Důležitou součástí EGroupware je práce s poštou. Protože obyčejní uživatelé si často nedovedou ani představit, co by měli od elektronické pošty očekávat, věnujeme jeden díl seriálu o EGroupware právě elektronické poště.
25.3.2011 00:00 | Petr Bravenec | czytane 8631×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
Pošta
Poštovní klient FelaMiMail v EGroupware bych označil za obyčejného webového
poštovního klienta spíše horších kvalit. Popisovat poštovního klienta, je-li k
dispozici množství lepších variant, se může proto jevit jako troufalost a
trochu zbytečná činnost. Ale přesto bych rád jeden článek o EGroupware věnoval
právě poště, protože pošta je velmi důležitou součástí EGroupware a výhodou poštovního
klienta FelaMiMail je dobrá integrace do celého systému EGroupware.
Chci-li ale vykládat o poště v EGroupware, musím nejdřív vysvětlit, jak pošta pracuje a
co vše lze s poštou dělat - bez ohledu na Egroupware.
Odesílání pošty
EGroupware se o odesílání a příjem pošty nijak nestará. Abyste mohli používat
poštu v EGroupware, musíte mít nainstalovaný vlastní poštovní server, případně
musíte využít služeb nějakého externího poskytovatele pošty.
Pro odesílání pošty je volba jednoznačná - SMTP. Server pro pouhé odesílání pošty z
EGroupware může být nastaven velmi prostě, dobrou volbou je například server
Postfix. Ideální je, je-li server nastavený i pro odesílání pošty z externích
poštovních klientů (MS Outlook, Thunderbird). Aby nebyl váš poštovní server
(při použití externích klientů) otevřený pro rozesílání pošty různými
nezbedníky (původně mě napadla přehršel zcela jiných výrazů), je nutné, aby
byla možnost odesílání pošty chráněná heslem a komunikace šifrovaná. U
poštovního klienta MS Outlook je například i výhodou, je-li heslo pro odesílání
i příjem pošty společné - veškeré nastavení pak spočívá obvykle jen v
zaškrtnutí volby "Pro odesílání pošty používat stejné přihlašovací jméno a
heslo jako pro příjem". Při správném nastavení je pak jedno, jestli je počítač
připojený k síti ve firmě, doma, nebo na služební cestě v nejbližší Tramtárii.
Příjem pošty
Pro správu poštovních schránek potřebuje EGroupware další kategorii serveru.
Zde je ovšem situace složitější. Pro výběr pošty lze použít dva různé protokoly
POP3 a IMAP. Je s podivem, že mnoho lidí nechce o IMAP protokolu slyšet a
preferuje POP3. Pro plnohodnotné využítí pošty v EGroupware je ale IMAP
protokol nezbytností. Do role IMAP serveru lze s úspěchem použít například
server Dovecot nebo Cyrus.
Máte-li si možnost vybrat, volte vždy IMAP. Vyhněte se protokolu POP3 velikým
obloukem.
Imap server
IMAP server si můžete představit jako databázi, ve které máte
uskladněnou svoji poštu. Databáze je uložená někde na serveru a vy se svým
poštovním klientem pouze nahlížíte do této databáze. Je jedno, jestli máte
poštu ve svém domácím počítači, ve služebním notebooku, v mobilu, či snad
používáte výhradně FelaMiMail v EGroupware. Databáze s poštou je jen jedna a
veškerá pošta je tak ve všech vašich počítačích stejná. IMAP server navíc umí
udělat za vašeho poštovního klienta spoustu práce - chcete-li například najít
ve svém mnoha tisíci mailovém archivu nějakou zprávu a máte k dispozici
momentálně pouze mobilní telefon, budete velmi rádi, když tuto poštu najde
přímo server a by nebudete muset přes gprs tahat do mobilu několik desítek
tisíc zpráv. I tak vám bude připadat, že na tom váš mobil pracuje celou
věčnost.
Protože je veškerá firemní pošta uložená v jedné databázi, je možné využít i
další postupy, které jsou jinak nerealizovatelné. Typicky například sdílené
složky, kdy například důležité obchodní maily skladujete na jednom místě a
přístup do nich má celé obchodní oddělení (ale už nikdo jiný ve firmě).
Často bývá ve firmách společná adresa, například info@mojefirma.cz, kam chodí
nejrůznější poptávky, nabídky a spam. Někdo obvykle musí takovou poštu
roztřídit a přeposlat odpovědným lidem. Sdílené složky na IMAP serveru umožní
takovou poštu třídit jednoduše přesunutím myší do jiné poštovní schránky (není
nutné poštu přeposílat).
Automatizace některých činností
Dobrý IMAP server navíc poskytuje nějaké prostředky pro automatizaci. Přímo na
serveru tak můžete nastavit své poštovní filtry či automatické odpovědi, které
fungují, i když je váš počítač vypnutý a vy si užíváte svou dovolenou nebo jste
na služební cestě. U IMAP serverů je k tomu obvykle určený programovací jazyk
Sieve.
Antivir, antispam
K poštovním serveru můžete připojit snadno další dva užitečné pomocníky -
antivir a antispam. Ve světě opensource existuje velmi dobrý antivir: Clamav.
Spolu s utilitou clamstpd je tento antivir připravený pro propojení s poštovním
serverem (postfix).
Pro filtrování spamu používám velmi jednoduché, ale velmi účinné řešení
postavené na programu dspam. Tento program vypadá velmi jednoduše například ve
srovnání se SpamAssassinem, neboť neobsahuje žádné filtry, které vyhledávají v
textu zmínky o modré piluli, a o jeho činnosti prakticky nevíte. Navíc je nutné
dspam naučit rozeznávat, co spam je a co není.
Proč je tedy dspam tak vhodný jako antispam? Do IMAP serveru Dovecot totiž
existuje plugin, který spolupracuje s dspamem a umí jej snadno natrénovat podle
vašich požadavků - stačí jen přesouvat spam do složky "Spam" na serveru a občas
projít složku "Spam" a vylovit odtud regulérní poštu a přesunout ji do složky s
příchozí poštou. To je vše.
Dspam je takto natrénovatelný pro každého uživatele zvlášť a je to tak dobře -
pro někoho je pošta o modré pilulce obtížný spam, pro někoho zajímavost, pro
dalšího pak - bohužel - měkká realita a tyhle maily prostě vítá.
Co vám nabízí EGroupware pro správu pošty
V předchozích odstavcích jsem vysvětlil, jaké možnosti poskytuje dobře
fungující a nastavená pošta, o EGroupware však příliš slov nepadlo. Co tedy
EGroupware pro správu pošty nabízí?
Tvorba poštovních účtů
Je-li poštovní IMAP i SMTP server propojený s uživatelskou databází v EGroupware,
stačí pro vytvoření nového poštovního účtu i s poštovní adresou vytvořit
uživatele v EGroupware.
Nastavení uživatelských práv
Poštovní klient v EGroupware obsahuje prostředky pro nastavení uživatelských práv
k jednotlivým poštovním složkám. Jakkoli je poštovní klient FelaMiMail v Egroupware
jednoduchý, toto je věc, se kterou se v poštovních klientech často nesetkáte.
Nastavení automatické odpovědi a filtrů pro třídění pošty
Filtry se nastavují v jednoduchém formuláři a překládají do jazyka Sieve; hotový skript se
pak odesílá na poštovní server. Protože skripty se zpracovávají na serveru, fungují takto
vytvořené filtry u všech vašich poštovních klientů - pošta se třídí jak pro EGroupware, tak
například pro váš MS Outlook, kterým obvykle poštu čtete.
Tvorba Sieve skriptů je také jednou z věcí, které obvykle u poštovních klientů nenajdete. V takto
luxusní podobě jsem na tvorbu Sieve skriptů narazil právě jen u EGroupware.
Co má poštovní klient FelaMiMail navíc
Největší předností poštovního klienta je integrace do prostředí EGroupware.
Propojení s infologem
Infolog jsme dosud neprobírali, napravíme to v některém z dalších dílů tohoto
seriálu. Nyní aspoň letecky - do infologu můžete uložit libovolný mail. V
infologu pak můžete takový mail spojit například s některým projektem, použít
jej jako součást dokumentace, jako přílohu ke kontaktu a podobně. Mail v
infologu není osamocený, může být propojený s libovolnou částí EGroupware.
Propojení s kontakty
Zní to jako drobnost - při zadávání poštovní adresy v nové poště vytvářené přes
EGroupware se vám nabízí adresy ze seznamu kontaktů. Podobnou věc umí nabídnout
prakticky každý poštovní klient.
Předností poštovního klienta v EGroupare však je, že vám nabízí adresy
evidované v EGroupware. Díky tomu si můžete v adresách udělat celofiremní
pořádek. Obchodníci mohou mít svůj vlastní seznam adres, pro technické oddělení
nebo účtárnu pak bude zajímavý zcela jiný okruh kontaktů.
Nastavení uživatelských práv
I při použití POP3 protokolu se mnoho lidí naučilo třídit svou poštu do různých
složek (ti ostatní skladují v příchozí poště desítky tisíc zpráv). Na IMAP
serveru můžete třídit svou poštu do různých složek úplně stejně - složky však
zůstávají uložené na serveru. Navíc vám IMAP server umožní sdílet jednotlivé
složky mezi různými uživateli. Aby nedocházelo ke konfliktům či nežádoucím
únikům informací, je možné u každé složky detailně nastavit přístupová práva
pro každého uživatele zvlášť. Hlídání přístupových práv je vlastností IMAP
serveru, poštovní klient FelaMiMail v EGroupware vám však nabízí prostředek
pro nastavení těchto přístupových práv přímo v EGroupware.
Co poštovnímu klientu FelaMiMail chybí
Nejsem velkým příznivcem webových poštovních klientů, takže srovnávat s jinými
podobnými klienty je pro mě obtížné. Jednu mouchu bych ale našel: FelaMiMail zcela
postrádá řazení pošty po vláknech.
Upozornění na MS Outlook
Když už se rozepisuji o poště, musím zmínit jednu věc, která s EGroupware nijak
nesouvisí, na kterou však časem narazí mnoho uživatelů starších verzí MS
Outlook (2003): při uložení pošty v IMAP serveru se můžete časem dostat do stavu, kdy
MS Outlook přestane přijímat poštu. Je to obvykle proto, že velikost poštovní
schránky, se kterou je MS Outlook schopný pracovat, je omezená na 2 GB.
Využíváte-li intenzivně IMAP server a sdílíte s ostatními některé složky,
můžete se velmi rychle dostat do stavu nefungujícího Outlooku. Někdy stačí
poštovní účet v MS Outlooku zrušit (pošta se tím nesmaže) a znovu
nakonfigurovat. Brzy se ale dostanete do stejného stavu opět. Chcete-li mít jistotu,
že vás MS Outlook nevypeče v nejhorší možnou chvíli, nainstalujte si i jiný poštovní
klient, například Thunderbird. Při použítí IMAP protokolu vám nic nebrání používat
oba klienty najednou.
Dále pak pamatujte na to, že MS Outlook ukládá odesílanou poštu lokálně.
Na serveru proto svou odeslanou poštu obvykle nenajdete.
Odkazy
Některé konkrétní postupy a triky při používání pošty v EGroupware najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/posta/