V začínajícím seriálu se seznámíme s EGroupware - opensource řešením pro řízení pracovních skupin. V prvním dílu si stručně vysvětlíme, k čemu vám může být EGroupware užitečný, seznámíme se se základními vlastnostmi tohoto systému.
15.3.2011 00:00 | Petr Bravenec | czytane 12347×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
Co si lze představit pod pojmem groupware.
Každý pracovní tým - a především pak vedoucí takového pracovního týmu -
potřebuje prostředek pro řízení a koordinaci práce jednotlivých členů týmu.
V praxi manažeři používají pro řešení tohoto problému velice často MS Outlook,
který jim nabízí některé potřebné prostředky. Ale bez MS Exchange je
MS Outlook pouze izolovaným ostrůvkem bez kontaktu na ostatní členy
pracovního týmu a řízení práce tak může být nesmírně obtížné a ve svém důsledku
neefektivní. A i když je MS Outlook provozovaný spolu s MS Exchange,
nenabídne tato kombinace pracovnímu týmu o mnoho více, než kolik nabízí holý
MS Outlook jednomu člověku. Pro řízení složitějšího projektu nebo pro
řízení několika projektů současně je pak asi vhodné zahrnout i MS Project
běžící na serveru. Nutná investice se tak může vyšplhat na stovky tisíc a menší
pracovní týmy proto raději sáhnou po jiném řešení, případně svou práci řídí
zcela živelně nebo vůbec.
Alternativa ze světa opensource - EGroupware.
Ve světě opensource se jistě najde celá řada programů, které pomohou při organizaci
pracovního týmu. My se v následujicím seriálu budeme věnovat jednomu konkrétnímu
programu: Egroupware.
Tento software nabízí pracovnímu týmu vše, co je pro efektivní řízení projektu
potřeba. Navíc, integruje-li se EGroupware do linuxového systému běžícího na
serveru, může se stát EGroupware i prostředkem pro správu uživatelů, pracovních
skupin, zakládání poštovních schránek a dalších činností, kvůli kterým je jinak
nutno zaměstnávat správce celého systému.
Pošta
Egroupware obsahuje jednoduchý poštovní klient, spolupracující s externím poštovním
serverem. I když existuje jistě celá řada inteligentnějších a pohlednějších
webových poštovních klientů, FelaMiMail obsažený v EGroupware je dobře integrovaný
do svého prostředí - poštu lze snadno propojit s evidencí kontaktů a úkolů. Nabízí
podporu pro sdílené složky a nastavení jejich práv. Příjemnou součástí je i
jednoduché rozhraní pro tvorbu sieve skriptů na třídění pošty. Každý uživatel si
tak může jednoduše vytvořit automatickou odpověď (známé "Jsem na dovolené") nebo
vytvořit třeba filtr, který už na serveru umístí obchodní nabídky a katalogy do
vyhražené složky a v příchozí poště ponechá pouze maily od zákazníků. Toto oceňují
především obchodníci, kteří hodně cestují a mívají ve zvyku číst poštu přes svůj
mobilní telefon.
EGroupware není poštovní server. Pro svou činnost potřebuje mít nainstalovaný
externí poštovní server pro odesílání a příjem pošty (dobře poslouží například
Postfix) a další server pro správu poštovních schránek uživatelů (vhodný je
například Cyrus nebo Dovecot). Upřednostňovaná je práce s IMAP složkami a plusem je
i podpora pro Sieve skripty (což umí oba uvedené servery, Cyrus i Dovecot).
Výhodou externího poštovního serveru je, že můžete využít i svůj současný
poštovní server komunikující protokoly IMAP a SMTP (například už zmiňovaný
MS Exchange Server), a nemusíte poštu přesouvat na jiný server.
Kontakty
Všechny kontakty zadané v EGroupware lze sdílet s ostatními členy pracovního týmu.
Už v základním nastavení je možné evidovat u každého kontaktu celou řadu údajů,
včetně propojení na další části EGroupware (projekty, dokumenty a podobně). Navíc
lze však u kontaktů vytvořit různá vlastní políčka a evidenci kontaktů pak využívat i
jako jednoduchý CRM systém.
Kalendáře
Sdílené kalendáře v EGroupware mají dvě základní funkce. První funkcí je organizace
vlastního času - do kalendáře si můžete naplánovat své pracovní schůzky, využití
své pracovní doby pak vidíte v přehledné grafické podobě. Navíc můžete plánovat čas
i dalším členům pracovního týmu - typicky může plánovat sekretářka schůzky svému
šéfovi a pomáhat mu tak při organizaci jeho pracovního dne. Nahlédnout do cizího
kalendáře mohou i ostatní členové týmu (záleží na nastavení práv) a mohou tak
například vyřizovat své záležitosti s nadřízeným v době, kdy nemá šéf naplánovanou
žádnou jinou činnost.
Další důležitou funkcí sdílených kalendářů je rezervace výrobních prostředků.
Typickými sdílenými prostředky, které potřebuji alespoň minimální organizaci,
bývají služební vozidla a zasedací místnosti. Plánujete-li si například služební
cestu, jistě se této akce zúčastní i vaše služební vozidlo a můžete je zahrnout
jako "účastníka" své pracovní cesty. Ostatní členové týmu pak uvidí toto vozidlo jako
rezervované.
Úkoly
Jednotliví členové pracovního týmu mohou přidělovat ostatním (nebo sami sobě) různé
pracovní úkoly. Základní přehled právě aktuálních úkolů je v denním kalendáři, podrobný
přehled o všech úkolech je pak v části "Infolog", kde lze úkoly různě i filtrovat.
Pracovní výkazy
Práce na každém úkolu zabere nějaký čas. Ten je možné evidovat v části "Pracovní
výkazy". Pracovní výkaz se obvykle spojuje s úkolem - typicky se tedy zadává jako
podpoložka úkolu. Spolu s údajem o čase je možné zadat i údaj o ceně. U každého
úkolu je tak možné mít přehled, na kolik peněz jeho splnění přišlo. V přehledu
pracovních výkazů pak lze zjistit cenu různých projektů či úkolů.
Řízení projektů
V nejjednodušší podobě si lze projekt představit jako krabičku nebo složku na
disku, ve které se evidují veškeré informace spojené s konkrétním projektem.
Součástí projektu může být prakticky libovolná součást EGroupware - kontakt na
zákazníka, různé úkoly, pracovní výkazy, položka v kalendáři (schůzka spojená s
projektem) a také další podprojekt. Všechny součásti jednoho projektu jsou tak
hezky pohromadě a jsou-li zadané například i veškeré účtovací informace,
lze spočítat i plánovanou či skutečnou cenu projektu. Pomocí Ganttova grafu si
můžete zobrazit i časový harmonogram projektu.
Sledovací systém
Sledovací systém je jednoduchý prostředek pro sledování zákaznických požadavků.
Různé požadavky od zákazníků na novou funkčnost či požadavky na
odstranění chyb se evidují ve frontě, odkud se pak přidělují jednotlivým
zodpovědným osobám či pracovním týmům. EGroupware lze nastavit i tak, že požadavky
mohou chodit i poštou a do fronty se zařazují automaticky. Pomocí sledovacího
systému tak mohou vaše pracovníky úkolovat i vaši zákazníci, kteří jinak nemají do
EGroupware přístup.
Dokumentace
Součástí týmové práce jsou i různé sdílené znalosti. V Egroupware najdete
jednoduchý systém Wiki, databázi znalostí, sdílené odkazy a jednoduchý správce
souborů pro uložení například wordovských dokumentů spojených s některým z
projektů.
Jak je EGroupware vyrobený
Egroupware je klasická webová aplikace. Pro svou činnost potřebuje databázi
(postgres nebo mysql, možná i jiné - tak dalece jsem konfiguraci egroupware
nestudoval), a webový server. Není to tedy aplikace typu "Klikni, nainstaluj a
pracuj".
Egroupware s sebou nese všechny
klady i zápory webových aplikací. Mezi klady lze započítat, že aplikace je
dostupná prakticky odkudkoliv. Na klientském počítači není
třeba nic instalovat. Přenos lze zabezpečit silným šifrováním.
Mezi zápory lze uvést především jistou těžkopádnost danou prostředím prohlížeče.
Demoverze
Než budu pokračovat odstavcem "Pro koho může být Egroupware užitečný", rád bych
uvedl odkaz na demoverzi, kde si můžete Egroupware vyzkoušet. Na uvedeném serveru
je navíc Egroupare integrovaný do celého systému takovým způsobem, že umožňuje spravovat
nejběžnější administrátorské akce velmi jednoduše přímo přes EGroupware. Přes správu
Egroupware lze vytvářet na serveru poštovní účty, uživatele, pracovní skupiny a podobně.
Pošta v serveru je chráněná antivirem a antispamem.
Demoverze běží na hodně pomalém serveru, mějte s ní při experimentech trochu
strpení. Z výkonnostních důvodů není aktivovaný ani antivir a antispam.
http://www.egroupware.org - domácí stránky EGroupware.
Pro koho může být Egroupware užitečný
Egroupware používám i pro své osobní účely na plánování schůzek, úkolů, evidenci
pracovních výkazů pro fakturaci a jednoduchou organizaci svých pracovních projektů.
Egroupware integrovaný do celého operačního systému tak, jak je k vidění na https://demo.bravenec.org může být užitečný
už pro malou firmu o několika lidech. S Egroupware totiž dostane pracovní tým
jednoduše ovladatelný nástroj pro tvorbu uživatelských účtů, poštu s antivirem
a antispamem.
Odkazy
http://www.egroupware.org - domácí stránky EGroupware.
https://demo.bravenec.org - demoverze EGroupware.