Doom 3

doom3 ico Zhruba před dvěma týdny byla zveřejněna linuxová verze nové akční hry od ID Software – Doom3. Pojďme se na ni podívat trošku blíže.

21.10.2004 08:00 | Ondřej Čečák | přečteno 39591×

O co jde

Doom3

Doom 3 je post-apokalyptická akční "střílečka" (FPS chcete-li), která se po opravdu dlouhém vývoji dočkala vydání zhruba v září 2004 (tedy o několik let později, než bylo uváděno). Hra je svým způsobem pokračováním ke hrám Doom a Doom 2, které jsou opravdovými klasikami na poli akčních her.

Ovšem v dnešní době je trochu překvapivé, že se jedná v podstatě o čistou akci (třeba tlačítko use je úplně vypuštěno). O tom ale později. Děj se odehrává stejně jako minule v a občas vně vědecké základny na Marsu s místy až hororovou atmosférou, kde se (jak už to tak bývá) něco nemilého semele a vás přirozeně zatáhne do děje. Tentokrát je ale příběh trošku podstatnější než v předchozích dílech, protože kromě věcí, které potřebujete vědět ke splnění "úkolů" (tedy o co jde a co dělat), se dozvíte i trochu víc o dění na základně a poznáte něco ze života pracujících obyvatel.

Jak už jsem zmínil, Doom 3 sází hodně na atmosféru; dost se využívá např. hra světla a stínu. Vlastně spíše tmy a stínu, protože celá základna je většinou osvětlena málo, navíc část světel nefunguje (většinu lze také znefunkčnit např. granáty). To vše ještě umocňuje baterka (trochu překvapivé ve 22. století), kterou si můžete svítit na cestu, případně praštit nějakého zombíka po hlavě, ale pokud chcete použít nějakou silnější zbraň, přijdete o svůj zdroj světla. Děsivou atmosféru ještě dokreslují naskriptované vychytávky jako nepřátelé, kteří se snaží objevit náhle a nečekaně nebo děsivé zvuky a pohyby prostředí.

Kromě rozličných zbraní cestou můžete (často musíte) sbírat PDA původních pracovníků, které vám jednak zajistí povýšení bezpečnostních privilegií, a také obsahují emaily a audio záznamy, s pomocí kterých rozkryjete příběh dooma3 a případně se dostanete i do nějaké té skřínky chráněné heslem. Samozřejmostí jsou i specialitky jako spam (který má na rozdíl od toho reálného své kouzlo, které ale neprozradím), obdoba nigérijských dopisů a třeba vrácené nedoručené emaily.

Super Turbo Turkey Puncher 3 Vědec, který vám ukáže cestu k východu. Robot vás vede z centra mariňáků

Turkey Puncher, retro coin-up automat :o). K nalezení v odpočinkové části poblíž začátku. *** Čas od času můžete potkat někoho, kdo vám může na vaší cestě pomoci. *** Robot vám na začátku ulehčí cestu základnou a při pozdějších setkáních využijete i jeho zabudovaného kulometu.

Na hře se mi také velice líbilo, že na akční "střílečku" je opravdu dost dlouhá, odhaduji, že jsem u ní strávil více než 20 hodin čistého času. A to byla kromě některých nudnějších audiologů opravdu pouze čistá akce.

Abych uvedl také něco z druhé strany mince – hra je striktně lineární (v podstatě se nemůžete ztratit, protože jste neustále vedeni), s tím souvisí sub-úkoly, které jsou sice odlišné, ale vždy se to dá shrnout asi tak jako jít někam pro něco a cestou vystřílet vše co se pohne. Tedy skoro vše, protože na své pouti základnou potkáte pár přeživších, kteří vám mohou vaši cestu usnadnit.

Od hry Doom 3 se očekávalo tolik, že pro někoho byl návrat do reality trochu zklamáním; engine hry ale patří v současné době mezi špičku ve své kategorii, John D. Carmack opět ukazuje, že nemusí licencovat ostatní osvědčené enginy a potřebné funkce a vlastnosti si zvládne napsat sám minimálně stejně dobře, někdy i lépe než ostatní. Stejně tak vlastní hra je opravdu kvalitní – designem úrovní počínaje a různými drobnostmi konče.

Scéna za sklem - robot vs. zobie Zombie technika s francouzákem Zrcadlo na záchodě

Scény "za sklem" známé z Half-Lifu jsou i v této hře. *** Nemrtvému vyhřezlé vnitřnosti moc nevadí. *** Zrcadlo na záchodě skrývá zajímavé překvapení.

Instalace na linuxu

Oficiální stránky popisující linuxovou instalaci naleznete na serveru ID Software. Kromě plné verze (pro kterou budete potřebovat samozřejmě média s windows verzí) si můžete stáhnout a nainstalovat i demo, na které se podíváme nejdřív.

Demo doom3

Jak je u her běžné, i ID Software dává k dispozici demoverzi, která se liší od plné verze pouze rozsahem – užít si můžete začátek hry, který pak bude stejný i v plné verzi.

Demo si můžete stáhnout třeba na oficiálním FTP serveru ID Software nebo nějakém mirroru. (md5sum doom3-linux-1.1.1282-demo.x86.run e08999ebe76e1870e08b24b964af9c07) Na svou rozsáhlost má archiv dema úctyhodných 463 MB. Archiv si uložte na libovolné místo, přidejte právo spuštění a můžete spustit. Skript v archivu si ověří integritu a instalace v jednoduchém curses-like instalátoru je otázkou pár minut. (těm, kteří nemají dost místa na oddíle s /tmp, se bude hodit option --target, se kterou si můžete archiv pohodlně rozbalit jinam).

Po nainstalování dema už nemusíte nic víc dělat, stačí použít příkaz doom3-demo a vyzkoušet, na co lze ve hře narazit (tedy samozřejmě pouze na začátku).

Plná verze

instalace

Instalace plné verze je opět jednoduchá, nicméně odlišná. Po stažení asi 7 MB archivu opět přidáte práva ke spuštění a nainstalujete. Instalace probíhá opět v curses-like instalátoru a je velice rychlá.

Po dokončení máte v cílovém adresáři téměř vše, co potřebujete. Chybí už jenom datové soubory, které se nachází na originálních CD se hrou, konkrétně:

pak000.pk4 71b8d37b2444d3d86a36fd61783844fe
pak001.pk4 4bc4f3ba04ec2b4f4837be40e840a3c1
pak002.pk4 fa84069e9642ad9aa4b49624150cc345
pak003.pk4 f22d8464997924e4913e467e7d62d5fe
pak004.pk4 38561a3c73f93f2e6fd31abf1d4e9102

Tyto soubory zkopírujete do podadresáře base v hlavním adresáři doom3 a od té chvíle by měla být instalace funkční. Protože je hra poměrně dost náročná na HW, doporučuji spustit v nastavení odhad grafické konfigurace, který vám usnadní nastevení rozlišení a detailů odpovídající výkonu vašeho stroje.

Bohužel, v linuxové verzi převažují spíše nevýhody nad výhodami (pokud vynechám to, že hru lze nativně spustit). Linuxová verze by sice měla být rychlejší než její windows ekvivalent, ale nepodporuje zvukový výstup ALSA (zatím pouze OSS a to pouze stereo (!)) a má určité problémy s grafickými kartami společnosti ATI (viz. třeba linuxquestions.org).

Technologie

Mě osobně na hře nejvíce fascinovala preciznost designu úrovní a nepřátel. Ano, hra je příliš přímočará a zjednodušená, vše je ale velice pěkně detailní a grafický engine zvládne pěkně vykreslovat třeba i počítačové terminály.

A co vše tedy běží pod kapotou? O grafické funkce se pod linuxem stará samozřejmě OpenGL (ostatně stejně jako na Windows, i tak tam ale hra možná vyžaduje DirectX kvůli některým funkcím).

Pentáč :o) Security Checkpoint Ovládací panel

Efektní pentagramy vás budou provázet téměř celou hrou. *** Cestou narazíte na spoustu použitelných počítačových panelů. *** Některé z nich dokáží ovládat některé stroje.

Engine zvládá velice důležitou práci se světlem a stíny, tedy dynamické transformace světla (real-time lightmapy), různě nasvěcování pixelů (per-pixel lighting), a především kolize fyzikálních modelů per-polygon (takže pokud poletí jeden brok stvůře kolem ucha, neproletí hlavou, ale mine ji), všemožné odlesky (specular lighting), reálný efekt baterky (projected textures), dynamické stíny a mnoho dalšího.

Opravdu výborné jsou modely nepřátel – jsou až překvapivě detailní a v pohybu vypadají velice pěkně. Za vše může perfektní optimalizace, která je schopna udělat z 250 000 polygonového impa model o 5 000 polygonech, který neztrácí moc na kvalitě a přitom vypadá stále skvěle.

Světlo Létající děti Zombík bez čelisti

Efektní světla demonstrují jednu z vychytávek enginu. *** Malé děti s křídly děsivě vypadají a také jsou poměrně útočné. *** Ano, opravdu nemá dolní čelist. ;-)

Tím se ale dostávám k hardwarové náročnosti, která je opravdu slušná. Minimální požadavky jsou pro linux Pentium III @ 1GHz, 256MB RAM, grafická karta minimálně NV10 nebo R200 (pro windows se uvádí Pentium 4 1,5 GHz či Athlon 1500+, 384 MB RAM, GeForce 3 nebo RADEON 8500 a 2 GB volného místa na harddisku – hra je na 3 CD), doporučená HW konfigurace je 3 GHz procesor, GeForce 6800 nebo Radeon 9800/X800 a 512-1024 MB RAM.

Především rychlost paměti a vlastně celková propustnost systému je opravdu potřeba, protože váš procesor a grafická karta budou mít místy opravdu co dělat. Např. na svém lehce obstarožním systému P4 @ 2400 GHz, 512 MB RAM a GF4 Ti 128 MB jsem byl rád za plynulou hru v rozlišení 800x600 se středními detaily.

Motorovka Stroage locker Zajímavá chodba Peklo Peklo podruhé

Motorovka nejenom že pěkně vypadá, ona je i opravdu účinná. *** Nikdy nenalepujte kód poblíž číselníku :o) *** Alespoň prostředí vás v případě nutnosti vytrhne z deprese. *** A v případě, že by vás základna na Marsu začala trošku nudit, Peklo vás přesvědčí, že doom3 je cool. *** A bez různých barevných pentagramů by to prostě nešlo.

A překvapení na závěr

Doom3 klávesnice

Něco tak důležitého jako klávesnici s motivy doom3 bych si přece jenom nemohl nechat pro sebe :o).

Recenze a další info

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=468