ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (54) - ForkJak vytvářet nové procesy? Jaká je podstata externích příkazů? Již při probírání funkce system jsme se setkali s dělením procesů. Dnes se této problematice budeme věnovat podrobněji. ProcesProces je instancí programu. Každý proces má svoje ID (PID) - to je unikátní číslo, kterým jádro proces označuje. Vytváření procesůPerl obsahuje funkci fork, která se shoduje s unixovým forkem. Funkce fork vytváří dceřinný proces. Jeden program tak může běžet v několika kopiích. Po zavolání funkce fork se proces rozdvojí. Vzniknou 2 paralelní procesy - rodič a potomek. Každý s vlastním PID. Na sobě nejsou tyto procesy nijak závislé (oba mají vlastní data, jmenné prostory atd.). Jaký to má ale všechno význam? fork se v praxi užívá k paralelnímu spuštění určitého množství kopií programu. Bez použití forku by kopie musely být spuštěny sériově. Typickým příkladem využití je server, který zpracovává požadavky klientů. Ve stejném okamžiku server může obsluhovat více klientů zároveň. Použitím sériového zpracování by musely ostatní klienti čekat až bude hotov klient, který je právě na řadě (To může působit potíže například tehdy, když pro každého klienta musí uživatel několikkrát zadat text na vstup. Navíc klientů mohou být desítky, stovky nebo ještě více.). Až se v budoucnu budeme zabývat sockety, nějaký ukázkový server si vytvoříme. Funkce fork nepřijímá žádný argument. Vytváří dvě totožné kopie původního programu a vrací hodnotu, kterou může být 0, PID nebo nedefinovaná hodnota. Pro potomka vrací 0, pro rodiče PID. PříkladyPodívejme se na první úsek kódu.
Protože všechny procesy vypisují na stejný standartní výstup, je výsledek smíchán. V našem případě však jsou skripty tak krátké, že než druhý začne, první je už ukončen.
Abychom si dokázali, že běží tyto procesy paralelně, nikoliv sériově, použijeme funkci sleep. Ta přerušuje na daný počet sekund vykonávání programu.
Výstup se nám následovně změnil.
V bodě A potomek čeká a rodič ho na chvíli dožene. Potom ale čeká i rodič. Čekání na dceřinný procesČasto se můžeme dostat do situace, kdy je dceřinný proces časově náročný a zároveň ho potřebujeme ukončit dříve, než rodičovský proces. Na to funkci sleep použít nemůžeme. Perl k tomuto účelu nabízí funkci wait nebo waitpid. wait čeká do doby, než je ukončen libovolný z dceřinných procesů. waidpid navíc přijímá PID procesu, na jehož ukončení se čeká. Vraceno je PID ukončeného procesu. wait i waitpid vracejí PID ukončeného potomka, na kterého se čekalo. Pokud žádný potomek neběží, vrací tyto funkce hodnotu -1.
Odtud je zřejmé, že rodič je ukončen až po potomkovi.
Zjištění PID rodičovského procesuU dceřinných procesů platí, že funkce getppid vrací PID rodiče. Pokud proces dceřinný není, vrací PID shellu, ve kterém je program spuštěn.
V proměnné $$ je PID aktuálního procesu. Z následujícího výstupu lze vyčíst hierarchii procesů.
Spuštění jiné úlohy v procesuToto téma jsme již rozebírali u funkce exec. Doplňme jen, že funkce system je kombinací funkcí exec a fork.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |