Export a import proměných z environmentu operačního systému.
9.8.2010 00:00 | Radim Kolář | přečteno 6813×
Podobně jako má SCons svá prostředí, tak je má i operační systém. Tomuto prostředí se nejčastěji říká v češtině environment. Prostředí operačního systému je podobně jako prostředí v SConsu. Jedná se o seznam klíčů a k nim přiřazeným hodnotám. V Unixu si ho můžeme vypsat příkazem env.
fbsd8:~> env PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin TERM=xterm SHELL=/bin/tcsh HOSTTYPE=FreeBSD MACHTYPE=i386 SHLVL=1 EDITOR=vi PAGER=more JAVA_HOME=/usr/local/jdk1.5.0 ANT_HOME=/usr/local/share/java/apache-ant
Jedním z design prvků nástroje SCons byl požadavek na stabilní buildy. To znamená že buildy jsou nezávislé na nastavených proměnných environmentu. SCons ukládá hodnoty které bude exportovat do prostředí operačního systému při spoustění externích programů do proměnné s názvem ENV. Do této proměnné není automaticky přidán obsah environmentu. Standardně obsahuje jen proměnnou PATH a vypadá takto:
fbsd8:/tmp> cat SConstruct env=Environment() print env.get('ENV') fbsd8:/tmp> scons -Q {'PATH': '/usr/local/bin:/opt/bin:/bin:/usr/bin'} scons: `.' is up to date.
Pokud chceme vyexportovat celý environment ve kterém jsme spustili SCons tak to se dá udělat velmi snadno. Naimportujeme Python modul os, který obsahuje prostředí v dictionary environ.
env=Environment() import os env.Replace(ENV = os.environ)
Toto se ale nedoporučuje používat protože tím ztratíme nezávislost na prostředí ve kterém SCons spouštíme.
Lepší je proto nastavovat jen ty proměnné které potřebujeme. V naprosté většině případů vystačíme jen s exportem proměnných PATH, LD_LIBRARY_PATH a LIBPATH a nejpoužívanější akcí kterou budeme muset provádět je přidávat do těchto proměnných adresáře. SCons je na toto vybaven a prostředí poskytuje k tomu dvě metody PrependENVPath a AppendENVPath, které přidávají hodnotu za začátek či konec proměnných. Oddělovač jednotlivých hodnot uvádět nemusíme, SCons ho přidá automaticky v závislosti na jakém operačním systému běží.
env=Environment() print env.get('ENV')['PATH'] env.AppendENVPath( 'PATH', '/usr/local/sbin') print env.get('ENV')['PATH'] fbsd8:/tmp> scons -Q /usr/local/bin:/opt/bin:/bin:/usr/bin /usr/local/bin:/opt/bin:/bin:/usr/bin:/usr/local/sbin scons: `.' is up to date.
Při přídávání můžeme použít místo řetězce seznam a přidat tak více adresářů na jeden zátah. Speciální znak # označuje kořenový adresář námi sestavovaného projektu. Pokud máme v projektu skripty které potřebujeme při sestavování spouštět, tak použijeme následující.
env=Environment() env.AppendENVPath( 'PATH', ['/usr/local/sbin','#/scripts'] ) print env.get('ENV')['PATH'] fbsd8:/tmp> scons -Q /usr/local/bin:/opt/bin:/bin:/usr/bin:/usr/local/sbin:scripts scons: `.' is up to date.
Ne vždy chceme jen přidávat do proměnných typu path. Občas je nutné nastavit proměnnou na předem definovanou hodnotu. Toho nejlépe dosáhneme takto:
fbsd8:/tmp> cat SConstruct env=Environment() env.Append(ENV = {'CFLAGS':"-O2"}) print env.get('ENV')['CFLAGS'] env.Append(ENV = {'CFLAGS':"-O2"}) print env.get('ENV')['CFLAGS'] fbsd8:/tmp> scons -Q -O2 -O2 scons: `.' is up to date.
Vidíme, že ačkoliv jsme použili metodu Append a zavolali ji se stejnou hodnotou dvakrát tak položka CFLAGS environmentu obsahuje -O2 jen jednou. Pokud potřebujeme opravdu hodnotu přidat tak podobný trik se seznamem co jsme používali v prostředích SCons nejde použít. Místo toho musíme vypsat při volání Append dosavadní hodnotu.
fbsd8:/tmp> cat SConstruct env=Environment() env.Append(ENV = {'CFLAGS':"-O2"}) print env.get('ENV')['CFLAGS'] env.Append(ENV = {'CFLAGS':env['ENV']['CFLAGS']+" -march=i386"}) print env.get('ENV')['CFLAGS'] fbsd8:/tmp> scons -Q -O2 -O2 -march=i386 scons: `.' is up to date.
Pokud chceme nastavit hodnotu proměnné environmentu na hodnotu, kterou měla při spuštění SCons tak je dobré otestovat její existenci aby nám neskončil scons s vyjímkou KeyError. Můžeme si do podmínky dát nastavení default hodnoty v případě že proměnná nastavena není. Hodnotu environmentu zjistíme v python modulu os, kde se nachází v dictionary environ.
import os env=Environment() if 'SHELL' in os.environ: env.Append(ENV = {'SHELL':os.environ['SHELL']}) else: env.Append(ENV = {'SHELL':'sh'}) print env.get('ENV')
A na závěr bude slibovaná tabulka proměnných. Nejsou to všechny proměnné, které SCons nastavuje a používá, ale jen ty nejdůležitější. Pokud vás zajímá seznam všech proměnných které se standardně v prostředí SCons nastaví po inicializaci prostředí, tak ty si můžeme vypsat pomocí toho SConscructu.
env=Environment() var=env.Dictionary().keys() var.sort() for key in var: print key,'=',env[key]
Proměnná | Význam |
CC | překladač jazyka C |
CCFLAGS | přepinače překladače C a C++ |
CFLAGS | přepinače překladače C |
CCVERSION | verze překladače C (automaticky detekováno) |
CCCOM | příkazová řádka pro vyvolání kompilace C s přepínači |
AR | program pro vytváření knihoven |
ARFLAGS | přepínače při přidání objektu do knihovny |
ARCOM | příkazová řádka pro vyvolání AR |
CPPFLAGS | přepínače C preprocesoru CPP |
CXX | Překladač jazyka C++ |
CXXFILESUFFIX | koncovka zdrojových textů C++ programů |
CXXFLAGS | přepínače překladače C++ |
CXXVERSION | verze C++ překladače |
CXXCOM | příkazová řádka překladače C++ |
JAVAC | překladač jazyka Java |
JAVACFLAGS | přepínače překladače Java |
JAVACLASSPATH | CLASSPATH použitá při překladu Java programů |
LEX | Program lex kompatibilní |
LEXCOM | Příkazová řádka LEXu |
YACC | Program bison kompatibilní |
YACCCOM | Příkazová řádka bisona |
Po dnešku již umíme importovat a exportovat z environmentu operačního systému. Příště se podíváme na autokonfiguraci voleb kompilátoru podobně jako se to dělá v programu GNU Autoconf.