Tímto dílem zakončíme sérii o Masonu. Popíšeme si speciální komponenty, subkomponenty a masonovské metody.
16.11.2009 01:00 | Jiří Václavík | přečteno 11577×
Tento druh komponenty se speciální syntaxí použijeme, když potřebujeme, aby komponenta vracela již zformátovaný kód. Přitom formát, podle kterého se bude výstup upravovat, známe až v době jejího volání. Na to už nám známý <%filter> nestačí.
Formát tohoto druhu komponenty volané s náplní vypadá takto.
<&| komponenta &>
formát
</&>
Uveďme si příklad, na kterém lépe použití tohoto druhu komponenty pochopíme. Chceme zobrazit tabulku, přičemž hodnoty musíme získat z externí komponenty. Tabulka bude zobrazovat ceny benzínu v požadovaných lokalitách.
<table border='1'>
<tr>
<td>Město</td>
<td>Cena benzínu</td>
</tr>
zde potřebujeme volat komponentu, která vrátí hodnoty zformátované tak,
aby vytvářely vždy řádek tabulky
<table>
Jak to tedy bude fungovat? Komponentě předáme v podobě argumentů jména měst, u kterých chceme získat tamní cenu benzínu. Dále ji předáme formát, aby byla vrácena vždy již v upravené podobě.
Formát bude jakousi šablonou, ve které musíme uvést klíčová slova, jež se později nahradí proměnnou hodnotou. Zvolíme hodnoty ve tvaru %slovo%.
Doplňme tedy kód naší komponenty.
<table border='1'>
<tr>
<td>Město<td>
<td>Cena benzínu</td>
</tr>
<&| ziskej_cenu_benzinu.html, mesta => "Ostrava", mesta => "Plzeň" &>
<tr>
<td>%mesto%<td>
<td>%cena%<td>
</tr>
</&>
<table>
Vše, co je mezi <&| ... &> a </&> je šablonou, do které budou za slova %mesto% a %cena% postupně dosazovány konkrétní hodnoty.
Nyní se podívejme na komponentu ziskej_cenu_benzinu.html, která získává data a posílá je v požadovaném formátu na výstup.
<%args>
@mesta
</%args>
<%perl>
# ...získání dat z databáze podle obsahu proměnné @mesta...
# data jsou nyní dostupná v následujícím poli hashů:
# my @ceny_benzinu = ({mesto=>"Plzeň", cena=>26.88}, {mesto=>"Ostrava", cena=>26.62});
# a zde data tiskneme
foreach (@ceny_benzinu){
my $content = $m->content;
$content =~ s/%([^%]*)%/$_->{$1}/g;
print $content;
}
</%perl>
Nejprve získáme data vhodným dotazem do databáze. To v této ukázce vynecháme (chcete-li vidět program v běhu, odkomentujte definici proměnné @ceny_benzinu).
Je potřeba, aby získaná data měla pevnou strukturu. Pole se skládá z hashů, jejichž klíči jsou mesto a cena. Ta nelze změnit, protože právě tato klíčová slova jsme zvolili již v definici šablony. A, jak vidíme v cyklu dále, klíčové slovo v šabloně určuje právě tyto klíče. Konkrétně, řetězec %neco% v šabloně nahrazujeme za hodnotu $ceny_benzinu[index]{neco}.
Obsah proměnné $content je třeba v každé iteraci obnovit na původní hodnotu, neboť ta je v těle cyklu upravována.
Ukázali jsme si, že komponentu s náplní lze použít na vytvoření šablony pro přicházející data.
Subkomponenty jsou komponenty definované uvnitř stávajících komponent. Subkomponenta se hodí tehdy, když nějaký úsek kódu slouží pro specifický účel, je užíván pouze na jednom místě aplikace a není žádoucí, aby byl přístupný z jiných částí celé aplikace.
Subkomponenta se definuje v bloku <%def> ... <def> a může obsahovat (až na pár výjimek) i všechny bloky, které lze do komponenty zahrnout.
<& jmeno_subkomponenty, parametr => hodnota &>
<%def jmeno_subkomponenty>
kód subkomponenty
<def>
Podobně jako subkomponenty fungují metody, které jsou uzavírány do bloku <%method> ... <method>. Rozdíl mezi nimi je ten, že metody lze vyvolávat i z jiných komponent. Metodu voláme takto.
<& SELF:titulek &>
Hezký příklad na použití metod je v The Mason Book. Je zde ukázáno, jak je výhodně použít na správu titulků. Funguje to tak, že autohandler definuje metodu, jejíž výstupem je text titulku. Tato metoda pak může být v komponentách předefinovávána.
Zde máme konkrétní příklad autohandleru na nejnižší úrovni.
<html>
<head><title><& SELF:titulek &></title></head>
<body>
% $m->call_next;
</body>
</html>
<method titulek>
www.NECO.cz
<method>
A zde je definice metody, kterou obsahuje konkrétnější autohandler nebo přímo koncová komponenta s vlastním obsahem stránky.
<%method titulek>
Konkrétnější titulek
</%method>
V Masonu lze použít dvou speciálních objektů pro získávání informací o požadavcích. Již jsme se s nimi několikkrát setkali. Jsou to $r, který poskytuje rozhraní pro mod_perl a $m, jež je v režii Masonu (více v dokumentaci).
Mason je jedním z mechanizmů Perlu, který lze použít pro tvorbu www stránek. Mason stojí na myšlence propojení komponent a využití dědičnosti. Navíc lze ve skriptech použít moduly z archivu CPAN, jehož obdobu pro žádný jiný jazyk nenalezneme. Díky tomu je Mason pro svůj účel jedinečným nástrojem.