Odbočme trochu stranou a naučme se stanovovat defaultní hodnoty pro vzhled Gtk2 pomocí resource-file souborů. Díky tomu budeme moci v našich aplikacích využívat vlastní motivy Gtk2.
24.5.2011 00:00 | Jiří Václavík | přečteno 10563×
V adresáři /usr/share/themes nalezneme motivy pro vzhled Gtk2 aplikací. Zde se dají také upravovat implicitní hodnoty pro různá nastavení.
Zkusme stručně nahlédnout, jak témata vlastně fungují.
Témata jsou zapsané v tzv. rc souborech, které mají speciální syntaxi. Jsou uložené zpravidla v adresáři /home/uživatel/.themes/ nebo na veřejném místě v /usr/share/themes/, případně /usr/local/share/themes/.
Pro každý widget nastavujeme téma zvlášť. Můžeme ale využít dědičnosti. Na gnome.org najdeme widgetovou hierarchii. Protože všechny widgety dědí od Gtk::Widget, lze snadno nastavit všechny widgety najednou.
Je několik možností, jak téma použít uvnitř naší aplikace. Nejjednodušší je napsat si vlastní rc soubor a uvnitř aplikace ho pomocí Gtk2::Rc nastavit. To se dělá následovně.
Gtk2::Rc->parse("/usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/gtkrc");
Analogický je následující příkaz.
Gtk2::Rc->parse_string("include "/usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/gtkrc"");
Parametr příkazu je v tomto případě již psaný v rc syntaxi, přičemž include je příkaz pro načtení rc souboru. Díky parse_string můžeme vkládat rc syntaxi přímo do naší aplikace. Můžeme tedy psát příkazy následujícího typu.
Gtk2::Rc->parse_string(<<EOF);
include '/usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/gtkrc'
style 'normal' {
font_name ='serif 30'
}
EOF
Podívejme se na syntaxi rc souborů. Chceme-li vytvořit téma s názvem MojeTema, pak se bude náš rc jmenovat /usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/gtkrc.
Na začátku rc souboru může být série include příkazů, které se používají pro načítání nastavení z jiných souborů. Chceme-li téma logicky rozdělit do několika souborů (například soubor /usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/tlacitka.rc může řešit vzhled tlačítek, soubor /usr/share/themes/MojeTema/gtk-2.0/dialogy.rc může řešit vzhled dialogů apod.), vložíme na začátek gtkrc následující řádky.
include "tlacitka.rc"
include "dialogy.rc"
include "ostatni.rc"
Dále definujeme takzvané styly. Obvykle vytvoříme jeden výchozí styl s názvem default a pak můžeme vytvořit několik dalších.
Styly mohou ovlivňovat buď implicitní nastavení (například velikost rámečku atd.) nebo zde můžeme definovat tzv. enginy.
Styl se vytváří následovně.
style "default" {
#nastavení
}
Vytvořme si na úvod jednoduchý styl. Náš gtkrc soubor bude vypadat takto.
style "default" {
xthickness = 1
ythickness = 1
GtkButton ::child-displacement-x = 6
GtkButton ::child-displacement-y = 2
bg[NORMAL] = "#333"
fg[NORMAL] = "#f0f0f0"
text[NORMAL] = "#0ff"
}
class "GtkWidget" style "default"
Nastavili jsme pro ukázku velikost mezery mezi textem a hranicí widgetu (xthickness, ythickness; používá se na různých místech), hloubku stisku tlačítka (o kolik se posune text na tlačítku při stisku) a barvu pozadí, popředí a textu v normálním stavu. Podívejme se, jak vypadá okno.
Náš tmavý theme
Podívejme se na některá nastavení.
Nejprve si všimněme nastavování implicitních hodnot. My jsme nastavili hodnoty child-displacement-x a child-displacement-y pro GtkButton. Chceme-li nastavit nějakou implicitní hodnotu pro daný widget, je vhodné se podívat do dokumentace, kde je seznam všech možných vlastností, možné hodnoty a vysvětlení, co která hodnota znamená. Tento seznam lze nalézt na live.gnome.org. Jakmile nalezneme vhodnou vlastnost, stačí ji zapsat do stylu v rc souboru ve tvaru JménoWidgetu::vlastnost = hodnota. Poznamenejme jen, že jméno widgetu v rc souborech neobsahuje :: (rc soubory nemají s Perl syntaxí nic společného).
Barvy jsou vlastnost, která nás asi bude zajímat nejvíce. Jsou čtyři kategorie barev.
Dále je pět stavů, ve kterých se může widget nacházet.
Barvy nastavujeme vždy pro kategorii a stav. To zapisujeme kategorie[stav]. Tedy konkrétně například bg[NORMAL].
Barvy můžeme zadávat mnoha způsoby.
Pokud definujeme barvu pomocí proměnných, pak bychom měli ještě před definici stylů přiřadit do gtk_color_scheme a nastavit tím tak barvy pro celé téma. Hodnota pro gtk_color_scheme je seznamem hodnot, které jsou oddělené znakem nového řádku. Hodnoty jsou tvaru kategorie:barva, tedy například bg_color:#000. Používáme-li Gnome, je vhodné dodržovat následujících 8 kategorií: fg_color, bg_color, base_color, text_color, selected_bg_color, selected_fg_color, tooltip_bg_color, tooltip_fg_color.
Zde je příklad barevného schématu.
gtk_color_scheme = "fg_color:#010\nbg_color:#0f0\nbase_color:#fff\ntext_color:#f0f\n
selected_bg_color:#8ad\nselected_fg_color:#eee\ntooltip_bg_color:#ffb\ntooltip_fg_color:#000"
Barvy se potom zapisují jako @kategorie; například @bg_color.
Již jsme si napsali jednoduchý styl. Gtk2 ale ještě neví, co s ním má dělat. Musíme nějak specifikovat, jaké styly se mají použít na jakých místech.
Příkazem class je možné asociovat styly jednotlivým prvkům a využít hierarchie widgetů. Podívejme se na následující řádky.
class "GtkButton" style "tlacitka"
class "GtkMenu" style "default"
class "GtkWidget" style "default"
Všechny widgety, které dědí od Gtk2::Button (například Gtk2::ToggleButton, Gtk2::VolumeButton, Gtk2::ColorButton) budou mít styl tlacitka. Všechny widgety dědící od Gtk2::Menu budou mít styl default. Pro všechny widgety, které nemají nastaven styl, jsme nastavili styl default.
Poznamnejme, že lze využít i žolíkových znaků.
Jiný příkaz pro aplikaci stylu je widget_class. Ten využívá vnoření widgetů do sebe. Máme-li v okně tlačítko a v něm nějaký text, jde o vnořené widgety. Vnoření popisku tlačítka v okně tak můžeme zapsat jako GtkWidget.GtkButton.GtkLabel.
Chceme-li tedy nastavit pro widgety uvnitř tlačítek typu Gtk2::Button styl uvnitr_tlacitek, zapíšeme to do souboru gtkrc tímto řádkem.
widget_class "*.GtkButton.*" style "uvnitr_tlacitek"
Kdybychom to chtěli aplikovat i na jiné typy tlačítek (tj. na všechny widgety, které od Gtk2::Button dědí), upravili bychom příkaz do nové podoby.
widget_class "*.<GtkButton>.*" style "uvnitr_tlacitek"
Ještě existuje příkaz widget, kterým nastavujeme vzhled pro konkrétní widget. Všechny widgety mohou mít svá jména, která nastavujeme příkazem set_name.
$widget->set_name("nebezpecne-tlacitko-spusteni-stepne-reakce");
Vzhled pak nastavíme již zmíněným příkazem widget.
widget "nebezpecne-tlacitko*" style "nebezpeci"
Enginy umožňují použít uvnitř našeho stylu nějaký existující motiv. Pro inspiraci se můžeme podívat do /usr/share/themes/ (či podobněho adresáře), kde máme motivy uložené.
style "nas-styl" {
engine "thinice" {
#naše úpravy
}
}