomocí Ala Charpentiera (tvůrce grafického čipu VIC6560)
a Charlese Winterblea, levný prototyp počítače nazvaný "MicroPET" a ukázal
ho Tramielovi.
Tramiel, vědom si faktu, že výstava CES se blíží a TOI stále není
dokončen, okamžitě požádal o dokončení MicroPET a rozhodl o jeho masové
produkci.
Commodore VIC-20 (VC-20, VIC-1001)
Yannesův původní prototyp obsahoval portovaný operační systém (KERNEL -
něco jako BIOS v dnešních PC, a interpret BASICu) z Commodore PET. Dále
znakovou sadu podobnou PETSCII (PETSCII byla znaková sada Commodore PET,
vzniklá rozšířením ASCII), rozhraní pro připojení joysticku
(kompatibilního s Atari
2600) a rozhraní pro ROM cartridge. MicroPET měl však do reálného
počítače daleko, takže musely být rychle zkoordinovány dokončovací práce.
A tak byl nastartován projekt "Vixen".
Glen Stark (inženýr Vixen) vyvinul rozhraní odvozené od IEEE 488
(používaného v Commodore PET), k němuž šla ale připojit zařízení
prostřednictvím mnohem levnějších kabelů než u originálu. Na spoustě
dalších věcech pracoval Bill Seiler (hlavní inženýr MOS Technology).
Commodore měla také v zásobě spoustu nevyužitých čipů 1 kbit x 4 SRAM a
Tramiel rozhodl o jejich použití. Na konci se předělaný MicroPET podobal
spíše TOI a Commodore PET než původnímu Yannesovu modelu, který si
ponechal barevný grafický čip VIC6560 (schopný zobrazit 22 znaků na
řádek), a s jehož prodeji měla Commodore potíže.
V dubnu 1980 se Tramiel a Michael Tomczyk (nově najatý marketingový
stratég) sešli v Londýně se svými japonskými a britskými kolegy, kde
Tramiel propagoval své heslo "počítače pro masy, ne pro třídy" ("computers
for the masses, not the classes"). Po této schůzce Michael Tomczyk napsal
30-ti stránkový interní dokument, ve kterém mimo jiné požadoval, aby měl
nový počítač programovatelné funkční klávesy, klávesnici s klávesami o
velikosti tlačítek psacího stroje a zabudované rozhraní RS-232. Hlavním
cílem, propagovaným v dokumentu, byla "uživatelská přívětivost" nového
stroje.
Projekt Vixen byl předán do Japonska, kde inženýrský tým, vedený Yashem
Terakurou, vytvořil VIC-1001 určený pro japonský trh, kde byl počítač
prodáván dříve, než byl představen v USA.
V červnu 1980 byl již hotový nový počítač představen na veletrhu CES v
USA jako "VIC-20" (v Německu později prodávaný pod označením "VC-20").
Commodore VIC-20 poháněl procesor 6502 o taktu kolem 1 MHz a velikost
jeho operační paměti RAM činila 5 kB. Z toho 1,5 kB zabíraly systémové
rutiny a operační systém KERNEL, včetně interpretru BASICu. Takže pro
uživatelské programy zbývalo pouhých 3583 bytů.
Grafický čip VIC6560 (verze NTSC) / VIC6561 (verze PAL) zobrazoval 2
grafické módy. Jeden (high-resolution) dokázal zobrazit 256 různých znaků
najednou (1 znak = 8 x 8 pixelů) v matici 22 x 23 znaků na obrazovce.
Každý znak mohl na jednobarevném pozadí používat jednu volitelnou barvu.
Druhý mód (low-resolution multicolor) dokázal zobrazit 64 znaků najednou v
matici 22 x 23 znaků na obrazovce (1 znak = 4 x 8 pixelů). Každý znak mohl
použít 3 barvy (2 barvy společné všem znakům na obrazovce a jednu
volitelnou barvu). Celková paleta čítala 16 barev. Čip neměl bitmap mód,
který by umožňoval jemnou grafiku. Ale znaková sada mohla být
modifikována, takže běžnou programátorskou metodou bylo zobrazení všech
256 znaků na obrazovce, jejichž modifikací se vytvářela grafika.
Zvukovou vlastností VIC čipu byla schopnost generovat 4 mono zvukové
kanály. A to 3 kanály generující zvukovou křivku obdélníkového tvaru,
které měly každý rozsah 3 hudební oktávy (dohromady, díky posunutí o jednu
oktávu, s celkovým rozsahem 5-ti oktáv). A jeden kanál generující zvuk
bílého šumu (používaného ve zvukových efektech). Všechny kanály měly
společné ovládání hlasitosti.
Jako ostatní hrací konzole a počítače té doby měl VIC-20 cartridge slot,
kam mohl být umístěn zásuvný modul s video hrou, softwarem, nebo
rozšířením paměti RAM.
Dále obsahoval port RS-232 kompatibilní s Centronics pro zapojení modemu,
sériový port IEEE-488 (podobně jako Commodore PET) pro připojení diskových
jednotek a tiskáren, port pro připojení magnetopáskové paměti a DE-9 herní
port (kompatibilní s Atari 2600) pro připojení joysticku nebo otočného
kontroléru (dnes známý "volant", tehdy to byl otočný potenciometr -
kontrolér podobný kontroléru hlasitosti na dnešním audio zesilovači). K
VIC-20 šlo ještě připojit světelné
pero, které fungovalo s dnes již téměř nepoužívanými CRT monitory
nebo CRT televizními přístroji.
Ačkoliv neměl Commodore VIC-20 na svou dobu nijak skvělé parametry
(velkou nevýhodou bylo zejména pouhých 5 kB paměti RAM), jeho cena pod
300$ a distribuce prostřednictvím obchodních domů a obchodů s hračkami
(což bylo vůbec poprvé, co se počítače takto prodávaly), zaznamenaly
obrovský úspěch a do ledna roku 1985 (kdy už se prodávaly mnohem
výkonnější modely Commodore 64 a Commodore 128) se celosvětově prodalo
celkem na 2,5 milionu kusů. A to byl na svou dobu nevídaný výsledek.
Specifikace:
Commodore VIC-20 (VC-20, VIC-1001)
Procesor CPU:
MOS Technology 6502
frekvence: 1.108404 MHz (PAL), 1.02 MHz (NTSC)
RAM:
5 kB z toho 3583 bytů volných pro BASIC programy
rozšiřitelná pomocí cartridge o dalších 3 kB, 8 kB, 16 kB, (32 kB
a 64 kB od jiných výrobců než Commodore)
ROM:
1.5 kB pro KERNEL, Commodore BASIC 2.0 a znakovou sadu
Video: MOS Technology VIC 6560 (NTSC), 6561 (PAL)
16 barev (horních 8 barev může být použito pouze jako barva
pozadí, nebo jako pomocná barva)
možnost výběru ze dvou znakových sad ("hires" - 8 x 8 pixelů znak,
"multicolor" - 4 x 8 pixelů znak)
maximální rozlišení závisí na použitém systému NTSC/PAL
(standardně pro firmware VIC-20 je to 176 x 184 pixelů, pro systém
PAL je to 224 x 256 pixelů)
normálně VIC-20 zobrazuje 22 x 23 znaků (8 x 8 pixelů znak)
pro zachování poměru stran 4:3 má jeden pixel nepoměrně větší
šířku než výšku
Zvuk: MOS Technology VIC 6560 (NTSC), 6561 (PAL) - stejný jako pro
video
3 generátory obdélníkové křivky a jeden generátor "bílého" šumu (3
+ 1 kanál zvuku)
každý generátor měl rozsah 3 oktávy, z čehož druhý a třetí
generátor byl posunut o jednu oktávu výše než předchozí; dohromady
tedy měly 5 oktáv
společné ovládání hlasitosti
zvuk v mono
Vstup/Výstup:
rozšiřující slot pro cartridge
vstup/výstup (stejný jako u Commodore PET) pro kazetopáskovou
paměť
8-bitový sériový vstup/výstup (sériová verze IEEE-488) pro
připojení CBM tiskáren a diskových jednotek
"uživatelský port" (kompatibilní s RS-232 a Centronics) pro
připojení modemu nebo paralelní tiskárny
DE-9 herní port (kompatibilní s Atari 2600) pro herní zařízení,
jako jsou joystick, otočný potenciometr (volant), světelné pero
apod.
28.11.2018 23:56/František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28/Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04/František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15/Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58/František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář