|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Perl (120) - Wx - základní práce s widgetyDruhým widget toolkitem v seriálu bude wxPerl. Tento díl má za úkol uvést čtenáře do problematiky a představit několik základních widgetů.
Wx (známé též jako "wxWidgets" nebo "Windows and X widgets"; do roku 2004 se hovořilo o wxWindows) je multiplatformní grafická knihovna základních widgetů, která je používána pro tvorbu grafických uživatelských rozhraní. Knihovna je původně napsána pro C++, avšak je možné ji využívat v řadě dalších jazyků. Perl je jedním z nich. Mutace knihovny pro Perl se nazývá wxPerl. Představíme si pár základních ideí, které by měly být spíše motivací k dalšímu studiu, než-li obsáhlým návodem. Nevýhodou wxPerl je, že neexistuje pořádná dokumentace a v podstatě ani žádné tutoriály apod. K dispozici je pouze dokumentace Wx pro jazyk C++, na kterou si lze po čase zvyknout. InstalaceModul stáhneme z archivu CPAN a nainstalujeme následujícím příkazem.
wxWidgets a PerlJak tedy používat wxWidgets? Podívejme se na pár základních pravidel.
První programNa základě těchto pravidel napíšeme základní schéma programu ve wxWidgets. Vytvořme tedy neprve základní třídu. Nazveme ji MojeAplikace.
Do ní umístíme jedinou metodu OnInit, která nám pouze vytvoří okno. Okno vytoříme pomocí metody Wx::Frame->new. Tato metoda přijímá několik parametrů.
Příkladem volání nechť je tento příkaz.
Pomocí metody Show také nesmíme zapomenout každé naše okno zobrazit. Uveďme nyní celou metodu OnInit.
Tímto je naše aplikace hotova. Zbývá ji použít v balíku main a vyzkoušet. Vytvoříme tedy objekt typu MojeAplikace a spustíme smyčku událostí metodou MainLoop.
Když spustíme tento program, měli bychom vidět, že se zobrazilo prázdné okno. Naše první wxPerl aplikace Umístění tlačítka - upravování stávajících třídNáš předchozí příklad vylepšíme tak, aby se v okně objevilo tlačítko. To uděláme tak, že upravíme stávající třídu Wx::Frame (ta už je modulem předdefinovaná). Vytvoříme tedy novou třídu FrameSTlacitkem (ta bude dědit od zmíněné Wx::Frame), ve které napíšeme vlastní konstruktor.
Všimněme si, že jako parametr metody SUPER::new předáváme @_. To znamená, že FrameSTlacitkem bude přijímat stejné parametry jako původní Wx::Frame. Tlačítko a další widgety se obvykle neumísťují přímo do okna typu Wx::Frame, ale do speciálního widgetu Wx::Panel. Proč, to teď není důležité. Vytvořme tedy nejprve nový panel.
Dále vytvořme tlačítko. Umístíme ho do panelu. To znamená, že jako první argument vepíšeme právě vytvořený panel, který je reprezentován v proměnné $panel.
Náš konstruktor tedy bude vypadat takto.
Nyní napíšeme základní třídu, která bude náš nový FrameSTlacitkem používat.
A na závěr balík main, kde tuto třídu použijeme. Bude vypadat stejně jako posledně.
Pokud spustíme program, měli bychom spatřit toto okno. Aplikace s tlačítkem Prostý textPro zobrazení prostého textu lze použít widget Wx::StaticText. Použití je následující.
SešitJeště se pro lepší představu podívejme na jeden widget. Ukážeme si například třídu Wx::Notebook, což jsou klasické panely, které se používají kvůli přehlednosti nebo když na stránce není dost místa. Vytvořme tedy v konstruktoru následující kód.
Tím jsme vytvořili notebook. Přidáme do něj dva listy a do každého napíšeme nějaký text.
Výsledek můžeme spatřit na screenshotu. Sešit (widget Notebook) Další widgetyZ předcházejícího by mělo být jasné, jak práce s widgety funguje. Proto již nebudeme představovat další, ale odkážeme na wxPerl wiki cheat sheet, kde je seznam widgetů a některé dokonce popsané.
|
Search Software
Search Google
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |