Minule jsme si ukázali server komunikující s klienty v rámci
jednoho unixového stroje, dnes si tedy ukážeme odpovidající
klientský program a také se koukneme na to, jak tuto ukázku
upravit, aby používala TCP/IP.
5.5.2004 08:00 | Aleš Hakl | přečteno 13157×
Náš klient bude ještě jednodušší než server. Jednoduše se připojí k serveru a pak střídavě čte řádky ze standardního vstupu a socketu a vypisuje je do socketu respektive na standardní výstup. Pokud se na standardním vstupu objeví prázdný řádek, klient spojení uzavře a skončí.
Stejně jako v případě serveru začínáme vytvořením socketu:
s:=socket(AF_UNIX,SOCK_STREAM,PF_UNIX);
if s=-1 then begin
halt(1);
end;
Nyní vytvoříme spojení:
if not connect(s,fileName,sin,sout) then halt(2);
Dále se "soubory" sin a sout naprosto běžně pracujeme a nakonec je zavřeme funkcí close.
Ukažme si, jak může vypadat použití naší jednoduché ukázky použití socketů:
$ ./unix-server &
[1] 21522
$ ./unix-client
Server: prichozi spojeni od:
Mnauu
foobar
raboof
quux
xuuq
$ ps
PID TTY TIME CMD
21110 pts/6 00:00:00 bash
21522 pts/6 00:00:00 unix-server
21524 pts/6 00:00:00 unix-server <defunct>
21550 pts/6 00:00:00 ps
$ killall unix-server
[1]+ Terminated ./unix-server
$
Protokol TCP/IP se po stránce obsluhy socketů příliš neliší od Unix Domain Sockets, jediným rozdílem je, že musíme řešit převod adres a čísel portů do tzv. síťového pořadí bytů (tj. big-endian, zatímco procesory x86 používají little-endian). Také je nanejvýše vhodné umožnit uživateli zadávat adresy jako jména počítačů a nikoli jejich číselné adresy. Oba tyto problémy řeší jednotka inet.
Tato jednotka obaluje většinu funkcí specifických pro sockety v doméně AF_INET. Tedy funkce pro převod jmen počítačů na adresy a naopak, funkce pro převod názvů služeb na čísla portů a naopak a také funkce pro převod pořadí bytů mezi tzv. hostitelským(tj. takovým, které používá cílová platforma) a výše zmíněným síťovým pořadím.
O TCP/IP a socketech v doméně INET by se dalo teoretizovat jistě ještě dlouho, ale vrhněme se na vlastní přepis pro použití TCP/IP. Provedl jsem několik úprav předchozího příkladu. Forma patche nám umožní si jednoduše ukázat změny oproti variantě s Unix Domain Sockets.
Změny proběhly logicky v obou částech našeho programu. Pro komunikaci nejdůležitější části kódu jsou ovšem víceméně duplikovány jak v serverové tak klientské části. Protože klient je jednodušší, začnu popis úprav tam:
s:=socket(AF_UNIX,SOCK_STREAM,PF_UNIX);
if paramcount<>1 then begin
writeln('Usage: ',paramstr(0),' <address>');
halt(4)
end;
s:=socket(AF_INET,SOCK_STREAM,0);
Nyní ještě musíme zpracovar vstup od uživatele, tj. převést jméno počítače na jeho číselnou adresu. A poté vytvoříme spojení.
if not connect(s,fileName,sin,sout) then halt(2);
host.NameLookup(paramstr(1));
addr.family:=AF_INET;
addr.port:=ShortHostToNet(port);
addr.addr:=HostToNet(LongInt(host.IPAddress));
host.done;
if not connect(s,addr,sin,sout) then halt(2);
A další kód klienta je naprosto identický jako v předchozí variantě, myslím, že na tom je krásně vidět o čem sockety vlastně jsou: ve skutečnosti jsme změnili dvě volání funkcí a máme fungující TCP klient. Zbytek úprav je zejména pro pohodlí uživatelů (převod jmen na adresy) a lepší přenositelnost našeho programu(převod na síťové pořadí bytů, to by totiž bylo možné implementovat aritmetickými operacemi a nebo dokonce ponechat na uživateli).
V serverové části již nebudu popisovat všechny úpravy, pouze se zaměřím na některé zajímavé:
function getName(addr :longint ):string;
var
h : THost;
a : longint;
begin
a:=NetToHost(addr);
h.AddressLookup(THostAddr(a));
getName:=h.Name;
h.done;
end;
addr.addr:=0;
if not bind(s,addr,sizeof(addr)) then halt(1);
Ostatní úpravy jsou většinou pouze o záměnách proměnných, a proto nepovažuji za nutné, je nějak dále rozebírat. Po upgradu na fpc 1.0.10 jsem na dvouch počítačích narazil na to, že program používající jednotku inet nešel zkompilovat a dostal jsem chybové hlášení linkeru o neexistenci proměnné h_errno. FPC 1.0.10 nainstalovaný apt-getem na debian unstable to nedělá, ale na gentoo instalované fpc z binárního balíčku to dělá. Není mě jasné co přesně toto chování způsobuje. Jednoduchým (a poněkud diskutabilním) řešením je ve zdrojovém kódu jednotky inet odstranit z definice promšnné GetDNSError část external name 'h_errno';, toto řešení ma ovšem ten důsledek, že poznáme že nastala chyba, nikoli už jaká.. Tím bych i uzavřel téma socketů a pomalu se přesuneme od obalů kolem knihovny jazyka C k programování v Pascalu.
Příště bych rád začal s knihovnou FCL, která ač je zatím neuplná a nedokončená, již nyní obsahuje mnoho zajímavých a užitečných tříd.