|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Free Pascal (4) - Sockety (dokončení)Minule jsme si ukázali server komunikující s klienty v rámci
jednoho unixového stroje, dnes si tedy ukážeme odpovidající
klientský program a také se koukneme na to, jak tuto ukázku
upravit, aby používala TCP/IP.
Náš klient bude ještě jednodušší než server. Jednoduše se připojí k serveru a pak střídavě čte řádky ze standardního vstupu a socketu a vypisuje je do socketu respektive na standardní výstup. Pokud se na standardním vstupu objeví prázdný řádek, klient spojení uzavře a skončí. Stejně jako v případě serveru začínáme vytvořením socketu:
s:=socket(AF_UNIX,SOCK_STREAM,PF_UNIX); Nyní vytvoříme spojení:
if not connect(s,fileName,sin,sout) then halt(2); Dále se "soubory" sin a sout naprosto běžně pracujeme a nakonec je zavřeme funkcí close. Ukažme si, jak může vypadat použití naší jednoduché ukázky použití socketů:
$ ./unix-server & Protokol TCP/IP se po stránce obsluhy socketů příliš neliší od Unix Domain Sockets, jediným rozdílem je, že musíme řešit převod adres a čísel portů do tzv. síťového pořadí bytů (tj. big-endian, zatímco procesory x86 používají little-endian). Také je nanejvýše vhodné umožnit uživateli zadávat adresy jako jména počítačů a nikoli jejich číselné adresy. Oba tyto problémy řeší jednotka inet. Tato jednotka obaluje většinu funkcí specifických pro sockety v doméně AF_INET. Tedy funkce pro převod jmen počítačů na adresy a naopak, funkce pro převod názvů služeb na čísla portů a naopak a také funkce pro převod pořadí bytů mezi tzv. hostitelským(tj. takovým, které používá cílová platforma) a výše zmíněným síťovým pořadím. O TCP/IP a socketech v doméně INET by se dalo teoretizovat jistě ještě dlouho, ale vrhněme se na vlastní přepis pro použití TCP/IP. Provedl jsem několik úprav předchozího příkladu. Forma patche nám umožní si jednoduše ukázat změny oproti variantě s Unix Domain Sockets. Změny proběhly logicky v obou částech našeho programu. Pro komunikaci nejdůležitější části kódu jsou ovšem víceméně duplikovány jak v serverové tak klientské části. Protože klient je jednodušší, začnu popis úprav tam:
Nyní ještě musíme zpracovar vstup od uživatele, tj. převést jméno počítače na jeho číselnou adresu. A poté vytvoříme spojení.
A další kód klienta je naprosto identický jako v předchozí variantě, myslím, že na tom je krásně vidět o čem sockety vlastně jsou: ve skutečnosti jsme změnili dvě volání funkcí a máme fungující TCP klient. Zbytek úprav je zejména pro pohodlí uživatelů (převod jmen na adresy) a lepší přenositelnost našeho programu(převod na síťové pořadí bytů, to by totiž bylo možné implementovat aritmetickými operacemi a nebo dokonce ponechat na uživateli). V serverové části již nebudu popisovat všechny úpravy, pouze se zaměřím na některé zajímavé:
function getName(addr :longint ):string;
addr.addr:=0; Ostatní úpravy jsou většinou pouze o záměnách proměnných, a proto nepovažuji za nutné, je nějak dále rozebírat. Po upgradu na fpc 1.0.10 jsem na dvouch počítačích narazil na to, že program používající jednotku inet nešel zkompilovat a dostal jsem chybové hlášení linkeru o neexistenci proměnné h_errno. FPC 1.0.10 nainstalovaný apt-getem na debian unstable to nedělá, ale na gentoo instalované fpc z binárního balíčku to dělá. Není mě jasné co přesně toto chování způsobuje. Jednoduchým (a poněkud diskutabilním) řešením je ve zdrojovém kódu jednotky inet odstranit z definice promšnné GetDNSError část external name 'h_errno';, toto řešení ma ovšem ten důsledek, že poznáme že nastala chyba, nikoli už jaká.. Tím bych i uzavřel téma socketů a pomalu se přesuneme od obalů kolem knihovny jazyka C k programování v Pascalu. Příště bych rád začal s knihovnou FCL, která ač je zatím neuplná a nedokončená, již nyní obsahuje mnoho zajímavých a užitečných tříd.
|
Search Software
Search Google
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |