Kompilátor PHP - projekt Phalanger
Projekt Phalanger je kompilátor jazyka PHP pro .NET.
11.12.2006 15:00 |
Tomáš Petříček
| Články autora
| přečteno 8946×
Co je Phalanger?
Projekt Phalanger je kompilátor jazyka PHP pro .NET a od verze 2.0 i pro platformu Mono.
Projekt vznikl původně pouze pro .NET, ale jedním z cílů verze 2.0 je plná podpora pro Mono
a běh na serveru Apache (pomocí rozšíření mod-Mono). Phalanger je vyvíjený pod Shared Source licencí,
která umožňuje jeho úpravu, rozvoj i redistribuci včetně komerčního užití. Více informací o
projektu, včetně zdrojových kódů a binární distribuce poslední verze naleznete na
webu projektu.
PHP je dynamický jazyk a tak by jeho kompilace do nativního kódu byla nesmírně složitá. I svým
návrhem (tím, že se jedná o skriptovací jazyk) je mnohem vhodnější pro interpretaci, tak jak
to dělá standardní PHP. Phalanger se snaží volit zlatou střední cestu - tedy to co je možné
snadno zkompilovat, to se zkompiluje a tam, kde to možné není tam se provede kompilace až za běhu
(například při použití funkce eval ).
Čím je Phalanger zajímavý?
Cílem Phalangeru je za prvé co nejlepší kompatibilita se stávajícími PHP aplikacemi, co nejvyšši
výkon zkompilovaného kódu a rozšíření PHP tak, aby jej bylo možné použít i pro vývoj aplikací
založených na platformě Mono (včetně použití libovolných knihoven, které jsou na Monu dostupné).
Krátký přehled možných použití Phalangeru by tedy vypadal takto:
- Provoz stávajících PHP aplikací - Na Phalangeru běží stávající PHP aplikace
až dvakrát rychleji než pomocí standardního PHP interpretu. Více informací včetně popisu metodiky
testování naleznete na našem
webu v sekci věnované testování. Mezi aplikace, které jsme na Phalangeru testovali patří
i tak známé projektu jako PhpBB, PhpMyAdmin a
DokuWiki.
- Integrace platformy Mono a PHP - Díky Phalangeru je možné vytvářet část
aplikace v libovolném jazyce platformy Mono a takto napsané objekty používat z webové aplikace
v PHP. Například přístup k datům nebo volání webových služeb může být pohodlnější v C#, ale
pro zobrazování na webu je výhodnější použít PHP.
- Vývoj ne-webových aplikací v PHP - Pokud je PHP váš oblíbený jazyk tak
můžete díky Phalangeru vytvářet i jiné než webové aplikace a používat všechny knihovny
dostupné v Monu (projekt lze poté distribuovat jako několik zkompilovaných knihoven spustitelných
pod pomocí Mona). Pro Mono existuje široké množství knihoven včetně například Gtk# (pro tvorbu GUI).
Seznam nejzajímavějších naleznete na webu Mono projektu.
Kompilace PHP aplikací
Phalanger je založený na Mono platformě a tak při spuštění webu (nebo i jiné aplikace) v PHP proběhne
několik kroků. Nejprve je potřeba aplikaci zkompilovat - to se provede automaticky při prvním dotazu a
výsledek se uloží do cache. Pokud dojde ke změně ve skriptu tak se zkompilovaná verze z cache odstraní,
takže lze aplikaci upravovat stejně jednoduše jako je v PHP dobrým zvykem. V Phalangeru přibývá ještě
jedna možnost a to aplikaci předkompilovat a distribuovat pouze ve zkompilované podobě. Co se tedy
přesně stane když spouštíte PHP aplikaci pod Phalangerem?
- Pokud ještě není zkompilovaná, nebo došlo ke změně ve zdrojových kódech, tak se
aplikace přeloží do IL kódu, tedy do tvaru aplikací pro Mono.
- Zavolá se Mono, které IL kód zkompiluje do nativního kódu optimalizovaného pro
konkrétní procesor na kterém běží.
- Dokud aplikace nenarazí například na funkci
eval tak běží v nativním kódu.
Pokud dojde k volání eval tak se pro PHP kód který se spouští zopakují
tyto tři kroky.
Phalanger Hello world
Nejprve tedy ukážu jak v PHP napsat a pomocí Phalangeru zkompilovat jednoduchou konzolovou aplikaci.
Vše jsem testoval s poslední verzí Mona (tedy 1.2.1). Po stažení a instalaci Mona si stáhněte z
stránky Phalangeru
binární distribuci pro Mono (ZIP soubor) a rozbalte ji do vámi zvoleného adresáře. Následně je potřeba
do global assembly cache (speciální umístění kam Mono ukládá sdílené knihovny) zaregistrovat několik
knihoven Phalangeru. To provedete následujícím příkazem (spuštěným v adresáři Bin):
gacutil -i PhpNetCore.dll
gacutil -i PhpNetCore.IL.dll
gacutil -i PhpNetClassLibrary.dll
Nyní se tedy konečně dostáváme k skutečnému programování. Někde na disku si vytvoříme soubor
"hello.php" s následujícím obsahem:
<?
echo "Hello world!";
?>
Protože chceme aplikaci nejprve zkompilovat (budeme jí potom zpouštět pomocí Mono runtime
z příkazové řádky), tak pomocí následujícího příkazu spustíme kompilátor phpc ,
který je součástí Phalangeru (předpokládám že cesta k němu je ../Bin ):
mono ../Bin/phpc.exe hello.php
Pokud vše proběhne v pořádku, tak by měl vzniknout adresář bin se zkompilovanou aplikací
(tedy souborem "hello.exe"). Tuto zkompilovanou aplikaci můžete pustit opět příkazem:
PHP a Gtk#
Předcházející triviální příklad používal pouze standardní knihovny PHP. Ještě bych ale v tomto
článku rád ukázal jak je možné díky Phalangeru pracovat s knihovnami tříd Mona. Na ukázku použijeme
knihovny gtk-sharp a gnome-sharp , pomocí kterých lze vytvářet uživatelské
rozhraní (knihovny primárně vznikaly pod Linuxem, ale protože GTK funguje i pod Windows existuje
i Windows port). Pro to abychom mohli v PHP snadno pracovat s Mono knihovnami je potřeba zaponout
několik rozšíření Phalangeru - důležité bude nyní hlavně použití namespaces, které jsou v Monu
používané pro organizaci tříd. Namespaces v Phalangeru vycházejí z návrhů, které se objevují v
PHP komunitě při diskuzi na toto téma a namespaces jsou jedna z vlastností, které se možná objeví
i v PHP 6.
Podíváme se tedy jak vytvořit aplikaci, kterou můžete vidět na obrázku. Tentokrát tedy bude kromě
samotného zdrojového kódu potřeba vytvořit i konfigurační soubor, který bude Phalangeru říkat jaké knihovny
se mají z Mona použít. Začnu tedy s konfiguračním souborem - zde je důležité i jméno, takže ho
pojmenujeme app.config :
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<configuration>
<configSections>
<!-- Registrace sekce pro konfiguraci Phalangeru -->
<section name="phpNet" type="PHP.Core.ConfigurationSectionHandler, PhpNetCore,
Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=0a8e8c4c76728c71" />
</configSections>
<phpNet>
<!-- Seznam knihoven, ktere aplikace referencuje -->
<classLibrary>
<add assembly="mscorlib" />
<add assembly="System, Version=1.0.5000.0,
Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089" />
<add assembly="gnome-sharp, Version=2.4.0.0,
Culture=neutral, PublicKeyToken=35e10195dab3c99f" />
<add assembly="gtk-sharp, Version=2.4.0.0,
Culture=neutral, PublicKeyToken=35e10195dab3c99f" />
</classLibrary>
<compiler>
<!-- Nastaveni kompilatoru - rozsireni pro praci s Monem -->
<set name="LanguageFeatures">
<add value="PhpClr" />
</set>
</compiler>
</phpNet>
</configuration>
Konfigurace pomocí app.config souborů je vlastností Mona, proto je nejprve potřeba v
konfiguračním souboru zaregistrovat sekci, která bude obsahovat specifické nastavení pro Phalanger
(tedy sekci phpNet ). V této sekci je jednak nastavený seznam knihoven, které bude
aplikace používat a za druhé je tam možné nastavit další vlastnosti kompilátoru. V tomto případě
je povoleno PhpClr rozšíření jazyka PHP. Mimochodem, pokud vás zajímá seznam všech
knihoven, které máte nainstalovány a lze je z Phalangeru použít, tak seznm získáte následujícím
příkazem (dokumentaci k nim lze snadno nalézt na internetu):
Pokud již máme správně nastavený konfigurační soubor, můžeme se pustit do programování Gtk# Hello world
aplikace. Gtk# je knihovna, která umožňuje pod Monem objektový vývoj GUI aplikací. Gtk# je postavené nad
Gtk a pracuje se tedy se stejnými objekty jako Gtk aplikace psané například v jazyce C. Zdrojový kód
ukázkové aplikace vypadá takto:
<?php
// Import jmennych prostoru ve kterych jsou potrebne objekty (PHP/CLR)
import namespace System;
import namespace Gtk;
import namespace Gnome;
class MyProgram
{
// Vstupni bod aplikace - rozsireni PHP/CLR
static function Main()
{
// Spousteni programu
new MyProgram();
}
// Hlavni widget aplikace
var $app;
function MyProgram()
{
// Inicializace programu a aplikace
$program = new Program("MyProgram", "0.0", Modules::$UI, array());
$this->app = new App("MyProgram", "MyWindow");
$this->app->SetDefaultSize(400, 300);
$this->app->Remove($this->app->Child);
// Vytvoreni tlacitka
$btn = new Button("Click me!");
$btn->BorderWidth = 20;
$this->app->Child = $btn;
// Nastaveni zpracovani udalosti
$btn->Clicked->Add
(new EventHandler(array($this, "ButtonClick")));
$this->app->DeleteEvent->Add
(new DeleteEventHandler(array($this, "OnAppDelete")));
// Start
$this->app->ShowAll();
$program->Run();
}
// Pri kliknuti na tlacitko se zobrazi dialogove okno
function ButtonClick($o, $e)
{
$dlg = new MessageDialog($this->app, DialogFlags::DestroyWithParent,
MessageType::Warning, ButtonsType::Close, "Hello world from PHP Gtk#!");
$dlg->Run();
$dlg->Destroy();
}
// Pri zavreni okna ukoncime aplikaci
function OnAppDelete($o, $e)
{
Application::Quit();
}
}
?>
(Celé demo si můžete stáhnout zazipované zde)
Jistě jste si všimli, že zdrojový kód obsahuje několik vlastností, které nejsou součástí
standardní verze jazyka PHP. Jedná se v první řadě o podporu namespaces o které jsem se již zmiňoval.
V aplikaci používáme jmenné prostory System , Gtk a Gnome , ve
kterých se nacházejí potřebné třídy (v System se nachází třída EventHandler ,
v Gnome třídy Program , a App a v namespace Gtk
naleznete Button a MessageDialog ). Další rozšíření PHP které je na tomto
případě vidět je vstupní bod aplikace - v PHP se standardně kód pouští od začátku zdrojového skriptu.
To je vhodné pro webové stránky, ale při psaní aplikací pro Mono je výhodnější použít jako vstupní
bod aplikace statickou metodu (se jménem Main ) - to více odpovídá tomu, jak jsou aplikace
pro Mono psané.
Zdrojový kód obsahuje jednu třídu (MyProgram ), která reprezentuje běžící aplikaci.
V konstruktoru (funkce se stejným jménem jako jméno třídy) se vytváří nejprve objekt reprezentující
program a poté hlavní widget aplikace a poté se na hlavní widget se vloží tlačítko. Ještě před
spuštěním aplikace je potřeba nastavit dva event handlery - tedy funkce které budou vyvolány
z Gtk# při zavření aplikace a kliknutí na tlačítko. Pro kliknutí na tlačítko se volá metoda
Add vlastnosti Clicked a jako parametr se jí předá nově vytvořený objekt,
který reprezentuje event handler. Při vytváření se event handleru (třídě EventHandler )
předá pole obsahující odkaz na objekt reprezentující naší aplikaci ($this ) a
jméno funkce, které se má vyvolat (například ButtonClick ).
Na závěr
V tomto článku jsme se věnovali jenom části toho co Phalanger umožňuje, ale věřím že některé možnosti
tohoto projektu vás zaujaly. Díky Phalangeru lze při psaní PHP aplikací zároveň využít všech výhod
platformy Mono, jako je přenositelnost, stále se rozrůstající knihovna tříd, rychlost a jednotné
prostředí pro více jazyků, díky kterému je možné při psaní aplikace kombinovat více programovacích jazyků.
Přednáška o Phalangeru
Pokud se chcete o Phalangeru dozvědět více, pak můžete přijít na přednášku, která se o tomto
projektu bude konat 12.12. od 18:00.
Více informací o přednášce a registrace na akci.
Verze pro tisk
|
Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|

Vyhledávání software

Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04 /František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář
18.9.2018 23:30 /František Kučera Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58 /František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář
16.7.2018 1:05 /František Kučera Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář
Více ...
Přidat zprávičku
 Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham iPhone Services
30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott Hosting download unavailable
13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš Re: zavináč
2.12.2018 23:56 /
František Kučera Sraz
5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
Více ...
|