|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Perl (116) - Tk - základní widgetyPředstavíme si několik nejdůležitějších widgetů z knihovny Tk, které můžeme využívat ve svých aplikacích.
Představme si nyní několik nejčastěji užívaných widgetů a jejich vlastnosti. Obecné vlastnostiUveďme nejprve některé vlastnosti, které lze nastavit u většiny prvků.
Barvy zapisujeme buď symbolicky nebo kódem. Na většině systémů jsou přednastaveny desítky až stovky symbolických názvů barev. Jejich seznam je obvykle v souboru /usr/share/X11/rgb.txt, kam můžete pro představu nahlédnout. Zápis kódem je standardní označení tvaru #RRGGBB, případně i #RGB, #RRRGGGBBB či #RRRRGGGGBBBB. Jako formát stylu písma můžeme použít jeden ze zápisů výstupu příkazu
Zde je konkrétní příklad.
Tento řetězec je ve formátu -výrobce-rodina-tloušťka-šikmost-těsnost-styl-pixelů-rozlišení x-rozlišení y-šířka-kódování. Pokud nechceme vyplňovat všechny vlastnosti, lze použít zastupné znaky * a ?. U všech prvků také můžeme použít následující metody.
Popis některých widgetůTlačítkoTlačítko patří mezi nejpoužívanější prvky a již jsme si ho představili. Uveďme ještě, že lze použít metodu flash pro bliknutí a invoke pro vyvolání metody přiřazené vlastnosti -command. Zaškrtávací políčkoDalším prvkem je zaškrtávací políčko (Checkbutton). Funguje tak, že do vlastnosti -variable uložíme odkaz na proměnnou. Je-li tlačítko zaškrtnuto, hodnota této proměnné se nastaví na pravdivou. Je-li naopak tlačítko nezaškrtnuto, hodnota je nepravdivá. Uveďme zde vlastnosti pro Checkbutton.
Ukažme si jednoduchý příklad vykreslení zaškrtávacích tlačítek.
Tímto vznikne následující okno. Použití zaškrtávacích políček Přepínací políčkoPodobné jako předchozí tlačítko Chceckbutton je Radiobutton. Liší se tím, že v jeden okamžik může být zaškrtnuta maximálně jedna položka. Jsou typické tím, že se obvykle používá několik tlačítek Radiobutton najednou a uživatel si pomocí nich vybírá jednu možnost. Parametr -value určuje hodnotu, která je uložena do proměnné v parametru -variable, je-li aktuální tlačítko aktivní. Nastavíme-li u několika tlačítek stejnou hodnotu do -variable, pak se automaticky synchronizují (a uživatel může vybrat vždy nejvýše jednu z těchto voleb). Uveďme opět jednoduchý příklad.
Po spuštění se zobrazí následující okno. Použití přepínacích políček ŠkálaŠkála (Scale) je stupnice, kterou můžeme ovládat obsah nějaké proměnné. Funguje tak, že pohybem posuvníku na škále měníme současně hodnotu nějaké svázané proměnné. Podívejme se na vlastnosti škály.
Taktéž lze využít metodu set pro nastavení hodnoty na škále. Zde je jednoduchý příklad, který ilustruje možnosti škály. Po každé změně hodnoty na škále aktualizujeme Label, který nám bude ukazovat současnou hodnotu.
Po spuštění uvidíme následující okno. Škála Jednořádkové textové poleJednořádkové textové pole (Entry) je základním prvkem pro textový vstup. Umožňuje uživateli napsat krátký text. Lze využít vlastnost -show pro zadávání hesel (místo textu se zobrazují hvězdičky). U textového pole lze využít několik metod.
Zde je opět jednoduchý příklad s ukázkou toho, jak získat text z formuláře.
Textové pole Jednořádkové textové pole s popiskemV různých formulářích se často používá textové pole s popiskem. Prvek LabEntry v sobě kombinuje prvky Label a Entry.
ObrázkyV Tk je každý obrázek samostatný objekt. Máme-li tedý nějaký soubor s obrázkem, nejprve vytvoříme objekt. To lze udělat jedním z následujících způsobů.
Nyní můžeme obrázek přiřazovat k atributům různých prvků (obvykle s názvem -image či -bitmap). Příklad uvidíme později. Zpráva ve zvláštním okněNyní bude úkolem zobrazit po kliknutí na tlačítko nějakou zprávu. Máme k dispozici dva druhy takových zpráv - buď oznámení (zpráva typu ok) nebo zjišťovací otázku (zpráva typu yesno). Zprávu zobrazíme pomocí metody messageBox volané nad hlavním oknem. Musíme určit typ zprávy a obsah zprávy. Dále můžeme zobrazit ve zprávě ikonu (například otazník v případě otázky).
Ve výsledku uvidíme po kliknutí na každé tlačítko nějakou zprávu. Formulář *** po kliknutí na 1. tlačítko *** po kliknutí na 2. tlačítko
|
Search Software
Search Google
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |