ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (14.) - MaskyDnes nás čeká práce s maskou, což je běžná technika známá pro všechny grafiky profesionály. K jednotlivým vrstvám lze přiřadit masku. Což je vlastně filtr, který brání obrázek před editací. Maska se ukládá do samostatného kanálu. Maska u vrstvy se týká jednotlivé vrstvy. Lze ji tedy přidat k jakýkoliv vrstvě jen né na vrstvu pozadí. Maska vrstvy má stejnou velikost a stejný počet pixelů jako vrstva, ke které byla přidána. Každý pixel masky může být proto zdvojen s pixelem ve stejném místě ve vrstvě. Maska je sada pixelů v odstínu šedé v hodnotovém rozsahu 0 až 255. Pixely s hodnotou 0 jsou černé a obrázek je plně transparantní. Pixely s hodnotou 255 jsou bílé a plně kryjí příslušné pixely ve vrstvě. Vytvoření masky k vrstvě se může provést tím, že klikneme pravým tlačítkem na ikonku vrstvy a z kontextové nabídky vybereme Přidat masku vrstvy. Pokud je nabídka zašedivělá vyberte nejprve volbu Přidat alfa kanál. Objeví se dialogové okno, ve kterém můžete určit implicitní obsah masky:
Bílá (úplné krytí): maska nemá žádný efekt, všechny pixely ve vrstvě jsou plně viditelné. V dialogovém okně pro vytvoření nové masky vrstvy najdeme ještě jednu volbu a to Invertovat masku, tato volba zajistí, že při vytvoření masky se invertuje stav, který jsme si vybrali. Vytvořená maska se objeví vedle miniatury vrstvy v okně vrstvy. Stiskem levého tlačítka myši se můžete přesouvat mezi vrstvu a masku. Na rozdíl od kanálu se maska vrstvy aplikuje pouze na část vrstvy, ne na celý obrázek. Kreslit v masce můžeme jen v odstínech šedé. Bílá barva masku ruší (respektive ji dělá dokonale průhlednou) a černá barva ji vytváří (respektive ji dělá dokonale neprůhlednou). Pro odstranění celé masky vrstvy použijeme z místní nabídky volbu Odstranit masku vrstvy. Další typ masky, která se dost často používá a je hodně užitečná, je Rychlá maska. Pokud ji chceme použít musíme kliknout v okně obrázku na její ikonku, která se nachází v levém dolním růžku Přepnout rychlou masku. Nejvíce se hodí pro editaci výběru. Maska přehodí přes celý obrázek červenou průhlednou fólii. Vytvoří se nový kanál QMask. Kreslením do obrázku můžeme náš výběr upravovat do tíženého tvaru, stejným způsobem jako masku u vrstvy. Tzn. Černá barva ubírá a bílá přidává, a když jsme hotovi opět stiskneme Rychlou masku, tím se nám opět objeví obrázek v normálním režimu s aktivním výběrem, který odpovídá námi vytvořené rychlé masce. Editací této masky nezasahujete do původní vrstvy, na které jste si masku vytvořili. Síla nástroje "rychlá maska" spočívá v jeho jednoduchosti, a také možnosti použít ostatní nástroje k editaci. Otevřete si nový obrázek a přepněte se do režimu rychlé masky. Průhlednost nástroje si můžete nastavit tak, že kliknete pravým tlačítkem na ikonku rychlé masky a zvolíte nabídku Nastavit barvu a krytí. Hodnota krytí můžete nastavit z intervalu 0 - 100 procent. Dále si v této kontextové nabídce můžete zvolit, zda se má maska vytvořit z oblasti, kterou máme označenou, nebo z nevybrané oblasti. Tak jak jsme si říkali u kanálů (díl č.15), i zde platí, že zde nerozhoduje barva, ale všechny odstíny mezi černou a bílou barvou, které určují stupeň krytí. To znamená, že černá barva stoprocentně kryje a bílá naopak ne. Rychlou masku můžete použít na jakoukoliv vrstvu. Práci s rychlou maskou si můžete jednoduše vyzkoušet. Otevřete si v Gimpu libovolný obrázek, zapněte režim rychlé masky. Označte si nástroj štětec, přepněte si barvu popředí na bílou a nakreslete cokoliv do masky. Jistě jste si mohli všimnout, že pod oblastí, kterou jste nakreslili, je vidět původní obrázek. Pokud zvolíte odstín šedé a nakreslíte něco jiného, výběr je méně průhledný. Když se přepnete zpátky do normálního režimu, získáte tím výběr skládající se ze všech oblastí nakreslených v režimu rychlá maska bílou až tmavě šedivou barvou. Můžete si povšimnout intenzity průhlednosti použitého odstínu barvy nástroje, který jste aplikovali na rychlé masce. Podobným způsobem můžete aplikovat na rychlé masce i jiný typ nástroje. Př. nakreslíme tvar, rozostříme. Po vypnutí nástroje rychlá maska se nám objeví výběr, který lze uložit do kanálu. Příklady, kde můžete masku použít
Spojení dvou obrázků: U horní vrstvy klikněte na ikonku přidat masku vrstvy, a z dialogového okna vyberte bílou. Maska vrstvy je nyní úplně neprůhledná. Když budete kreslit černou do masky, způsobíte, že bude vidět část obrázku pod vykreslenou oblastí, bílá barva způsobuje opak, tzn. vrstva je maskou skryta. Vybereme nástroj Výplň barevným přechodem. Popředí nastavíme na bílou a pozadí na černou. Vyberte lienární gradient jdoucí z popředí do pozadí. Přetáhněte ho přes náš obrázek diagonálně. Obrázek je skoro hotov, samozřejmě výsledek bude rozdílný v závislosti na nakreslení přechodu. Pozn. Nemusíte ovšem použít pouze černou a bílou barvu. Zajímavý efekt můžete dostat pokud použijete ještě prolnutí vrstev ostré světlo či násobení atd..
Vložení části obrázku do druhého: Do obrázku, kam budeme přidávat vybraného koně převalského, vytvoříme novou průhlednou vrstvu. Koně převalského překopírujte do námi nově vytvořené prázdné vrstvy. Pro takto vytvořenou novou vrstvu přidáme masku vrstvy. Při jejím vytváření použíjeme jako implicitní stav masky alfa kanál vrstvy. Krajina se stromem je tedy pozadím, a obrázek koně převalského je nad ní. Naším cílem je vytvořit část koně průhledného, abychom vytvořili iluzi, že je kůň za stromem. Nastavíme krytí vrstvy s koněm na menší, čímž budeme schopni vidět strom a koně zároveň. Pomocí nástroje štětec označíme část stromu, kterou kůň převalského překrývá. Důležité je začít kreslit na masku ne do vrstvy. Vyberte vhodný štětec a začněte kreslit. Již víme, co dělá bílá a černá barva, tak s chutí do toho. Průhlednost vrstvy s koněm převalského vrátíme na původní hodnotu. A naše práce je u konce. Náš obrázek koně převalského působí trošku nepřirozeně, proto ještě u této vrstvy upravíme jas a kontrast. ZávěrDnešní díl vás měl se seznámit s prací s maskou a ukázat vám pár způsobů jejího použití.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Gimp - ÚVOD (1.)
Gimp - ÚVOD (2.) Gimp - ÚVOD (3.) Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (1.) - Základní úpravy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (2.) - Transformace Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (3.) - Rovnání křivě nafocených fotografií Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (4.) - Výběry I. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (5.) - Výběry II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (6.) - Vrstvy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (7.) - Prolínání vrstev Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (8.) - Barvy I. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (9.) - Barvy II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (10.) - Barvy III. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (11.) - Barvy IV. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (12.) - Retuše Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (13.) - Kanály Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (15.) - Masky II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (16.) - Rámečky, ohraničení, okraje Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (17.) - Pohyb a lokální zostření Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (18.) - Převod fotografie do černobílého a sépiového odstínu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (19.) - Úprava očí Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (20.) - Filtry Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (21.) - Simulace mlhy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (22.) - Hrátky Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (23.) - Zvýraznění objektu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (24.) - Simulace nižší hloubky ostrosti Gimp - Přecházíme na verzi 2.2.x Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (25.) - Snížení CCD šumu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (26.) - Simulace fotografování za večera Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (27.) - Panoramatická fotografie Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (28.) - Olejomalba, Přemapování povrchu, Reliéf Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (29.) - Stará fotografie, inverze jasu, Rozjasnění ... Gimp - vylepšení fotografií (30.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (1.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (2.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (3.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (4.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (5) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (6) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (7) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (8) Řešené úlohy v Gimpu: Přenesení části obrázku a uložení souboru jako projekt 3D rastrový obrázek v GIMPU Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |