|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Programujeme s XML (1.) Document Object ModelProtože programování kolem XML je velmi dobře standardizované, rozhodl jsem se prozatím opustit původní téma Free Pascalu a zaměřit se více na XML.
Podrobné ponoření do XML bych začal poněkud netradičně údajně složitější variantou API pro XML jménem Document Object Model. Osobně si totiž myslím, že ač DOM je možná složitější na pochopení, je rozhodně jednodušší pro programování. Jelikož se jedná o API nezávislé na programovacím jazyku, ukážeme si použití ve Free Pascalu, Pythonu a programovacím jazyku Java. Uvidíme, že jednotlivé varianty jsou velice podobné, a ačkoli se místy liší, z velké části odpovídají dané normě rozhraní DOM. Na konci minulého století vznikl jako produkt standardizace skriptovacího jazyka JavaScript takzvaný Document Object Model, jedná se o standardizované API usnadňující zpracování dokumentů XML (a i jiných strukturovaných dokumentů, například HTML nebo i třeba definice rozhraní systému CORBA). Ač je původním určením tohoto rozhraní právě použití pro skriptovaní dynamických změn webových stránek, je velmi dobře použitelné i pro jiné úkoly a manipulace se strukturovanými dokumenty. Rozhraní DOM je publikováno postupně, v částech označovaných "levels", DOM Level 1 obsahuje většinu manipulací se strukturou dokumentu, Level 2 přidává podporu jmenných prostorů a například užitečnou metodu getElementById. Bohužel aktuální implementace DOM ve FCL podporuje spolehlivě pouze DOM Level 1. Jazyk Python podporuje DOM Level 2 a pro jazyk Java, jenž je dnes v podstatě hlavním jazykem pro DOM a XML vůbec, je, pokud vím, dostupná i experimentální implementace čerstvě publikovaného DOM Level 3. Až bude tato nová verze šířeji dostupná, můžeme se těšit na standardizovaný mechanismus načítání a ukládání a podporu XML Schémat. Jak již napovídá slovo Object v Document Obejct Model, rozhraní je plně objektové, a skládá se z přibližně dvaceti tříd (v terminologii W3C rozhraní, interface). Pokud pomineme třídu DOMImplementation, která zapouzdřuje celé rozhraní a umožňuje nám dotazovat se na jeho schopnosti, můžeme za kořenovou třídu považovat Document. Jak tedy dokument načteme ze souboru do instance třídy Document?
A když už umíme načíst dokument ze souboru podívejme se, jak jej vytvořit prázdný:
A nakonec se podíváme jak náš dokument zase někam uložit:
Ovšem vstup, výstup a vytváření objektů postrádá smysl, pokud s nimi neumíme dále pracovat. Dále nás instance třídy Document obvykle příliš nezajímá a pracujeme s jednotlivými uzly (potomky třídy Node) uvnitř. Ale na to se podíváme až příště.
|
Search Software
Search Google
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |