|  C++ šablony
V tomto článku je na krátkém příkladu uvedeno, k čemu slouží šablony a jakým způsobem se deklarují. V druhé části článku je stručný přehled některých šablonových kontejnerových tříd, které nabízí standardní knihovna šablon jazyka C++.
 1.2.2011 00:00 | 
Petr Sklenička 				
| Články autora			
| přečteno 22890×
 Šablony obecně
Šablony nám dovolují vytvořit nějakou třídu, v níž bude možné měnit typ věci, se kterou se bude pracovat. Původně sice šablony 
nebyly součástí jazyka C++, dnes jsou již snandardem a integrální součástí C++. Jsou velmi flexibilní a typově zabezpečené. Použití 
šablony si ukážeme na velmi jednoduchém příkladu. Představte si, že potřebujeme v našem programu implementovat datovou strukturu 
zásobník (vím, že zásobník je součástí STL, příklad je jen pro pochopení). Není tedy problém si zásobník napsat. Dejme tomu, že 
do něj potřebujeme ukládat celá čísla. 
 Problém nastane, když najednou zjistíme, že bychom potřebovali i zásobník třeba na typ double. Samozřejmě je možné napsat další 
třídu, která bude reprezentovat zásobník, pracující s typem double. Asi není nutné říkat, že to není příliš dobrá varianta. Tento 
problém lze elegantně vyřešit právě s použitím šablon. My vlastně napíšeme třídu zásobník tak, abychom až při vytváření její 
instance mohli říct, s jakým datovým typem bude pracovat.
// Trivialni implementace zasobniku
class Stack
{
  private:
    int* items;
    int stackPointer;
    
  public:
    Stack(int max = 100)
    {	
      items = new int[max];
      stackPointer = 0;
    }
    void Push(int x)
    {
      items[stackPointer++] = x;
    }
    int Pop()
    {
      return items[--stackPointer];
    }
};
Deklarace šablony
Deklarace šablony se provádí klíčovým slovem template, za kterým následuje parametr typu. Formát zápisu tedy vypadá 
takto: Písmeno
template <class T>   // prvni moznost
template <typename T> // druha moznost
Tje zástupce (zjednoduše jej můžeme chápat jako název proměnné). Tento název je téměř libovolný,T, 
popř.Typese však používá nejčastěji. Pokud budeme pak vytvářet nějakou šablonovou třídu, vždy místo názvu 
datového typu, s kterým by třída normálně pracovala, použijeme právěT. Výše uvedený kód zásobníku, který pracuje 
pouze s celými čísli, můžeme nyní upravit tak, aby fungoval i pro jiné datové typy nežint.Je vidět, že datový typ prvků, se kterými zásobník pracuje, jsme nahradili písmenem
template<class T> class Stack
{
  private:
    T* items;
    int stackPointer;
  public:
    Stack(int max = 100)
    {
      items = new T[max];
      stackPointer = 0;
    }
    void Push(T x)
    {
      items[stackPointer++] = x;
    }
    T Pop()
    {
      return items[--stackPointer];
    }
};
T. Teď můžeme bez problému 
vytvořit zásobník, do kterého budeme ukládat celá čísla, znaky, typ double atd... To provedeme takto:Obdobně jako jsme použili šablony u tříd, můžeme vytvořit i obyčejnou funkci, která bude pracovat s různými datovými typy. Jednoduchý 
příklad je například funkce, která vrací větší ze dvou čísel. Můžeme chtít vrátit větší číslo ze dvou celých čísel, stejně tak 
ale můžeme chtít zjistit větší číslo ze dvou čísel typu
Stack<int> myStack_int();   // zasobnik na typ int
Stack<bool> myStack_bool(); // zasobnik na typ bool
Stack<char> myStack_char(); // zasobnik na char
double. Takovou funkci pak napíšeme takto:Nyní se ve stručném přehledu podíváme na standardní knihovnu šablon, kterou C++ nabízí.
template <class T> T getMax(T a, T b)
{
  if (a > b)
    return a;
  return b;
}
// volani funkci
getMax<int>(3, 4);  // vetsi ze dvou cisel typu int
getMax<double>(3.24, 5.21); // vetsi ze dvou cisel typu double
Standardní knihova šablon
Standardní knihovna šablon (STL) je knihovna šablonových kontejnerových tříd, která obsahuje seznamy, vektory, 
zásobníky a fronty. Obsahuje také řadu algoritmů pro vyhledávání či řazení. Všichni významní výrobci kompilátorů 
nabízejí STL jako součást svých kompilátorů. Výhodou STL je to, že nemusíte programovat něco, co se běžně používá a 
co již někdo naprogramoval (např. již zmiňovaný zásobník, fronta atd...).
 Sekvenční kontejnery
Kontejner je objekt, který obsahuje další objekty. Sekvenční kontejnery jsou vytvořeny tak, že poskytují sekvenční (čili 
podle pořadí) a náhodný přístup ke svým elementům, neboli prvkům. Všechny kontejnerové třídy STL jsou definovány 
v oboru názvů std.
 Kontejner vector
Kontejnerová třída vector se chová podobně jako klasické pole, je však "mocnější" a mnohem lépe se s ní pracuje. 
Tato třída je definována v hlavičkovém souboru <vector> v oboru názvů std. V programu můžeme vector vytvořit takto:
 V případě, že bychom vynechali řádek
#include <vector>
using namespace std;
int main()
{
  vector<int> myVector;   // vector celych cisel
  return 0;
}
using namespace std;, museli bychom vector vytvořit takto:STL nespecifikuje nejvyšší počet prvků ve vektoru, nicméně nekonečno se jich tam opravdu nevejde. Přesné číslo lze 
zjistit tímto způsobem:
std::vector<int> myVector;
Obvykle, když vytváříme vektor, máme nějakou hrubou představu, kolik prvků do něj budeme chtít uložit. Standardní třída 
vektoru nabízí konstruktor, který jako svůj parametr přebírá počet prvků. Vektor dvaceti celých čísel se vytvoří takto:
cout << myVector.max_size();
Chceme-li do vektoru přidat nějaký prvek, můžeme to udělat členskou funkcí
vector<int> myVector(20);
push_back. Tato funkce přidá nový prvek 
na konec vektoru. 
  
O vektoru řekneme, že je prázdný, pokud neobsahuje žádný prvek, čili jeho velikost je nula. K zjištění, kolik prvků vektor obsahuje, 
slouží členská funkcesize(). Vrátí-li nám tato funkce hodnotu nula, vektor je prázdný. K tomu, abychom zjistili, 
zda je vektor prázdný, však lépe slouží funkceempty(), která vrací logickou hodnotutrue, pokud je vektor 
prázdný.V tomto stručném přehledu jsme si neuvedli všechny členské funkce vektoru. Nezmínili jsme například funkci
myVector.size();  // vraci velikost vektoru
myVector.empty(); // vraci true, pokud je vektor prazdny
front(), 
která vrací odkaz na první prvek, nebo funkciback(), která vrací odkaz na poslední prvek.Kontejner list
Tento kontejner je určen k optimálnímu zajištění častého vkládání a odebírání prvků. Tato třída je definována v hlavičkovém 
souboru <list>v oboru nazvůstd. Třída je implementována jako dvojitě propojený seznam, kde každý 
uzel obahuje odkaz na předchozí i následující uzel v seznamu. Co se týče členských metod, jsou stejné jako u třídy vektor. Seznamem 
můžeme procházet odkazy v jednotlivých uzlech - k tomu se používá mechanismus zvaný iterátor. Je dobré si všimnout, že jsme použili konstantní iterátor, neboť nemáme v úmyslu pomocí tohoto iterátoru měnit uzly. Funkce
// Ukazka pouziti iteratoru
#include <list>
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
  list<int> myList;
  for (int i = 0; i < 10; i++)
    myList.push_back(i * i);	// 0, 1, 4, 9, 16, 25 ...
  for (list<int>::const_iterator it = myList.begin(); it != myList.end(); ++it)
    cout << *it << endl;
  return 0;
}
begin()vrací iterátor, který ukazuje na první uzel v seznamu. K nasměrování iterátoru na další uzel lze použít 
inkrementační operátor ++. Členská funkceend()vrací iterátor, který ukazuje na jeden uzel za koncem seznamu, proto 
tedy nesmíme nechat náš iterátor dosáhnoutend().
 Třída list nabízí také metody
 push_back(), push_front(), pop_back(), pop_front(). Není těžké si domyslet, co tyto 
metody dělají.
 Dalšími sekvenčními kontejnery jsou například deque, queue (fronta) nebo stack (zásobník).
 Asociativní kontejnery
Asociativní kontejnery jsou určené pro rychlý přístup k prvkům podle hodnot klíčů. Standardní knihovna C++ nabízí například 
tyto asociativní 
kontejnery: map, multimap, set, bitset, multiset. Kontejner map
Název tohoto kontejneru je dán tím, že obsahuje "mapy", které jsou klíči pro přiřazené hodnoty. Kontejner mapvytvoříme 
takto: Při vytváření mapy musíme určit, jakého datového typu bude klíč (v našem případě string) a jakého datového typu budou hodnoty 
(v našem případě int). Hodnoty do mapy pak vložíme takto:
#include <map>
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
int main()
{
  map<string, int> myMap;
  return 0;
}
V tuto chvíli má hodnota 1 klíč "Cislo jedna" a hodnota 2 má klíč "Cislo dva". Hodnoty klíčů v kontejneru musí být jednoznačné, 
čili žádné dva prvky nemohou mít stejnou hodnotu klíče. Stejně jako ve třídě
myMap["Cislo jedna"] = 1;
myMap["Cislo dva"] = 2;
list, tak i v 
mapě lze použít iterátory.Z výstupu kódu je vidět, že
for (map<string, int>::const_iterator it = myMap.begin(); it != myMap.end(); ++it)
  cout << "Klic: " << it->first << " Hodnota: " << it->second << endl;
it->firstukazuje vždy na aktuální klíč, zatímcoit->secondukazuje vždy 
na aktuální hodnotu.Multimap, set, multiset, bitset
O některých ostatních asociativních kontejnerech si povíme jen ve stručnosti. Kontejner multimapje totéž jako 
kontejnermap, pouze s tím rozdílem že vmultimapje možné mít více prvků se stejným klíčem. Třídasetse také podobá mapě, až na to, že její prvky nejsou dvojice klíče s hodnotou, prvkem je pouze klíč. Kontejnerová 
třídamultisetje totéž coset, ale může obsahovat duplicity. Pro ukladání sekvence bitů se používábitset. Verze pro tisk 
   
 
 
|  |  
| 
 Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
 
 |  | 
 
Vyhledávání software
 
 
Vyhledávání článků
 28.11.2018 23:56 /František KučeraProsincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
 Komentářů: 1
 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
 Přidat komentář
 6.11.2018 2:04 /František KučeraŘíjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
 Přidat komentář
 4.10.2018 21:30 /Ondřej ČečákLinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
 Přidat komentář
 18.9.2018 23:30 /František KučeraZářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
 Přidat komentář
 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti  mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
 Přidat komentář
 12.8.2018 16:58 /František KučeraSrpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
 Přidat komentář
 16.7.2018 1:05 /František KučeraČervencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
 Přidat komentář
 
   Více ...
  Přidat zprávičku
 
  Poslední diskuze 31.7.2023 14:13 /
Linda GrahamiPhone Services
 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermottHosting download unavailable
 13.12.2018 10:57 /
Jan MarešRe: zavináč
 2.12.2018 23:56 /
František KučeraSraz
 5.10.2018 17:12 /
Jakub KuljovskyRe: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
 
Více ...
 |