Uživatelské značky Struts
Knihovna HTML značek
Tyto značky vykreslují elementy HTML stránky, přičemž naprostá většina těchto značek může mít nějakou vstupní hodnotu (většinou se jedná o vstupní položky formulářů). Standartně se tyto hodnoty nastavují v akci do objektu ActionForm, my pak pouze nastavíme atribut property, jenž určí, o kterou položku formuláře se jedná. Chceme-li ovšem brát vstupní hodnoty prvků formuláře odjinud (z DTO objektu apod.), uložíme JavaBean objekt obsahující tyto hodnoty do požadavku (requestu) nebo do session metodou setAttribute(jmeno, objekt). Posléze atributem name určíme jméno objektu, pod kterým je objekt uložen v požadavku (session) a atributem property označíme položku objektu. Pro názornost následují příklady možností:
1) Vstupní hodnoty přímo z formuláře
v akci:
OurForm oForm = (OurForm) form;
oForm.setPolozka("vstup");
a výřez z JSP stránky:
<html:input property="polozka" />
2) Vstupní hodnoty z DTO objektu
v akci:
DTO dto = new DTO();
dto.setPolozka("vstup");
request.setAttribute("dtoObjekt", dto);
a výřez z JSP stránky:
<html:input name="dtoObjekt" property="polozka" />
button
Vykreslí na stránku tlačítko, k čemuž se použije vstupní HTML element button
. Použití je platné jenom uvnitř formuláře a je používáno především k javascriptové obsluze událostí. Standartním popiskem tlačítka je nápis Click. Chceme-li tento popisek změnit, můžeme použít buď atribut value, nebo použít tag jako párový, což je výhodné především u multijazyčné aplikace:
<html:cancel>
<bean:message key="button.cancel" />
</html:cancel>
cancel
Podobně jako u značky button
dojde ke generování HTML elementu button
, standartně je nastaven popisek Cancel. Pokud se formulář odešle tímto tagem do aplikace, nedochází k validaci jeho údajů, přičemž pokud je akce přidružená k tomuto formuláři potomkem DispachAction
, provede se metoda cancelled().
checkbox
Vykreslí na stránku checkbox, jenž je zaškrtnutý, pokud hodnota atributu property odpovídá jednomu z řetězců true, yes nebo on. Toto nastavení se dá změnit atributem value. Prohlížeče HTML mají jednu základní necnost, a to tu, že neodesílají do formuláře nezaškrtnuté políčka, je tedy nezbytné postarat se metodou reset() o nastavení správné inicializace po použití formuláře! Nutné je to především proto, že Struts interně znovupoužívají stávající formuláře z důvodů výkonnostních.
errors
Vykreslí na stránku chyby vyskytnuvší se v průběhu validace a akce. Tag je nepárový a samotná podoba HTML kódu je uložena ve zdrojových svazcích zpráv.
form
Základ Struts, označuje vstupní formulář do akce. Většina ostatních značek musí být vnořena uvnitř formuláře. Důležitým atributem je action, který nám označuje url akce z konfiguračního souboru Struts. Atribut method určuje metodu odesílání formuláře, a to buď POST nebo GET.
hidden
Vykreslí skrytý prvek formuláře, jenž se odešle spolu s ostatními položkami. Uživatel nemá žádnou šanci změnit jeho hodnotu (pokud mu to neumožníme javascriptem). Většinou je používaný k určení jména metody akce, která je potomkem DispatchAction
.
html
Generuje element html
.
img
Atributem src určíme relativní cestu k obrázku uvnitř aplikace, Struts při vykonávání zamění tuto cestu za absolutní.
link
Stejné jako u img s tím rozdílem, že cestu odkazu určíme buď atributem action (akce), forward (přesměrování) nebo page (relativní cesta).
messages
Podobně jako značka errors, s tím rozdílem, že messages předávají nějakou informační zprávu uživateli (ne chybu).
select, option, options, optionsCollection
Vykreslí výberový seznam položek. Kombinací atributů name/property značky select určíme, které položky budou standartně vybrané. Vnořením option určíme jednu položku seznamu, narozdíl od options a optionsCollection, které generují celou sadu. Standartní použití je v akci:
List list = new ArrayList();
//naplň list
request.setAttribute("seznam", list);
a na JSP stránce
<html:select property="polozka">
<html:options name="seznam" />
</html:select>
password
Vstupní prvek formuláře, jenž skrývá vepsaný text, což je užitečné především z hlediska bezpečnosti. To ovšem neznamená, že heslo odeslané tímto způsobem je bezpečně uloženo, pokud použijete standartní protokol http bez šifrování SSL, heslo putuje nezašifrované sítí až k příjemci!
rewrite
Slouží k převodu relativní cesty k souboru na absolutní podobně jako u link, s tím rozdílem, že se nejedná o odkaz. Použitelné např. k získání cesty ke kaskádovým stylům.
<link href="<html:rewrite page="/theme/master.css" />"
rel="stylesheet" type="text/css" />
submit
Generuje odesílací tlačítko formuláře, podobně jako u cancel a button může být použito jako párová i nepárová značka.
text
Vstupní prvek formuláře používaní k základnímu zadávání textu.
textarea
Vstupní prvek formuláře používaní k zadávání textu většího rozsahu.
xhtml
Použití je jednoduché, značka je nepárová a použije-li se kdekoliv na stránce, Struts automaticky začnou generovat všechny značky jako XHTML elementy.
Knihovna značek Logic
Tyto značky rozhodují o rozhodování na stránce, de facto vytvářejí podmíněný kód JSP stránky. Tato knihovna bude nejspíš časem nahrazena JSTL (Java Standart Tag Library). Podobně jako u HTML tagů jsou u většiny těchto značek použity atributy name/property, které určují dle kterého objektu bude rozhodováno. Je-li prováděno porovnávání s nějakou konstantou, dosazujeme ji do atributu value.
- empty: tělo se provede, pokud je objekt prázdný
- equal: tělo se provede, pokud je objekt stejný jako konstanta ve value
- forward: provede přesměrování typu forward
- greaterEqual: tělo se provede, pokud je objekt stejný nebo větší než-li konstanta ve value
- greaterThan: tělo se provede, pokud je objekt větší než-li konstanta ve value
- iterate: iteruje na kolekci, tj. provede tělo tolikrát, kolik je prvků v kolekci, přičemž je aktualní prvek z kolekce zpřístupněn tělu pod jménem určeným atributem id
- lessEqual: tělo se provede, pokud je objekt stejný nebo menší než-li konstanta ve value
- lessThan: tělo se provede, pokud je objekt menší než-li konstanta ve value
- match: tělo se provede, pokud je objekt obsažen ve value
- messagesNotPresent: tělo se provede, pokud se nevyskytují žádné příchozí zprávy/chyby z akce. Standartně se hledají pouze chyby, což můžeme přepnout atributem message="true"
- messagesPresent: tělo se provede, pokud se vyskytují nějaké příchozí zprávy/chyby z akce. Standartně se hledají pouze chyby, což můžeme přepnout atributem message="true"
- notEmpty: opak empty
- notEqual: opak equal
- notMatch: opak match
- notPresent: opak present
- present: tělo se provede, pokud je objekt obsažen v nějakém z prostoru proměnných (page, request, session, application). O který prostor se jedná můžeme určit atributem scope
- redirect: provede přesměrování typu redirect
Typický příklad použití následuje: v požadavku spojení máme uložený ArrayList naplněný DTO objekty obsahujícími členy phone a name.
<logic:present name="list">
<logic:notEmpty name="list">
<table>
<logic:iterate name="list" id="item">
<tr>
<td><bean:write name="item" property="name"></td>
<td><bean:write name="item" property="phone"></td>
</tr>
</logic:iterate>
</table>
<logic:notEmpty>
<logic:present>
Knihovna značek Bean
Tyto značky v určitých ohledech doplňují tagy používané v JSP k práci s objekty standartu JavaBeans, a navíc slouží k internacionalizaci aplikace. Vzhledem k tomu, že se tato knihovna v mnohém překrývá s JSTL (Java Standart Tag Library), bude v dalších verzích Struts nejspíše zrušena. Proto zde uvádím pouze značky, které v JSTL zatím nenajdete, nebo jsou zatím hojně využívané (write).
message
Slouží k dosazování multijazyčných textů. Podstatnými atributy jsou key, jenž určuje název klíče ze zdrojových svazků zpráv, a bundle, který se používá k odlišení konkrétního svazku (pokud jich používáme více).
write
Vypíše hodnotu objektu určeného klasickou dvojicí atributů property/name.
Odkazy
Podrobnější popis naleznete přímo na stránkách Struts, konkrétně HTML, Logic a Bean Developer Guides.
Příště
si ukážeme načítání zdrojových svazků zpráv přímo z databáze.