Jak správně zadávat záznamy do databáze? Proč nebyl můj záznam schválen? Mám pocit, že to nefunguje tak jak má, kam mám napsat bugreport? Na tyto a mnohé další otázky se pokusíme odpovědět v tomto návodu.
2.3.2004 14:00 | o.k. | přečteno 6736×
Databáze softwarových záznamů nezadržitelně roste
a poděkování od našeho týmu patří
každému z vás, jehož záznam je v databázi uložen a samozřejmě i těm, kteří
se pokusili do naší databáze záznam zadat, ale poté jej již ve výpisu marně
hledali. Chtěl bych zde popsat proces, který se děje poté co zadáte záznam,
tedy vlastní proces schvalování záznamů.
Proč je vlastně nutné jednotlivé záznamy schvalovat?
Důvod je prostý. Jedině tím, že budeme schvalovat jednotlivé záznamy
docílíme vysoké kvality jednotlivých záznamů, čímž logicky stoupá
kvalita celé databáze. Pokud bychom záznamy neschvalovali, jistě by se našli
odpůrci (např. z řad oddaných přívrženců Microsoftu), kteří by tuto vlastnost
zneužívali a mohli by do databáze vkládat různé věci - lepší ani nedomýšlet co
všechno by se v databázi potom mohlo objevit. Mohli by to být i lidé pracující
s Linuxem a snažící se využít a zmanipulovat záznamy ve svůj prospěch či nám
naopak uškodit, protože nás například považují za konkurenci :-) Radši už to
dál ani nebudu rozvádět, ale těch důvodů by se našlo ještě mnohem více.
Jak by měl vypadat správně zadaný softwarový záznam?
Tato podkapitola zodpoví i na otázku co všechno by měl záznam obsahovat a
zároveň tak osvětlí i naši práci, či spíše kontrolu, kterou nad každým zadaným
záznamem provádíme.
Ještě bych chtěl zdůraznit, že správně zadaný záznam se nerovná záznam s
nejdelším komentářem. Hlavní komentář záznamu by měl být napsán spíše výstižně
než příliš obsáhle a měl by stručně osvětlit hlavní funkce programu, aby si
každý o daném programu mohl udělat zběžnou představu a mohl tak jednoznačně
posoudit, zda by mu mohl dobře sloužit či se pro jeho potřeby nehodí. Dalším
dodatkem k popisu by mělo být vystižení klíčových vlastností programu, které
například ostatní programy v dané kategorii postrádají. O této problematice se
však ještě zmíním. Začneme však raději postupně po jednotlivých položkách
formuláře.
Ještě než přistoupíte k samotnému zadávání záznamu je dobré si ověřit, zda
tento záznam v databázi již není (zkusit si ho v databázi vyhledat).
Bohužel se stává čím dál častěji, že se
objevují duplicitní záznamy a nám nezbývá nic jiného než tyto záznamy v
nejhorším případě mazat a v lepším případě z nich použít některé informace a
obohatit jimi stávající záznam. Pokud záznam v databázi ještě není můžeme se
pustit do jeho zadávání.
- Název - název softwaru musí být vyplněn. Název se vyplňuje bez čísla
verze, ta je patrná ze jména stahovaného souboru. Název musí obsahovat minimálně
tři znaky. Pokud je název softwaru kratší než tři znaky, tak na konec názvu
vložte mezery.
- Kategorie softwaru - je zapotřebí v seznamu nalézt odpovídající
kategorii do níž příslušný software patří. Pokud kategorie do níž by se software
mohl zařadit není vytvořena, zařaďte software do kategorie OSTATNÍ. Tato
kategorie je průběžně procházena a pokud se v ní nalézá více softwarových
záznamů, které mají společné rysy, je pro tuto skupinu následně vytvořena nová
kategorie. Toto vychází z naší vnitřní politiky. Podle nás nemá smysl vytvořit
uměle spoustu kategorií a potom zjišťovat, že některé kategorie zejí
prázdnotou, tento výše uvedený způsob vytváření kategorií je mnohem flexibilnější. Zároveň
tímto vysvětlením odpovídám na spoustu vašich e-mailů ve kterých nás žádáte o
vytvoření kategorie. V současné době se zapracovává do kategorií i vlastnost,
aby software mohl být linkován, tzn. aby mohl patřit do více kategorií a aby se
do celkového počtu záznamů softwaru započítal pouze jednou.
- Grafické prostředí - zde je zapotřebí zvolit, zda je daný program
zapotřebí spouštět v grafickém prostředí nebo pro jeho spuštění bude postačovat
virtuální terminál. Jsou zde některé výjimky, například u knihoven je vhodné
tyto volby ponechávat nezaškrtnuté. Pokud je program přizpůsobený jak pro
grafické prostředí, tak i pro terminál, zaškrtneme obě volby. Pozor, to že lze
program spustit v grafickém prostředí, např. v xtermu nebo v konsoli (např. mc
- Midnight Commander) ještě neznamená, že zaškrtneme volbu grafické
prostředí. V tomto případě zaškrtneme pouze volbu terminál.
- Licence - toto je jedna z dalších položek, která by měla být určitě
vyplněna. Pozor, ne všechny programy jsou šířeny pod GPL licencí a také pozor
na to, že GPL licence se nerovná freeware. Licenci lze většinou snadno najít na
domovské stránce projektu nebo je umístěna v podobě textového souboru (obvykle
s názvem
COPYING
) v balíčku se zdrojovými kódy.
- Domovská stránka projektu - povinná položka. URL stránky se zapisuje
ve formátu
http://
, nikoliv jen www
. Pokud tato
položka není vyplněna nebo zadaná domovská stránka již neexistuje, tak záznam
nemůžeme schválit. Některé jednoduché projekty nemají domovskou stránku a potom
stačí jako domovskou stránku zadat URL na kterém se nacházejí zdrojové kódy
projektu.
- Tvůrce - položka by měla obsahovat autora projektu. Může to být
autor, který dal podnět ke vzniku daného projektu a který napsal úvodní části
kódu nebo maintainer (správce projektu), který se zhostil již nějakého hotového projektu bez
dalšího vývoje a sám je vůdčí osobností, která řídí současný vývoj projektu.
Také zde může být uveden odkaz na stránku na níž je seznam lidí, kteří se na
tvorbě projektu podílejí.
- Firma vyvíjející SW - pokud je daný software vyvíjen pod hlavičkou
nějaké firmy měl by být název této firmy zapsán na tomto místě. Někdy je v tomto případě
skryt tým vývojářů a proto není nutné zadávat záznam uvedený výše.
- Sekce s downloady daného softwaru - další z velice důležitých a
povinných položek bez jejichž vyplnění není možné daný software schválit (tedy
pokud se nejedná o nějaký proprietární komerční software pro Linux). Musí
zde být uveden alespoň link na zdrojové kódy softwaru. Zde dochází velice často
k chybám a lidé dávají mylně zdrojovým kódům přiřazení
tgz
namísto
správného přiřazení source
. Typ tgz
v tomto případě
přísluší balíčkům Linuxové distribuce Slackware. Ještě by zde bylo dobré
zmínit, že linky na software by měly vést v prvé řadě na oficiální stránky
projektu či na mirrory avízované na těchto stránkách. Rozhodně neakceptujeme
linky na software na neoficiálních stránkách na kterých není zaručeno, že
zdrojové kódy nebudou podvrhnuté či nějak upravené (trójské koně a spol.).
Vhodné je zde vyplnit i velikost stahovaného objektu, aby si lidé s modemovým
připojením mohli rozmyslet, zda se jim daný software vyplatí stahovat či
nikoliv.
- Odkazy na CZ články nebo na EN články - tato položka není striktně
vyžadována. Pokud jste daný software začali používat díky tomu, že jste si o
něm někde přečetli recenzi nebylo by špatné uveřejnit link na daný článek, čímž
se zvýší informační hodnota o daném softwaru a lidé si o něm budou moci udělat
bližší představu.
- Popis SW položkyJak jsem již výše předeslal,
popis by měl být výstižný,
ale zároveň stručný. Rozhodně by měl být napsán kompletně s diakritikou
a to jak v českém/slovenském jazyce, tak i v angličtině, protože jak je
patrné i ze statistik, návštěvnost z cizích zemí je více než dvoutřetinová. Popisek v anglickém jazyce obvykle můžete nalézt na domovských stránkách projektů. Pro zpřehlednění
textu je možné využívat klasické html formátovací značky jako například
<p>
pro odstavce, <ul>
,
<ol>
pro odrážky, respektive číslované seznamy,
<a href="...">...</a>
pro odkazy. Nevhodné formátovací značky budou odstraněny. Formátování textu je možné dělat i klasickým odsazováním textu či jeho odřádkováním.
- SW nároky na instalaci - pokud daný software závisí na nějakých
knihovnách či nějakých speciálních programech, měly by být tyto závislosti
uvedeny v této sekci - nikoliv v samotném popisu SW položky. Opět mohou být
použity značky
<a href="...">...</a>
pro
odkazy.
- HW nároky na instalaci - v této sekci by měly být naopak uvedeny
hardwarové závislosti. Tedy například grafická karta podporující hardwarovou
akceleraci - to například při popisu hry TuxRacer. Nebo mezní hranice paměti
RAM při které je daný program ještě snesitelně použitelný.
- Alternativa do Windows - tato položka slouží pro nováčky ve světě
Linuxu, kteří přešli z Windows a hledají alternativy k Linuxovým programům na
programy na které byli ve Windows zvyklí. Bylo by dobré vždycky tuto položku
vyplnit, aby se nováčkům přechod na Linux usnadnil. Častou chybou je, že lidé
do této položky píší "stejné jako ve Windows". Pokud je program v Linuxu stejný
jako ve Windows, tak napiště tento název i do tohoto políčka - uživatelé
hledající nějaký program potom snadno zjistí, že daný stejný program je
portován i pro Linux (nebo naopak) a nebudou si muset zvykat na něco nového.
- Screenshot - pokud je program napsán pro práci v grafickém prostředí
určitě by zde neměl chybět obrázek, který bude ilustrovat vzhled daného
programu. Mnohdy je takový ilustrativní obrázek rozhodující při rozhodování
zda program vyzkoušet a případně jej dále používat či nikoliv. Někdy je vhodné
vložit obrázek i pro čistě konsolovou aplikaci. Ještě doplním, že obrázky je
možné vkládat buď ve formátu png nebo ve formátu jpg. V současné době je i
formát png konvertován na formát jpg, ale v nejbližší době provedeme úpravy,
aby se obrázky ve formátu png, které mají poměrně malou velikost,
nekonvertovaly na jpg, čímž zvýšíme jejich kvalitu.
Poté co daný záznam vyplníte a potvrdíte se záznam uloží do databáze a čeká na
schválení. I ještě dosud neschválený záznam již nalezenete v seznamu softwaru
ve svém osobním profilu a v současné době neschválený záznam naleznete také
i ve vyhledávání - bude označen jako neschválený. Toto může sloužit i jako
pomůcka v soutěži o nejvíce zadaných záznamů - snadno zjistíte, zda daný záznam
je již v databázi a také snadno zjistíte z profilu uživatele se kterým
soupeříte, kolik má v databázi neschválených záznamů.
Může se stát, že při zadávání záznamů dojde k nějaké chybě nebo máte návrh na
vylepšení stávajícího systému zadávání záznamů. V takovém případě nás
kontaktujte na adrese info@linuxsoft.cz.
Na závěr bych rád ještě uvedl pár ilustrativních, vzorových záznamů, aby si i
ostatní mohli udělat nějakou představu o tom jak by měl obře zadaný záznam
vypadat. Některé z těchto záznamů získali i ocenění.
A mnoho mnoho dalších - ostatní jistě prominou, že jsem zde jejich záznam
neuvedl - kvalitních záznamů začíná být opravdu čím dál více :-)
Na závěr bych ještě rád připomněl, že i nadále pokračuje soutěž o nejvíce
zadaných kvalitních záznamů. Více o této soutěži se dozvíte
zde.