ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (59) - OOP - typické použitíNyní, když už známe filozofii objektově orientovaného programování, se podíváme na to, jak napsat a používat objektově orientovaný modul. V úvodním dílu o objektově orientovaném programování jsme se seznámili se základními myšlenkami a z dálky i se syntaxí. Dnes navážeme a ukážeme si postup, jak objekt, potažmo objektový program napsat. Modul FileAccess pro snadnou práci se souboryVlastnosti OOP si předvedeme na třídě FileAccess, která implementuje objektové rozhraní pro práci se soubory. To znamená, že vytvoříme modul FileAccess, pomocí kterého pak budeme moct se souborem manipulovat bez starostí s vytvářením ovladačů a funkcemi, které čtení a zápis zajišťují. Co to znamená? Uveďme si na příkladu, čeho vlastně budeme chtít dosáhnout. Nejprve vytvoříme objekt, který bude mít na starosti konkrétní soubor. Pak pro přečtení 10 znaků z daného souboru od aktuální pozice budeme psát jen toto.
$objekt->cti(10);
Podobně budeme chtít napsat metody zapis, pripis a pro nastavení pozice, kde se má číst, metodu nastav_pozici. Narozdíl od klasických modulů nebude potřeba vytvářet rozhraní pomocí Exporteru. V objektových modulech k tomu není důvod, protože všechny podprogramy se využívají jako metody. Celý modul se tedy bude sestávat pouze z konstruktoru a ostatních metod. Pro shrnutí uveďme předpokládanou kostru programu.
KonstruktorZe všeho nejdříve vytvoříme konstruktor. Při vytváření objektu bude třeba zadat jméno souboru. Toto jméno pak bude v proměnné @_. Společně s ním tam implicitně bude ještě na prvním místě seznamu jméno třídy (balíku) - tedy v našem případě "FileAccess". Toto jméno je sem přidáno samovolně a při volání metod se nezadává.
V proměnné $self (to je konvenční název) budeme mít jméno balíku, tedy "FileAccess" a $file bude obsahovat název souboru, který budeme znát až v době použití souboru. Kdybychom zapsali úvodní řádek konstruktoru následovně, tj. kdybychom nepočítali s implicitně předávaným jménem balíku, pak by v proměnné $file byla hodnota "FileAccess".
my($file) = @_;
Pojďme dokončit konstruktor. Vytvoříme hash, funkcí bless ho označíme jako objekt a poté již můžeme hash plnit výchozími hodnotami. Zatím budeme potřebovat pouze jedinou položku a to jméno souboru. Když jsme hotovi, vrátíme odkaz na hash funkcí return. Podobně vypadá většina konstruktorů.
Konstruktor máme hotov. Ještě jednou si stručně uveďme, jak nám vlastně poslouží. Konstruktor bude první metoda, kterou zavoláme, až budeme modul FileAccess používat v programu. Pomocí něj vytvoříme samotný objekt, který bude asociován s konkrétním souborem. Ostatní metodyNyní je třeba vytvořit další 3 metody. Pro zápis, pro přípis a pro čtení. Nejdříve implementujeme metody pro zápis a přípis. Jako argument budou obě metody přijímat nějaký řetězec, který bude zapsán, resp. připsán do souboru. Prvním argumentem bude opět odkaz na objekt, ke kterému volání metody patří. To je velmi důležité, protože právě pomocí tohoto odkazu budeme přistupovat k datům objektu, tedy k onomu hashi, který byl vytvořen konstruktorem (konkrétně pro nás to znamená, že tak získáme název souboru, kam budeme zapisovat). Obě metody budou, pomineme-li názvy metod, až na jediný znak (režim otevření souboru) úplně stejné. Uvnitř podprogramu se neděje nic převratného. Vytvoří se pouze ovladač souboru, zapíše se do něj a zase se uzavře. Pokud otevření selže, vykonávání podprogramu přerušíme, takže k zápisu nedojde. Uvedme si obě metody.
Metoda pro čtení bude nejsložitější, ale jen z technického hlediska. Musíme brát ohled na počet znaků, které chce uživatel přečíst a také na startovní pozici. Právě kvůli pozici budeme potřebovat ještě další metodu nastavPozici a do hashe s daty objektu musíme přidat položku pozice. Počáteční pozice bude 0, takže do konstruktoru připíšeme následující řádek.
$o->{"pozice"} = 0;
Nyní můžeme napsat metodu pro nastavení pozice.
To je velmi jednoduchá metoda a právě na ní je hezky vidět jak se s objektem pracuje. Zavoláním této metody nad příslušným objektem dojde ke změně položky "pozice" v tomto objektu (tedy hashi). A jako poslední metodu napíšeme již zmiňovaný podprogram cti. Jako argument přijme počet znaků od dané pozice v souboru, které budou vráceny. Takže otevřeme soubor, funkcí seek nastavíme pozici na hodnotu, kterou uchováváme v hashi, od této pozice přečteme daný počet znaků a tyto znaky vrátíme funkcí return.
Použití moduluSoubor FileAccess.pm je hotov. Nyní ho můžeme používat jako modul v jiných programech. Pokud je umístěn v některé z lokací v @INC.
use FileAccess;
Zavoláme konstruktor, který vrací odkaz na objekt. Jako parametr bere jméno souboru.
my $soubor1 = FileAccess->new("data1");
Tímto způsobem můžeme vytvořit libovolné množství instancí třídy FileAccess (tj. objektů). Pro každý soubor se vytvoří jedna.
my $soubor2 = FileAccess->new("data2");
A teď můžeme zapisovat a číst soubor data1 resp. data2 pomocí objektu $soubor1 resp. $soubor2, jak potřebujeme. Uveďme několik ukázkových volání.
Na okraj poznamenejme, že pro každý zápis je soubor otevírán stále znovu. To je neefektivní v případech, kdy je zapisováno (nebo čteno) opakovaně z jednoho souboru (například v nekonečném cyklu). Nicméně je to pohodlné pro uživatele modulu.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |