ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborůTransparentní okna jsou základním kamenem pro vytváření aplikací s OSD efektem. Ty umí uživatele informovat pomocí zprávy umístěné kamkoliv do prostoru obrazovky mimo okno aplikace. Tray ikona je tlačítko na panelu v grafických prostředích, které zpřístupňuje aplikaci nebo její vybrané části. Transparentní okna - OSD aplikaceGtk2 umí vytvářet speciální druh oken, kdy žádné okno vlastně vidět není a zobrazuje se pouze jeho obsah. Takovým aplikacím se dává přívlastek OSD (on screen display). Zpravidla jde o zobrazování textu, ale patří sem také řadu efektů se zobrazováním obrázků. Gtk2 tyto pokročilejší záležitosti umí také. OSD se používá často u mnoha běžných aplikací. Například u hudebních přehrávačů pro informaci o názvu skladby a interpretovi, ukazování času nebo třeba jako indikace došlých emailů či jabber zpráv. Podíváme se, jak lze vytvářet transparentní okna v Gtk2.
Vytvořme kreslící plochu Gtk2::DrawingArea.
Do ní nastavíme to, co chceme, aby se později zobrazilo. Nastavíme zvětšený text AHOJ.
Zkonvertujeme obrázek do bufferu pixelů.
Dále pixelům přidáme složku průhlednosti.
Nyní získáme masku (to je bitmapa, která určuje, které pixely jsou aktivní a které nikoliv).
Na závěr tedy zvoditelníme pouze pixely z masky.
A výsledek? Takto může po spuštění aplikace vypadat levý horní roh pracovní plochy. Tray ikonaNapíšeme aplikaci, která využije místa na panelu na grafickém prostředí a vytvoří tray ikonu. Ta se běžně používá například pro přepínání jazyka, indikaci, kolik máme nepřečtených emailů, zda vyšly nové RSS zprávy, zda přišla zpráva přes jabber nebo jen pro aktivaci aplikací, které právě běží na pozadí. Abychom mohli tray ikonu použít, musíme zvlášť modul Gtk2::TrayIcon nainstalovat.
Poté již nic nebrání vytvoření jednoduché aplikace. Nejprve vytvoříme ikonu a pomocí EventBoxu k ní přiřadíme obrázek. To je vše, co musíme udělat.
Ještě bychom si měli ukázat, jak se vytváří akce. Po kliknutí na tray ikonu se emituje signál button-press-event. Pokud na ni jen najedeme kurzorem myši, emituje se enter-notify-event. Tyto dvě události odchytíme. Jakmile se myš dostane do prostoru tray ikony, vypíšeme na standardní výstup informaci. Po kliknutí na tray ikonu program ukončíme.
Spusťme aplikace a podívejme se na panel. Měla by se tam objevit tray ikona. Naše tray ikona Vybírání souborůK dispozici máme několik widgetů, které vyberou z adresářové struktury soubor. Představíme si Gtk2::FileChooserButton a Gtk2::FileChooserDialog. Použití prvního je jednoduché.
Gtk2::FileChooserDialog se používá buď pro výběr místa uložení souboru nebo pro výběr souboru, který má být otevřen. Vybereme si tedy nejprve jednu variantu. Dále se musíme rozhodnout pro tlačítka, která zobrazit. Vytvořme si dialog pro uložení souboru s obvyklými tlačítky "OK" a "Zrušit".
Uživatel si vybere a výsledek obdržíme v proměnné $vysledek. Poznamenejme, že bychom měli po obdržení výsledku dialog zavřít metodou destroy. Zajímavé je též používání filtrů. Pomocí filtru můžeme v nabídkách zobrazovat jen soubory podle určité masky nebo MIME typu.
Chceme-li použít raději masku, pak napíšeme následující.
Filtr pak přidáme metodou add_filter.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |