Na odlehčení věnujme jeden díl kultuře Perlu. Představíme si několik kultovních projektů, které jsou pevně spjaté s jeho historií.
20.12.2011 00:00 | Jiří Václavík | přečteno 9811×
Jedním z měřítek úspěšnosti jazyka je bezesporu to, jak velkým terčem se stane pro jeho kritiky (nebo zastánce). Díky bezpočtu neotřelých přístupů patří Perl mezi nejdiskutovanější jazyky vůbec. Narážky na jeho syntaxi můžeme najít na každém aspoň trochu souvisejícím diskuzním fóru.
Na internetu existuje řada stránek s názvem Perl Humour, které odkazují na zajímavé programy, citace, odkazy do diskuzí, recesistické moduly na CPANu nebo narážky na mnoho let zpožděný Perl 6.
Abychom se zorientovali v této oblasti, podívejme se letmo na několik legendárních počinů, o kterých je dobré něco málo vědět.
JAPH je asi nejznámějším projektem z kategorie Perl Humour. Jeho cílem bylo demonstrovat heslo TIMTOWTDI (there is more than one way to do it). Jde o kolekci programů od různých přispěvovatelů, které vypíší text "Just Another Perl Hacker" co nejzajímavějším způsobem.
Podívejme se na některé zajímavé příspěvky. Zde je jeden od Randala Schwartze:
@ARGV=split(/\S\n?/,<<EOF);$a+=length(shift),vec($_,$a,1)=1while@ARGV;print;
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-)
EOF
Ještě jeden od stejného autora:
print join('',grep(s/.*"(.)".*/$1/,split(/\n/,<<)));
Gimme a "J"!
Gimme a "u"!
Gimme an "s"!
Gimme a "t"!
Gimme a " "! :-)
Gimme an "a"!
Gimme an "n"!
Gimme an "o"!
Gimme a "t"!
Gimme an "h"!
Gimme an "e"!
Gimme an "r"!
Gimme a " "! :-)
Gimme a "P"!
Gimme an "e"!
Gimme an "r"!
Gimme an "l"!
Gimme a " "! :-)
Gimme an "h"!
Gimme an "a"!
Gimme a "c"!
Gimme a "k"!
Gimme an "e"!
Gimme an "r"!
Gimme a ","! :-)
What's that spell??
Zde je jiný způsob od Abigaila.
print 74.117.115.116.32;
print 97.110.111.116.104.101.114.32;
print 80.101.114.108.32;
print 72.97.99.107.101.114.10;
Na závěr se podívejme na program ve tvaru dvojšroubovice DNA od MeoChowa (koho zaujme, může se podívat na Acme::DoubleHelix, což je modul, který jakýkoliv program do tohoto tvaru přepíše):
$ _=
qq
.CG
T--A
A---T
A----T
C----G
T----A
A---T
G--C
CG
CG
C--G
G---C
G----C
C----G
A----T
C---G
G--C
AT
CG
A--T
A---T
G----C
A----T
G----C
C---G
A--T
GC
CG
G--C
A---T
G----C
G----C
G----C
A---T
T--A
AT
CG
T--A
C---G
A----T
A----T
G----C
A---T
A--T
CG
TA
T--A
G---C
G----C
C----G
A----T
C---G
G--C
CG
TA
T--A
C---G
T----A
C----G
A----T
C---G
G--C
GC
TA
G--C
C---G
G----C
G----C
G----C
A---T
T--A
CG
AT
G--C
A---T
A----T
C----G
C----G
A---T
A--T
CG
CG
G--C
G---C
G----C
A----T
T----A
C---G
G--C
CG
TA
A--T
A---T
G----C
A----T
A----T
C---G
A--T
GC
TA
G--C
C---G
T----A
G----C
G----C
C---G
T--A
AT
CG
G--C
G---C
T----A
C----G
G----C
C---G
C--G
CG
AT
T--A
C---G
G----C
G----C
A----T
T---A
G--C
CG
TA
G--C
A---T
G----C
A----T
G----C
.;@_{A
=> C
=>
G=>
T=>}
=0..3
;s;. *
(\w).*
(\w).*
\n;$_
{ $-
++
/9
%2?$
2:$ 1
};gex;
s;(.)(
.)(.)(.
);chr
64*$
1+
16
*$2+
4 *$
3 +$
4 ;gex
; eval
Ostatní programy lze najít například na CPAN.org. Tato kolekce je mnohem více než jen zábava. Stojí za to jim věnovat trochu času, protože uvnitř je v koncentrované podobě skryto obrovské množství triků, které stojí za to se naučit nebo o nich aspoň vědět.
Existují básně psané v Perlu. Vyznačují se tím, že jsou validním kódem Perlu a obsahují příběh. Pro představu jeden příklad od suaveanta s názvem "Fish dinner":
use Carp;
unpack fish, spices;
croak fish if $alive;
study recipe, pop in, time;
BEGIN {meal};
tied %bib;
scalar fish;
fork, split;
sqrt lemon;
glob tartarsauce;
chop, open(MOUTH), chomp;
unlink flesh;
truncate bone, chomp;
untie %bib;
push plate;
END {meal};
sleep now;
Řada básní je na vláknu věnovaném poezii. Také existovala ne příliš úspěšná soutěž o nejlepší báseň.
PGA byla další programátorskou soutěží. Jde o týmovou hru s několika úkoly, které je třeba naprogramovat v Perlu s co nejmenším počtem znaků.
Podívejme se pro zajímavost na jeden příklad. Zde je jeho zadání.
* Difficulty: Easy
* Time: 3 minutes
* Task: Write a Perl one-liner that prints the following to STDERR:
Can't find label TPC at -e line 5.
A zde je možné řešení na 62 znaků:
perl -e"print STDERR qq{Can't find label TPC at -e line 5.\n}"
Zvládli byste to ale na méně než 25 znaků?
Vlákno s dalšími úkoly s komentáři je na perlmonks.org.
Konala se také soutěž o nejnečitejnější kód. Roli při hodnocení hrála hlavně nečitelnost a estetika kódu a použití co nejširší palety nástrojů. Soutěžilo se například v těchto disciplínách:
Zde je například příspěvek, který vypíše řetězec "The Perl Journal" (což byla jedna z kategorií, ve které se soutěžilo):
#!/usr/bin/perl -l
print ocr(<<TPJ);
# # # ## ## ## ## # # # # # ## # # # #
### # # # # # # # # # # # # # # # # ## # # # #
# ### ## ## ## ## # # # # # # ## # ## ### #
# # # # # # # # # # # # # # # # # # # # # #
# # # ## # ## # # ## ### # ### # # # # # # ##
TPJ
sub ocr{@{$-[$@++]}=split$,for(split'\n',shift);for$@(0..4){for(0..51){++$_{$_
}if($-[$@][$_]=~$")}}@&=(-1);for(sort{$a<=>$b}keys%_){push@&,$_ if($_{$_}>4)
}push@&,52;for$@(0..13){@{$|[$@][$_]}=@{$-[$_]}[$&[$@]+1..$&[$@+1]-1]for(0..
4)}for(@|){**=$_;$w=@{$*[$^=$$=0]}-1;for$@(0..4){for(1..$w){$^++if$*[$@][$_
]ne$*[$@][$_-1]}}for(0..$w){for$@(1..4){$$++ if$*[$@][$_]ne$*[$@-1][$_]}}
for(0..20){push@},chr$_+65if(7*(8,4,2,9,2,3,7,8,1,$@,5,4,9,10,10,6,3,8,4,
8,8)[$_]+(5,8,3,3,4,2,1,2,8,2,7,1,5,4,6,$@,3,6,8,4,1)[$_]==7*$^+$$)}}@}}
Jednou z kategorií pozoruhodných programů jsou takové, jejichž výstupem je vlastní zdrojový kód. Zde je tedy skript, který vytiskne sám sebe.
#!/usr/local/bin/perl
$a='#!/usr/local/bin/perl%c$a=%c%s%c;printf($a,10,39,$a,39,10);%c';printf($a,10,39,$a,39,10);
Takové programy se označují slůvkem quine a kdyby někoho zajímaly více, je dobrým zdrojem například The Quine Page.
A na závěr, zkuste hádat, v jakém jazyce je napsán tento program. Jako parametr mu dejte jméno existujícího souboru.
#include <sys/types.h>
#include <sys/stat.h>
#include <stdio.h>
#include <fcntl.h>
#define open(a,b) open(b,a)
#define $ARGV argv
#define $i i
#define x : /* aren't four #define way too much?
unshift @ARGV, $_ = $ARGV[0]; "*/
main(int argc, char *argv[]) { // "; {
int m=1, i[14]; char * pp; int p=-1;
int q, F=3; char * qq = "Hello\, world!\n";
i[12]=537463307; i[13]=3085; //,; $_ = "" if(length!=2);
if(m+-p?(argc>1&&!strcmp(argv[1],"-p"))?p+i? 1 : 1 x 0 x 0) {
printf(qq/*\bThe Perl Journal\n/#*/
); exit(0); }
qq="=;#"; argv[0][0]='\0'; memset(i,0,48);
$i[10]=($i[11]=(q/*\b/&&scalar@ARGV))-1;#*/=0) + argc)-1;
do{
if($i[11]<2) { $i[10]=1; q/*/&&*F=*STDIN;#*/=F=0;
} else { open(O_RDONLY, $ARGV[$i[11]-$i[10]]);//; *F=*O_RDONLY;
}
while(read(F, $i, 1)>0) {
++$i[4]^(q=/*.=,$_=$i);#*/0); pp=i;
$i[3]+=m=( *pp^0x0A)?/*\n=;#*/0:1; for(qq=&i[12];*qq;*pp^*qq++||(q=1));
if(m=/*[ \n\f\r\xB]=#*/q
) { if($i[1]){$i[$i[1]]++; $i[1]=0; }} else { $i[1]=2;}
}
if($i[1]){$i[$i[1]]++;};
printf("%7d %7d %7d %s\n",$i[3],$i[2],$i[4],$ARGV[$i[11]-$i[10]]);
close(F);
if($i[11]>2){for($i[1]=2;$i[$i[1]+4]+=$i[$i[1]];$i[1]++){$i[$i[1]]=0;};$i[1]=0;}
} while(--$i[10]);
if($i[11]>2) { printf("%7d %7d %7d total\n",$i[7],$i[6],$i[8]); }
}
Pro více informací a další zajímavé programy si zkuste zalistovat archivem Perl Journalu, kde jsou mimo jiné staré výsledky The Obfuscated Perl Contest.
Moduly s názvem začínajícím Acme:: konvertují zdrojový kód do nějakých netradičních forem.
Například Acme::EyeDrops udělá z vašeho zdrojového kódu obličej vybraného Perl vývojáře, velblouda nebo jiného z přednastavených objektů. Nebo Acme::Morse zakóduje celý váš kód do Morseovy abecedy a Acme::Bleach ho skryje do netisknutelných znaků. Přitom celý program bude fungovat stejně jako předtím.
Zajímají-li vás Acme moduly více, podívejte se pro lepší představu o paletě možností na jedno vlákno na perlmonks.org, které představuje vybraných 60 modulů.
Jak moc "Perl pure" jste? Udělejte si Perl purity test.
Dále se můžete zkusit zařadit do jedné z úrovní podle Seven Levels of Perl Mastery.
Jste "geek" a nevíte, jak to dát najevo ostatním? Pak stačí, když si sestavíte vlastní geek code. Geek code lehce připomíná zdrojový kód Perlu a uvedete ho například do patičky příspěvků v diskuzních fórech. Pro sestavení můžete použít nějaký z enkoderů.
Na závěr se určitě stojí za to podívat, co si perloví monkové myslí o Perlu 7. Zajímavá anketa je na perlmonks.org.