3D rastrový obrázek v GIMPU

V článku si podrobně popíšeme, jak v grafickém editoru GIMP vyrobit 3D rastrový obrázek.

5.3.2017 22:00 | Redakce Linuxsoft.cz | přečteno 18164×

Co říkáte tomu, vyrobit si takový 3D obrázek? Nebude to nic těžkého. V podstatě se jedná o použití funkce "Přesunout" (Displace) v menu Filtry-Mapy. Není to rovnocenná napodobenina běžných 3D obrázků; tady u té verze, pokud obrázek někde přidá kopeček, tak jinde musí "nakopat" materiál - takže vyrobí jámu. Přesto se s tím dají dělat psí kusy.

Výsledek může pak vypadat následovně:

Část I - jednoduchá 3-vrstvá verze

Nejprve si vyrobíme vrstvu s rastrem. Tedy vytvoříme si novou vrstvu, a vyplníme ji vzorkem. Já jsem použil vzorek ze základní řady a upravil ho trochu barevně. Pak jsem vytvořil novou vrstvu s černým pozadím.


Do černé vrstvy jsem vepsal bílé písmeno. Tato vrstva definuje posun. Bílá maximum, černá žádný. Teď aktivujeme vrstvu s rastrem, a přesuneme se do filtru Mapa-Přesunout.


Nastavení je zřejmé z obrázku. Stačí jen 4-6 px do strany (vlevo nebo vpravo).

A, voalá, máme první obrázek. Jedná se o oříznutou verzi.


Tuhle verzi lze také docílit i jinak: z původního rastrového obrázku pomocí masky vrstev uděláme výřez ve tvaru písmene "A":


Výsledek vypadá nějak takhle.


A nyní tuto vrstvu začneme posouvat vůči pozadí ze stejného rastru, do stran, opět tak 3-4 px vlevo nebo vpravo. Výsledek je stejný, jako u předešlé verze. S posunem do stran si lze pohrát - vzniká různá hloubka vrstev. Taktéž oříznutá verze.


Obrázek má 3 vrstvy. Tam, kde se díra ve tvaru "A" prolíná s vystouplým písmenem, vznikne základní rovina. U jiných tvarů se prolínačky také pěkně vyjímají. V podstatě jde o to, že dva stejné tvary, vedle sebe, pokud se na ně díváme 3D pohledem, vytvoří mezi sebou třetí obrázek - složeninu z obou okrajových. No, a podle toho, jak jsou od sebe okrajové obrázky posouvány do stran, vzniká mezi nimi a složeným obrázkem 3D rozvrstvení.

Část II - plynulé přechody

Zde si jako mapu posunu vytvoříme bumpmapu; černobílý obrázek s plynulými přechody. Pro plynulé přechody je nutno použít filtr "Přesunout". Nastavení filtru necháme stejné, jako u předešlých obrázků.


Výsledkem je pěkný kopeček. Filtr můžeme uplatnit i několikrát! V takovém případě ale základní posun jednotlivých kroků volíme max. 2-3 px. Jinak se na to nedá koukat...


Pro vylepšení efektu jsem vzal černobílou bumpmapu, a přes posterizaci do 2 barev ji převedl do základní černobílé verze. Pak jsem zduplikoval už zvlněnou verzi a uplatnil na ní tento černobílý obrázek jako masku vrstvy.


Výřez je vidět na obrázku. No, a ten jsem teď posouval do stran nad původním obrázkem, jako u zjednodušené verze.


Výsledkem je opět pěkný kopeček, tentokrát s různými dalšími 3D deformacemi a segmenty; vznikají podle toho, na kterou stranu, a jak moc tento výřez posuneme. Pokud jsme už zkušení 3D zírači, můžeme zkusit prolnout očima obrázky nejen jednou, ale i 2-krát. 3D efekt dostane další rozměr!


Možná jste si všimli, že u větších tvarů se 3D efekt nevejde celý do výsledného obrázku. Na okrajích bývá oříznutý. Pak stačí původní nezvlněnou verzí doplnit okraj na té oříznuté straně - samozřejmě posunutý po krocích tak, aby se patřičně napojoval na zvlněného kolegu nad ním. Nástrojem "Posun vrstvy" klávesami "šipkami" do stran to s 3D pohledem přesně nakrokujeme. Bylo to použito i u úvodního obrázku, na obou stranách.

To je vše, přeji veselou zábavu! Kdo si hraje, nezlobí. (Li)

Jo, a pokud ještě neumíte vidět 3D rastrové obrázky, tak tady je návod: kukatko.wz.cz/stranky/3dnavod.html



Článek bez nároku na honorář napsal Bohumil Lipka.

Na začátek

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=2011