ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (36) - Grafické debuggeryDnes zabrousíme trochu jinam a podíváme se na grafické debuggery, ve kterých lze ladit perlové programy. DDD - Data Display DebuggerData Display Debugger je grafickou nadstavbou debuggerů Perlu, Pythonu, GNU Debuggeru apod. DDD je k dostání na www.gnu.org/software/ddd. Po instalaci ho spustíme příkazem
$ ddd --perl program.pl
Volba --perl většinou není potřeba, protože DDD by sám měl poznat, o který jazyk v předávaném souboru jde. Případné parametry příkazového řádku pro náš program lze uvést normálně na konec řádku. Po spuštění DDD se obvykle objeví hlavní okno a ve zvláštním okně řídící panel. Řídící panel obsahuje několik tlačítek. Pro Perl nejsou aktivní úplně všechny. Tlačítko Run nespouští program, jak bychom asi čekali, ale restartuje (analogické příkazu R v debuggeru Perlu). Příkazy Step (příkaz s) a Next (příkaz n) krokují. Cont (příkaz c) začne provádět program a zastaví se až u přerušení. Tlačítko Edit spustí grafický Vim se souborem, který ladíme. Hlavní okno je rozděleno na tři části. Část dole je vlastně debuggerem, je stejná jako vestavěný debugger Perlu. Obsahuje mimo jiné i výstupy programu. Ty je možné odseparovat do vlastního okna příkazem Wiev->Execution Window. I zde v DDD je možné používat příkazy vestavěného debuggeru Perlu. Zadávají se do dolní části hlavního okna. Prostřední část okna obsahuje zdrojový kód programu s ladícími symboly. Aktuální řádek je označen zelenou šipkou. Body přerušeníDobře čitelná je zde značka STOP, která ukazuje místo přerušení. Tu nastavíme kliknutím levým tlačítkem myši na začátek příslušného řádku a příkazem Set Breakpoint. Kliknutím na místo, kde už je přerušení nastaveno se objeví nabídka, kde lze přerušení deaktivovat nebo smazat úplně. Dvojitým kliknutím pravého tlačítka myši na značku STOP se objeví nabídka, kde se nastavují podmínky pro přerušení. Sledované výrazyV horní části okna máme k dispozici volně editovatelnou plochu, kde mohou být zobrazeny aktuální hodnoty proměnných, což je přehledná verze sledovaných výrazů. Položka se dá přidat několika způsoby. První možnost je kliknout na plochu levým tlačítkem myši, zvolit New Display a zadat nějaký výraz (nejčastěji jméno proměnné, ale lze vložit cokoliv, co může mít nějakou hodnotu). Tento výraz se bude automaticky s každým příkazem vyhodnocovat a tedy se i v případě změny aktualizovat. Další možností je kliknout levým tlačítkem na nějakou proměnnou nebo jiný výraz přímo v kódu v prostřední části a zvolit Display. Výraz se z plochy odstraňuje příkazem Undisplay. Pokud takto odstraníme všechny, plocha zmizí úplně. Položky na ploše se dají stylovat. V nabídce vyvolané levým tlačítkem myši zvolme Theme a vyberme si z voleb. Volbou Edit Themes se zobrazí okno, ve kterém se dají styly nastavit globálně. Výpis hodnotVypsání hodnoty proměnné zařídíme opět kliknutím levým tlačítkem a zvolíte příkaz Print. Mělo by to jít i pouhým nastavením kurzoru na proměnnou v kódu - v takovém případě se obsah zobrazí v bublině a stavovém řádku. Hodnoty proměnných změníme kliknutím na položku plochy v horní části, vybereme příkaz Set Value a objeví se okno, kde se hodnota nastavuje. Příkaz Data->Display Local Variables zobrazí všechny lokální proměnné. Uložení aktuálního stavu laděníJednou z praktických vlastností DDD je možnost přerušit práci na debuggingu a později po jejím obnovení se opět vrátit do stavu, který jsme uložili. V nabídce File zvolme příkaz Save Session As a uložme sezení do souboru. Kdykoliv potom můžeme aktuální stav obnovit pomocí File->Open Session. Emacs DebuggerJeště se velice stručně podíváme na Emacs debugger. Spustíme Emacs, zadáme příkaz M-x perldb, poté perl -d program.pl a debugger je spuštěn. Jde to samozřejmě v grafickém i textovém prostředí. Aktuální pozici ukazuje černá šipka. Ovládání je stejné jako u vestavěného debuggeru Perlu. Příjemné je zvýraznění syntaxe, což zaručuje relativně dobrou přehlednost. Tento díl byl závěrem k možnostem ohledně ošetřování chyb. Udělali jsme mírné odbočení od tématu seriálu, nicméně příště se již budeme věnovat pouze Perlu - budeme pokračovat výkladem modulů, které jsou branou k objektově-orientovanému programování.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |