ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debuggerJiž známe profiler Devel::NYTProf. Nutno říct, že existuje řada jednodušších. Ale přesto leckoho napadne otázka: Na jakém principu vlastně taková věc funguje? Překvapivě není vůbec těžké napsat si vlastní profiler nebo debugger. Rozhodně je dobré si to zkusit, protože potom člověk snáze pochopí, jak vlastně debugger (potažmo všechny profilery) fungují. K tomu je třeba napsat modul a v něm zadefinovat podprogram DB::DB, který je automaticky volán během zpracovávání každého řádku. Výsledky pak můžeme zobrazit v bloku END. Použití se neliší od profileru Devel::NYTProf. Debugger/profiler pomocí systémové proměnnéNejjednodušší (avšak velmi limitovaný) způsob, jak napsat vlastní debugger, je pomocí proměnné prostředí PERL5DB. V ní můžeme nastavit pomocí podprogramu DB::DB chování. Například následující nastavení vždy vyhodnotí řádek a počká si před dalším pokračováním na ENTER.
Takto tedy můžeme spustit libovolný program.
Příklad - počítání řádkůJakkoliv je proměnné PERL5DB zajímavá, je vhodnější si pro nějaké smysluplné profilery vytvořit přimo balík, ve kterém se o všechny požadované operace postaráme. Ukážeme si zde jednoduchý příklad. Napíšeme si takovou hodně odlehčenou verzi modulu Devel::Cover, o kterém jsme se letmo zmínili minule. Budeme pro libovolný program počítat, kolikkrát jsme vyhodnocovali který řádek. Jediné, o co se tedy budeme starat, je udržování nějakého pole, které nám bude uchovávat pro každý řádek počet jeho volání. Vytvořme tedy soubor Devel/MujProfiler.pm, který se nachází v cestě z @INC. V něm bude celý náš profiler.
Naším hlavním úkolem je přetížit podprogram DB::DB. Změňme tedy balík a zadefinujme v něm podprogram DB::DB.
Budeme používat nějakou globální proměnnou na počítání řádků. Informace do ní získáme pomocí funkce caller, která vrací jméno balíku, programu a aktuální řádek. Uvědomme si, že DB::DB je volán na každém řádku, takže nyní již pouze stačí přičíst 1 k aktuálnímu řádku.
Data máme posbíraná, nyní je potřebujeme nějak zobrazit nebo někam vyexportovat. Zde je nejvhodnějším způsobem umístění do bloku END, který se provádí těsně před koncem programu. Proměnná @radky je globální a tak není problém k ní přistupovat. Otevřeme tedy sama sebe (tj. soubor z proměnné $0) a budeme po řádcích číst. Každý řádek vytiskneme a z proměnné @radky ještě dodáme číslo, kolikkrát byl právě tento řádek volán (nebo nulu, pokud volán nebyl).
Udělejme ještě pár drobných úprav a potom již celý profiler můžeme uložit do Devel/MujProfiler.pm.
Použití vlastního profileruVyberme si nyní nějaký program, který budeme chtít profilovat. Zde je výstup programu, který obsahuje některé řídící struktury. Povšimněme si například, že uvnitř cyklu jsme napočítali 10 vyhodnocení.
Příklad - počítání podprogramůDalším zajímavým podprogramem pro nás bude DB::sub. Ten je volán pokaždé, když je volán nějaký podprogram. Jako parametry přitom dostane stejné parametry, jako onen volaný podprogram. V proměnné $DB::sub máme vždy dostupné jméno aktuálního podprogramu. Díky tomu můžeme pracovat s celými podprogramy úplně stejně jako se řádky. Již bez dalšího komentáře si tedy uveďme, jak by mohl vypadat profiler, který by počítal volání jednotlivých podprogramů.
Použijme tento profiler na libovolný program. Na výstupu dostaneme seznam a počet použití jednotlivých podprogramů.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |