ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (4.) - Výběry I.Dnes se podíváme na výběry, kterými se budeme zabývat i příště. Výběry hrajou velmi důležitou roli při práci s digitálními fotografiemi. Umožňují rozdělit obrázek do "dvou" částí: do jedné, s kterou nebudeme pracovat a do druhé, na které budeme provádět úpravy. Pomocí výběru můžeme měnit pouze určitý detail ve fotografii. Dále se nám výběrové nástroje mohou hodit pro fotokompozici (fotomontáž), při kopírování či přenášení určité části jedné fotografie do druhé. Nebude nám stačit pouze jeden článek pro popsání tohoto mocného nástroje, proto věnuji výběrům i další díl našeho seriálu. V dalším z dílů se zaměříme na masku (maskování), což má k výběru blízko, a často se tyto dva nástroje bez sebe neobejdou. Výběry jsou speciální kanály, nezávislé na vrstvě obrázku, a u něhož se efekt aplikuje pouze na aktuální vrstvu. Pokud máme ovšem vybranou volbu Sloučený vzorek, je výběr platný na všechny vrstvy. S vrstvami se seznámíme podrobněni později. V tuto chvíli nám bude stačit přirovnání vrstev k průhledným fóliím, na kterých jsou nakreslené časti obrázků, naskládaných na sobě. Výběrových nástrojů je celkem sedm. Postupně si zde jednotlivé nástroje podrobně popíšeme a začneme hezky popořádku, dle obrázku (tzn. zleva doprava). Obdélníkový a eliptický výběrPrvní dva nástroje můžeme popisovat dohromady, neboť se chovají stejně. Pomocí prvního vybíráme obdélník nebo čtverec (klávesa R) a pomocí druhého kruh nebo elipsu (klávesa E). Výběr provedeme kliknutím do obrázku, a dále tažením levého tlačítka myši na požadovanou velikost. Výběr se provede po uvolnění tlačítka myši. Po dokončení se výběr zobrazí jako pohybující se pomlčky (tzv. pochodující mravenci). Pokud chceme dostat čtverec nebo pravidelný kruh, musíme použít klávesu SHIFT, která se musí přidržovat až do uvolnění tlačítka myši. Výběry se vytahují (kreslí) po úhlopříčce, z jednoho rohu do druhého, my ale můžeme výběr nakreslit také od středu, pokud stiskneme tlačítko CTRL, které držíme až do uvolnění levého tlačítka myši.
Nyní přejdeme k vlastnostem nástrojů: Při tvorbě výběru můžeme zvolit jednu z těchto tří voleb: Volný výběr, Pevná velikost, Pevný poměr stran. Pokud máme zaškrtnutou volbu Volný výběr můžeme nakreslit libovolně velký čtverec/obdélník (elipsu/kruh), při aktivní volbě Pevný poměr stran lze kreslit objekt dle definovaného poměru šířky a výšky a poslední volba: Pevná velikost nakreslí objekt ve velikosti, kterou si sami nastavíme. Další velmi užitečnou volbou těchto nástrojů je Vyhlazení, která umožňuje kompenzovat nevýhodu bitmapových křivek, tedy vyhlazuje jejich zubatost. Laso (Volný výběr/ ruční výběr oblastí)Pomocí tohoto nástroje (klávesa F) můžeme vybrat jakýkoliv i nepravidelný tvar. Výběr provádíme sami ručně, takže výsledek závisí na naší přesnosti a zručnosti. Málokdy se stane, že neuhneme z cesty, a vybereme přesně, to co chceme, proto se tento nástroj využívá samostatně zřídka, a spíše se kombinuje s dalšími. Křivka, kterou kreslíme, se sama uzavře po uvolnění tlačítka myši. Jelikož levé tlačítko myši držíte po celou dobu výběru, využívá se tento nástroj spíše pro výběry menšího rozsahu. Zde jsou na ukázku dva obrázky kosa. K výběru jsem použila Lasso, ale první je obtažen s nulovou hodnotou zaoblení a druhý s hodnotou zaoblení 100. Výběr spojitých oblastí (Magická hůlka)Pokud klikneme tímto nástrojem (klávesa Z) do obrázku, vybere se daný bod, a navíc celá souvislá oblast pixelů, které se mu barvou podobají. Ve vlastnostech nástroje můžeme nastavit míru tolerance: Práh. Čím vyšší hodnotu nastavíme, tím větší plocha bude vybrána. Pokud máme zaškrtnutou volbu Sloučený vzorek výběr vyhodnocuje barvy všech vrstev, jinak pracujete pouze na aktivní vrstvě. U tohoto nástroje je nejdůležitější vybrat barevný pixel, podle kterého se výběr vytvoří. Pro ukázku zde uvádím dva obrázky, u nichž byla nastavena stejná míra tolerance, ale jiný barevný pixel, podle kterého se provedl výběr (žlutý kruh označuje oblast, kam jsem klikla): Výběr oblastí podle barvyVybírá stejný popř. podobný odstín barvy v celém obrázku. Narozdíl od magické hůlky, zde lze vybrat i nespojité oblasti. Na příkladu můžete vidět, že je skutečně vybrána oblast, která není spojitá (Levý obrázek = výběr; pravý obrázek = výběr vyplněn zelenou barvou). Na další dva zbývající výběrové nástroje se podíváme v dalším díle.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Gimp - ÚVOD (1.)
Gimp - ÚVOD (2.) Gimp - ÚVOD (3.) Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (1.) - Základní úpravy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (2.) - Transformace Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (3.) - Rovnání křivě nafocených fotografií Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (5.) - Výběry II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (6.) - Vrstvy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (7.) - Prolínání vrstev Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (8.) - Barvy I. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (9.) - Barvy II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (10.) - Barvy III. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (11.) - Barvy IV. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (12.) - Retuše Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (13.) - Kanály Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (14.) - Masky Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (15.) - Masky II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (16.) - Rámečky, ohraničení, okraje Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (17.) - Pohyb a lokální zostření Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (18.) - Převod fotografie do černobílého a sépiového odstínu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (19.) - Úprava očí Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (20.) - Filtry Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (21.) - Simulace mlhy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (22.) - Hrátky Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (23.) - Zvýraznění objektu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (24.) - Simulace nižší hloubky ostrosti Gimp - Přecházíme na verzi 2.2.x Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (25.) - Snížení CCD šumu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (26.) - Simulace fotografování za večera Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (27.) - Panoramatická fotografie Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (28.) - Olejomalba, Přemapování povrchu, Reliéf Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (29.) - Stará fotografie, inverze jasu, Rozjasnění ... Gimp - vylepšení fotografií (30.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (1.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (2.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (3.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (4.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (5) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (6) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (7) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (8) Řešené úlohy v Gimpu: Přenesení části obrázku a uložení souboru jako projekt 3D rastrový obrázek v GIMPU Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |