Kontact IV.
Čtvrtý díl seriálu o kontaktu nám pomůže s plánováním času, díky komponentě
KOrganizer - kalendáři už snad nezapomenete na důležitou schůzku. Podíváme
se na přidávání nových událostí a úkolů a
vysvětlíme si jak si nastavit KOrganizer dle našich potřeb. KOrganizer je
kalendářem poměrně komplexním, což si demonstrujeme například na přidání vlastních
formulářů do dialogu vytváření událostí.
12.7.2011 00:00 |
Petr Šigut
| Články autora
| přečteno 8298×
KOrganizer
Kalendář najdeme v Kontactu pod názvem KOrganizer, jak už plyne z názvu,
KOrganizer vám ulehčí organizaci událostí v čase - jedná se o klasickou
kombinaci kalendáře a seznamu úkolů.
Při prvním spuštění nás KOrganizer přivítá oknem, jehož největší část zabírá
zobrazení kalendáře na aktuální měsíc (zobrazuje se i pár dnů z předchozího
a následujícího měsíce), ve sloupci na pravé straně je mini kalendář,
prostor pro úkoly, náhled na případnou aktuálně zvolenou událost a přehled
kalendářů.
Jako první si v KOrganizeru ukážeme základní práci s událostmi a úkoly.
Dále se podíváme jaké volby nám KOrganizer nabízí, abychom si jeho
rozhraní a chování přizpůsobili dle našich preferencí.
Události
Události jsou z pohledu kalendáře to hlavní - jsou to jakékoli věci
plánované v čase. Novou událost vytvoříme kliknutím na tlačítko
Událost nebo kliknutím na příslušný čas/den v přehledu. Zobrazí se
velmi podrobný dialog pro nastavení detailů události rozdělený na záložky
Všeobecné a Účastníci.
Jediným povinný polem k vyplnění je Název události. Dále si můžeme
zvolit, kde se má událost konat, její časové ohraničení a nastavení upomínek.
Možnosti upomínek jsou velmi podrobné, lze si nastavit jak často je
opakovat, jakým způsobem má být upozorňováno (dialog, zvuk, vlastní skript,
odeslat e-mail) - upomínek můžeme mít k jedné událostí více a tyto možnosti
libovolně kombinovat.
Podobně bohaté je nastavení pro opakování události, událost lze opakovat
denně až ročně, omezit rozsahy a nastavovat výjimky. Každou událost lze
zařadit do několika kategorií (každé kategorii lze nastavit vlastní barvu,
více níže v nastavení).
Pokud událost vyžaduje nějaký podrobnější popis, slouží nám k tomu textové
pole, kde můžeme využít formátování. Delší dokumenty či
jakékoli jiné soubory, které chceme mít přidružené k události, lze přidat
jako přílohu.
Záložka Účastníci nám umožní organizovat události, ve kterých je
zainteresováno více osob. Ve výchozím nastavení jsme my (naše e-mailová
adresa) přidáni jako organizátor. Kliknutím na tlačítko Nový lze
přidat další účastníky. Pokud zatrhneme u účastníka Request response
(vyžadovat odpověď) bude mu zaslán e-mail s událostí. Adresáta můžete
zadávat ručně nebo využít Knihu adres. Před uložením události se zobrazí
potvrzující dialog, jestli chceme e-maily opravdu odeslat.
Odeslaný e-mail má podobu textového souhrnu a přílohy ve formátu ics
souboru, aby si účastník mohl přílohu zařadit do svého kalendáře.
Úkoly
Úkoly jsou události, které jsou místo v kalendáři zobrazovány v levém
sloupci vedle kalendáře. Pro vytvoření nového úkolu máme hned tři možnosti,
buď kliknout v nástrojové liště na tlačítko
Úkol, nebo pravým tlačítkem do oblasti s úkoly a vybrat položku
Nový úkol a třetí - pro rychlé poznamenání nejrychlejší - je začít
přímo psát do pole Klikněte pro přidání nového úkolu a stisknout
enter. Úkoly lze členit i pod sebe do stromové struktury v podúkoly.
Dialog pro přidání
nového úkolu vypadá hodně podobně jako při utváření nové události; navíc
jsou zde kolonky pro prioritu a dokončenost v procentech. Úkol nemá ve
výchozím stavu přiřazen čas - jedná se tedy o události kde nějaké datum
nehraje takovou roli. Já je používám pro věci, které se často opakují a
zabíraly by v kalendáři zbytečně místo nebo pro položky které se potřebuji
aktuálně poznamenat, abych je nezapomněl.
Nastavení
KOrganizer nám nabízí velmi silné možnosti co se týká přizpůsobení, z menu aplikace
zvolíme Nastavení - Nastavit KOrganizer.
První oddíl Obecné začíná možná ne úplně nejpoužívanější volbou
ohledně nastavení e-mailů při odesílání pozvánek účastníků. Výchozí volbou
je použít systémové nastavení, čili to co jsme nastavili v KMailu.
Oddíl s jasným názvem Datum a čas nám umožňuje nastavit v kolik
"začíná den" (což je trochu nešťastně pojmenovaná
volba) která říká na kolik hodin má KOrganizer posunout posuvník při
zobrazení denního pohledu. Můžeme si nastavit také které dny a kolik hodin
trvá pracovní den - bude pak odlišen barvou. KOrganizer obsahuje české
státní svátky, stačí vybrat Českou republiku ze seznamu Použít region
svátků. Do aplikace lze samozřejmě naimportovat jakýkoli ics soubor,
nějaké jsou dostupné například na portálu kde-files.org.
Datum a čas obsahuje ještě druhou záložku s názvem Výchozí
hodnoty, zde-si lze nastavit čas upomínky a zda-li má být upomínka
ve výchozím stavu aktivovaná. U schůzky si můžeme nastavit její výchozí čas
a trvání - zde se KOrganizer chová trochu komplikovaně, ale užitečně. V
denním nebo týdenním pohledu záleží kde kliknete na časové ose pro vytvoření
události. V měsíčním jdou vidět pouze dny, čas se nikde již nevejde, proto
pokud kliknete dvakrát na nějaký den, vytvoří se událost celodenní (jde
pochopitelně dále změnit) a pokud kliknete na liště na tlačítko
Událost, vytvoří se událost právě dle nastavených hodnot v nastavení
času.
Třetím oddílem v nastavení je Pohled, který nám umožní přizpůsobit
jak se mají chovat jednotlivé pohledy na kalendář a úkoly. Lze si také
nastavit jak používat barvy - toto nastavení úzce souvisí s oddílem
Barvy.
KOrganizer nám umožňuje pomocí barev hodně zlepšit práci (hlavně) s
událostmi v kalendáři. Rozlišuje se barva ohraničení (vnější) události a
barva její výplně (vnitřní). Ve výchozím nastavení se pro výplň použijete
barva kategorie události a pro ohraničení kalendář, ve kterém se událost
nachází.
Skupinové plánování a Aktivita jsou funkcionality, které
využijete především ve spojení se serverem Kolab zmiňovaném v předminulém
díle. Některé věci jsou trochu zmateně popsané napůl pro Kolab, napůl
obecně. Publikování vašeho kalendáře ve formátu volno/obsazeno
(publikuje se pouze tato informace, ne co v tento čas budete dělat) bude
fungovat s každým webdav serverem.
KOrganizer umí šikovně rozšiřovat svou funkcionalitu, slouží k tomu
Moduly, které dodávají kalendáři další vlastnosti. Můžete si
například v týdenním pohledu zobrazovat kolik dní od daného dne zbývá do konce roku
a kolik uplynulo od jeho začátku. Hezký modul je Obrázek dne z Wikipedie,
který oživí týdenní pohled a ještě se něco zajímavého dozvíte.
Trochu mystický je poslední oddíl Vlastní stránky, není jednoduché do
něj proniknout ale přináší do KOrganizeru velmi zajímavé možnosti. V
podstatě nám dovoluje přidat do dialogu nové události ještě jednu záložku,
na
které můžeme mít libovolné vlastní GUI elementy (widgety), které si
vytvoříme v QT4 Designeru (balíček qt4-designer ).
Postup je následující, klikneme na tlačítko Upravit pomocí Qt
Designeru, otevře se nám Qt Designer a v něm v úvodním dialogu zvolíme
Widget. Na vytvořené šedé okno můžeme přetáhnout kýžené GUI prvky -
pro příklad jsem zvolil jednoduchý Line Edit. Na něj klikneme pravým
tlačítkem a vybereme Změnit název předmětu a zadáme nějaké název
začínající řetězcem X_, například X_lineEdit. Nyní QT Designer
zavřeme a náš soubor si někam uložíme. Nyní zpět do KOrganizeru - klikneme
na tlačítko Importovat stránku a zvolíme právě vytvořený soubor. V
seznamu dostupných stránek zatrhneme, že chceme používat náš formulář.
Nyní by při tvoření nové události měla přibýt třetí záložka s naším vlastním
formulářem. Návrhu widgetů se meze nekladou, možnosti QT avšak již
překračují zaměření článku. Lze použít i ui soubory vytvořené někým jiným,
bohužel jsem však žádnou databázi pro KOrganizer nenalezl.
Verze pro tisk
|
Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|

Vyhledávání software

Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04 /František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář
18.9.2018 23:30 /František Kučera Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58 /František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář
16.7.2018 1:05 /František Kučera Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář
Více ...
Přidat zprávičku
 Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham iPhone Services
30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott Hosting download unavailable
13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš Re: zavináč
2.12.2018 23:56 /
František Kučera Sraz
5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
Více ...
|