LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu

ARCHIV



   

> America's Army: Special Forces (Direct Action)

Po takřka pěti měsících čekání bez konkrétního data vydání vyšla nová verze populární on-line taktické akční hry America's Army 2.5 i pro Linux a Mac.

24.11.2005 06:00 | Ondřej Čečák | Články autora | přečteno 16963×

Historie

America's Army logo

Pokud si vzpomínáte, v půlce října loňského roku vyšla tehdy zbrusu nová verze hry 2.2 pouze pro platformu Windows (která má a určitě i nadále mít bude majoritní podíl hráčů, takže pro vývojáře a armádu jsou a budou Windows zásadní platformou). Po tomto vydání následovalo pro uživatele Linuxu cca dvouměsíční vzduchoprázdno mezi vydáním verze pro Linux, které bylo plné nejasností, bez nějakého alespoň přibližného data vydání a občas bylo také okořeněno o nějaké hádky, flamewars a doporučování podobných online her.

Pro uživatele Macu to bylo ještě horší, v portu pro jejich platformu byly problémy s licencí, takže nová verze 2.2 nebyla pro Mac vůbec vydána, objevila se až verze 2.3 (která vyšla pro všechny platformy téměř stejně, rozdíl byl tuším přibližně jeden den).

Naneštěstí se opět stalo to, čeho se všichni hráči a současně uživatelé alternativních operačních systémů obávali – v půlce května se objevila nová, poměrně revoluční verze 2.4 pouze pro Windows a verze pro ostatní platformy opět nikde.

Nepříjemné je to z několika důvodů, stručně:

  • Linuxoví hráči nemohou hrát novou verzi hry, přichází o zkušenosti a po vydání nové verze jsou tradičně upgradovány oficiální a leased servery, takže hráči nezískávají skilly a nejsou povyšováni na vyšší honor levely.
  • Komerční poskytovatelé serverů nedostávají alespoň linuxový server, to samé platí pro správce klanových serverů, kteří provozují Linux. Hlavní trn v patě všech takovýchto správců je v tom, že "oficiální" společnost, která servery hostuje (SCI), je provozuje na Linuxu, takže serverovou verzi zřejmě mít musí. Ovšem zdá se pouze oni (několikrát to bylo snad i obhajováno, argumentovalo se vyšší bezpečností apod., ale všechny zveřejněné obhajoby se nakonec ukázaly jako irelevantní).
  • Spousta lidí na toto chování nadává různě po fórech, což jednak vrhá špatný stín na hru a armádu a pak také na "komunitu". V celkovém důsledku jsou pak vidět jenom nadávky, několik duplicitních a uzamčených diskuzí a podobně.

Na fórech se ale i přesto objevovaly zajímavé věci. Jednou například někdo tvrdil, že má novou verzi k dispozici a že si ji dychtiví hráči mohou stáhnout; ovšem server byl po pár hodinách nedostupný, že by přetížení? :)

Kromě hádek se tu a tam objevil i nějaký příspěvek s určitou informační hodnotou, třeba informace o tom, že server lze pod Linuxem emulovat pomocí WINE, takže jako dočasné řešení může být použita verze pro Windows.

Mimo to se začaly objevovat zprávy, že verze pro Windows trpí řadou chyb, které by mohly být v Linuxu už opravené. Začátkem června se ukázalo, že vývoj linuxového portu přešel do fáze beta-testování, a že by hra mohla být dokončena. Bohužel, sice se objevilo pár informací (včetně toho, že vše bylo kolem 10. června dokončeno a vše už záleží jenom na armádě), ale hra nebyla stále vydána.

Stejně jako u starších verzí, o port AA na GNU/Linux a Mac se stará Ryan C. Gordon, který je známý především jako Icculus. Na jeho fingeru se tentokrát neobjevovalo nic zajímavého, kromě úvodní přípravy tam stále viselo oznámení o tom, že probíhá beta testování. Zajímavější už byl rozhovor s ním, ve kterém byla také zmíněna situace ohledně America's Army.

Pak celé dění kolem AA zamrzlo. Kromě několika nostalgických vzpomínek a marného stahování RSS kanálu Icculuse klesly nové příspěvky na minimum a pravděpodobně většina hráčů buďto provozovala verzi pro Windows, nebo America's Army úplně opustila.

Začátkem října se objevila zpráva o testování nové verze 2.5 (která pro Windows vyšla zhruba v půlce října), což bylo trochu překvapivé – ukázalo se, že pro Linux bude verze 2.4 úplně přeskočena a objeví se rovnou 2.5.

Stále se tvrdilo, že hra je v betatestování (objevila se také informace, že nějaká beta pro Linux unikla na výměnné sítě), až do konce žádné přesné datum vydání ... Naštěstí, na konci října vyšla očekávaná verze 2.5 i pro Linux a Mac. Po zhruba pěti měsících bez informací a především bez hry.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.4.0 (Q-Course)

Tou asi nejzásadnější novinkou bude, že herní engine už není modifikovaný Unreal 2.0, ale Unreal 2.5 (na kterém běží třeba Unreal Tournament 2004). Výhod z toho bude zřejmě dost (např. větší výkon, lepší bezpečnost a stabilita, oprava chyb, nové herní prvky, podpora stínů), ale také to znamená, že patch je téměř stejně velký jako plná verze, takže i když máte starší verzi 2.3, nezbude, než hru (více než 800 MB) stáhnout znovu.

Novinky nejsou pouze pod pokličkou, ale týkají se také samotné hry. Jednak přibyly 4 nové mise (SF Courtyard, SF PCR a SF Blizzard, SF WaterTreatment, ve kterých hrají pouze special forces – "SF exclusive") a nové zbraně M141 BDM (Bunker Defeat Munitions; raketa odpalována z ramene pro ničení bunkrů a cílů chráněných lehkým pancířem) a AGP-DB14 Door Breacher (nálož určená k ničení zamčených nebo nefunkčních dveří) a jednak se objevily novinky, které zlepšují hratelnost.

Konkrétně jde o náhodné startovací pozice a náhodné generování pozic předmětů potřebných pro splnění mise. Týká se to zatím pouze nových map a má to několik výhod. Tou hlavní je velká variabilita – náhodné generování zajistí, že hráči nebudou chodit po stále stejných "ideálních" trasách, kterých bývá v každé mapě jenom pár. Navíc nebude úplně snadné někde čekat, protože nepříteli se nemusí vyplatit jít zrovna tou naší cestou. Také to řeší problémy se spamováním – pokud to někdo natrénuje, může na úvod vystřelit granát tak, že přeletí celou mapu a zasáhne startovací pozici nepřítele. Takřka to samé se týká náhodného generování objectives (které je teď navíc možné sbírat, nosit a třeba také předávat).

Další novinkou, která souvisí s náhodně generovanými objectives, jsou opravdové NPC (Non-Playable Characters), tedy alespoň mluvící (a ne pouze civilisté, za jejichž usmrcení dostáváte penalizační body). S těmito NPC (které se vyskytují v lokaci také náhodně) může kvalifikovaný hráč mluvit a pokud bude úspěšný, všichni se prostřednictvím HUDu dozvědí, kde ten daný předmět nutný ke splnění mise je.

Další změny jsou více méně drobnější – upravený user interface, možnost přenášení a předávání předmětů (které jsou v některých misích důležité a musí se získat a odnést) a větší množství dalších dílčích oprav nebo vylepšení.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.5.0 (Direct Action)

I v nové verzi jsou připraveny dvě nové mapy – SF Extraction a SF Dockside. Mimo to byl také upraven jeden trénink – Shoot House (MOUT Training) nahrazuje MOUT Training in Basic Combat Training; hráč si může vybrat zbraň a následně prochází místnostmi s náhodně generovanými cíli a musí se okamžitě rozhodovat, jestli střílet nebo ne. Skóre pro každou zbraň se ukládá a posílá do databáze, takže v budoucnu bude možné srovnání.

Stále se pracuje na Tournament Mode, opět byl o výraznou část nahlášených/požadovaných věcí vylepšen. Další zajímavou úpravou je nový Admin Command Post, který usnadňuje správu herních serverů a jejich nastavení.

Zajímavou novou možností je také nastavení rotace map – předem se definuje, jaké mapy se budou hrát a toto pořadí se pak dodržuje. (dříve bylo možné hrát pouze na jedné statické mapě a měnit se to dalo pouze ručně)

Významné změny proběhly i v gameplay. Střelba dávkou nebo automaticky je nyní více realistická, resp. obecně se zdá, že zbraně více "kopou" a střelba jenom tak není nic snadného. Pokud vás například zasáhnou střepiny z granátu (jejich hlavní dosah se snížil na více realistických 5 metrů z původních 10), pohled se vám patřičně stočí k předpokládanému místu bolesti – takže rambo-like styl bude opět o něco složitější – dříve se dalo i po zásahu granátem mířit na určité místo a jakmile se objevil nepřítel, střílet; teď už to je o dost složitější.

Střílet s použitím mušky (průhledem přes zaměřovač zbraně) je v současné době na dálku téměř nutnost, protože jinak to opravdu nemá moc smysl. Zajímavou myšlenkou je bonus k přesnosti, pokud se držíte blízko svých velitelů, případně spolubojovníků. Při střelbě s použitím zaměřovače si také všimnete další změny – muška se teď vychyluje také vertikálně a ne pouze horizontálně.

Velice sympatickou změnou je nový honor program – takřka každý provozovatel serveru má možnost zaregistrovat se na webu AAHONOR.COM a server autentizovat proti Andromedě a umožňovat tak hráčům získat oficiální skilly a tím pádem i zvyšovat honor level. Výborné to je hned z několika důvodů, jednak o dost vzrostl počet official-leased serverů a jednak už nejsou tak striktní podmínky – honor lze získávat i na serverech, kde se třeba používají SF zbraně, nebo je nastavený menší časový interval.

Postřehy z nové verze

První, co vás jistě překvapí, je přepracované úvodní herní rozhraní (menu apod.). I když má pár pěkných vlastností, je jednak neskutečně pomalé (obzvlášť při autorizaci a přihlašování in-game browseru) a pak jsou alespoň dle mého názoru některá tlačítka ošklivě velká (i v rozlišení 1280x1024).

Co je opravdu výborné jsou náhodně generované pozice a mission objectives v nových mapách – trocha variability není vůbec na škodu.

Na závěr pár nesetříděných postřehů ze hry:

  • výběr hry je momentálně přehledně rozdělený podle jednotek, včetně jejich skutečného historického popisu
  • v Personal Jacket nyní vidíte svůj honor level, celkový počet skillů a počet nutný k povýšení na další level
  • jak už bylo zmíněno, možnost získávání honoru i na obyčejných leased-serverech je výborná výhoda – nikdy jsem nedoufal, že půjde hrát s dobrými protivníky třeba Bridge s SF zbraněmi a na 6 minut místo 10
  • pokud se není možné automaticky přihlásit, hra vás na to upozorní před spuštěním tréninku
  • při načítání mapy je zobrazen její název a pod tím jeden z cca desítky tipů (díky tomu se především amatéři snaží vykukovat zpoza rohů apod.)
  • proces autentizace je opět o něco výmluvnější; sice to není rychlejší, ale alespoň vidíte, v jaké části autentizování jste
  • PunkBuster byl opět vylepšen; pokud vás PB vykopne, bude vám přímo zobrazen důvod (takže se to nemusí pracně dohledávat v logu)
  • bylo zrušeno pravidlo, že každá bodově započítaná hra musí mít alespoň 30 sekund (to se hodí například v SF Hospital)
  • volání na medica a jeho odpověď je spojena s udáním lokace; medic může také snadno zavolat, že už nemá žádný zdravotnický materiál
  • pokud nebudete po zranění ošetřeni a krvácení například z malého škrábání neustane samo, může se snadno stát, že vykrvácíte
  • v případě, že zemřete, obraz pohasne; pokud chvilku počkáte, bude místo pohledu jiného hráče zobrazeno vaše tělo a kamera tělo obkrouží (takže občas máte šanci zahlédnout, kdo vás odkud dostal)
  • zbraně už nelze sbírat ze žebříku
  • Weapon Mod Sety jsou implicitně dobře definovány, hned první je tlumič, optika a závěsný granátomet M203; asi nejlepší možná defaultní volba
  • předdefinovány jsou sympatické klávesové zkratky (třeba F11 zobrazí síťové statistiky posunuté o kousek dolů)
  • drobně, ale precizně byly upraveny zvuky opět o kousek blíže k dokonalosti
  • hra by měla být schopná převádět text do mluvené řeči (nezkoušel jsem)
  • oprava pár nepříjemných chyb (například u granátů)
  • hra funguje bez problému i na oldstable Debianu ("Woody")

Závěr

America's Army je na Linuxu zpět a v plné síle. Doufejme, že za měsíc opět nevyjde nová verze ...

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nároky 26.11.2005 15:29 Miroslav Náprava
  L Re: Nároky 26.11.2005 16:18 Ondřej Čečák
    L Re: Nároky 19.12.2005 20:22 TuxHero




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

31.7.2023 14:13 / Linda Graham
iPhone Services

30.11.2022 9:32 / Kyle McDermott
Hosting download unavailable

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze