Další obyčejnou částí s neobyčejnými vlastnosti v EGroupware jsou kontakty a infolog (úkoly, poznámky a podobně). Neobyčejnými se stávají díky propojení na ostatní uživatele a součásti EGroupware.
14.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | czytane 7385×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
Kontakty
Podobně jako u pošty, i kontaktů by se mohlo zdát, že nemohou nabídnout nic, co
by nebylo součástí běžných poštovních programů. Bezkonkurenční nástroj,
alespoň při srovnání se samostatnými poštovními klienty (Thunderbird),
dělá z evidence kontaktů až integrace s ostatními komponentami EGroupware.
Užitečnou vlastností kontaktů v EGroupware je možnost vlastního rozšiřování.
Ačkoli tvůrci EGroupware zabudovali do kontaktů úctyhodné množství položek,
určitě byste při každodenním použivání přišli na množství dalších údajů, které
byste chtěli evidovat. Je-li váš marketing postavený na obvolávání
potenciálních zákazníků, jistě si své kontakty rozšíříte o data jako "První
kontakt se zákazníkem", "Poslaná nabídka", "Ověření nabídky" či "Zákazník nemá
zájem".
Jakmile se komunikace se zákazníkem dostane na vyšší úroveň, přestanou vám stačit
i uživatelsky definované položky a začnete připojovat ke svému kontaktu
další komponenty EGroupware, například záznamy v infologu.
Infolog
Když jsem se poprvé setkal s EGroupware a začal jsem zkoumat jeho možnosti,
termín "Infolog" mne dokonale zmátnul. Moje představa infologu byla, že jde o
cosi ne zcela nepodobného blogu, snad jen s tím rozdílem, že jednotlivé záznamy
nezačínají frází "Milý blogísku...", nýbrž "Zápis z jednání". Pletl jsem se.
Jak jsem začal do EGroupware pronikat, moje představa o infologu se začala
měnit. Dnes si představuji jednotlivý záznam v infologu spíš jako list papíru,
na který si můžete napsat či vytisknout prakticky cokoliv - poznámky, maily,
úkoly a podobně. Když budete chtít, můžete na jednotlivé listy papíru psát i
svůj vnitrofiremní blog - to jen aby byla analogie s mou původní představou o
infologu kompletní.
Jeden samostatný, izolovaný list papíru však není v papírové kanceláři
prakticky k ničemu, i když jich budete mít velkou hromadu. Ani svůj
vnitrofiremní blog jistě nebudete ukládat na kupu jiných papírů na svém
pracovním stole. Váš blog - důležitá součást vaší firemní kultury - by se na
vašem stole ztratil mezi obchodními nabídkami, vytištěnými maily, fotografiemi
rodiny a reklamními letáčky z místního hypermarketu. Občas sice někdo svou
práci takto organizuje, ale většina soudných lidí si uloží svůj zápis ve svém
papírovém blogu do šanonu s nápisem "Blog" a ten postaví do police s nálepkou
"Vnitrofiremní dokumenty".
Na jiný list papíru ve vaší papírové kanceláři pro změnu vytisknete třeba obchodní
mail a uskladníte je ve složce s nápisem "Projekt Manhattan".
Na další list papíru (tentokrát však ve formátu malého žlutého lístečku) si
napíšete "Zítra koupit centrifugu" a přilepíte si jej na okraj monitoru, abyste
na svůj nákup nezapomenuli.
Infolog v EGroupware funguje úplně stejně.
Jeden záznam v infologu hraje ve vaší bezpapírové kanceláři v EGroupware
stejnou roli, jako list papíru či žlutý lísteček na okraji monitoru. Roli
složek, šanonů, pořadačů a nadepsaných polic pak v EGroupware obvykle přebírá
část "Správce projektů" (tu si vysvětlíme v dalším díle tohoto seriálu).
Na rozdíl od skutečného listu papíru má však záznam v infologu některé
vlastnosti, které papír v reálném světě postrádá:
Odkazy
Součástí informací uložených v jednom konkrétním záznamu v infologu je i
informace o tom, do které složky (projektu) je tento záznam uložen (často jde o
jediný odkaz). Záznam v infologu však může být připojen k prakticky libovolnému
objektu v EGroupware, takže odkaz může vést třeba do kalendáře nebo do kontaktů.
Ve své praxi ukládám do infologu velice často maily s objednávkami, později pak
k tomuto záznamu připojuji pracovní výkazy - i tyto výkazy pak mohu najít mezi
odkazy konkrétního záznamu v infologu.
Infolog není ve světě EGroupware osamocený, většinou vždy od něj vedou nitky do
jiných součástí EGroupware. Odkazy v infologu vám nabízejí jak pohled na tyto
nitky, tak také možnost si tyto vazby-nitky vytvořit.
Pověření
EGroupware je prostředek pro řízení pracovního týmu. Proto je poměrně typickou
rolí, kterou infolog v EGroupware zastupuje, role žlutého lístečku s úkolem
přilepeného na okraji monitoru. Vedoucí pracovního týmu může přilepovat tyto
žluté lístečky různým lidem (nejčastěji podřízeným). Součástí záznamu v
infologu je proto také informace o tom, kdo je za splnění úkolu zodpovědný.
Pověřená osoba vidí takový záznam jako úkol ve svém kalendáři (při přepnutí na
denní pohled), případně může tento záznam vyhledat v seznamu infologu. Stejný
žlutý lísteček pak visí i na monitoru vedoucího, který vydal pověření - díky
tomu tak má vedoucí možnost kontrolovat práci svých podřízených.
Vazba na projekt
Správce projektů v EGroupware (probereme příště) slouží mimo jiné i ke sledování
finanční a časové náročnosti projektu. Pro tyto potřeby je proto možné u každého
záznamu zadat i předpokládanou cenu a potřebný čas.
Termíny
Jelikož infolog se velmi často používá pro přidělování úkolů a sledování termínů, je
součástí každého záznamu i datum, kdy byl záznam vytvořen (nebo od kdy platí), a
termín dokončení. Zároveň můžete u každého úkolu zadat stav (nadcházející, hotovo)
a míru dokončení (v procentech). Termíny v infologu se promítají i do správce projektů.
Typ záznamu, kategorie
V infologu se rozlišují čtyři různé typy záznamů - úkol, mail, telefonát a poznámka.
Prakticky se od sebe liší pouze svým stavem při založení (splněno × nesplněno) a
ikonkami v přehledech, funkce záznamu zůstavají stejné.
Rozlišovat záznamy je vhodné například v kontaktech či projektech - jako telefonát označíte
záznam "Bavil jsem se s panem X, probrali jsme dodávku kyseliny fluorovodíkové", jako
poznámku text "Pan X miluje oříškovou čokoládu" a jako úkol nebo mail s termínem pro splnění pak
záznam "Musíme dořešit cisternu a dát vědět panu X mailem."
Další prostředek pro rozlišení různých záznamů poskytují kategorie - vytvoříte-li si a zadáte
pro své záznamy různé kategorie, usnadní vám to vyhledávání relevantních záznamů.
Odkazy
Jak vytvořit úkol z mailu
Různé pohledy na kalendář
Zadání úkolu do projektu
Jak připojit pracovní výkaz k úkolu