ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetůRuční psaní kódu pro umísťování widgetů obvykle obnáší řadu různých parametrů a spoustu kódu. Tak tomu je i v Gtk2. Protože to ale patří k základům navrhování aplikací, nelze toto téma vynechat. Při vytváření libovolných GUI aplikací narážíme vždy na problém, jak uspořádat v oknech widgety. Nejjednodušší je obvykle použití nějakého vývojového prostředí, která často umožňují umístit widgety přetáhnutím myší. Tomu se budeme věnovat později. Naučme se však nyní, jak se skládají widgety "ručně". Nevýhodou bývá, že to obvykle obnáší hodně psaní navíc. Widgety (včetně kontejnerů) budeme skládat do kontejnerů. To jsou speciální neviditelné widgety, které do sebe skládají danou metodou jiné widgety. Tyto metody mohou být obecně libovolné. Časté je skládání vertikální, horizontální a do mřížky. Nicméně, jak uvidíme, kontejnerů je více. Vertikální a horizontální skládáníGtk2 obsahuje kontejner Gtk2::HBox pro horizontální skládání a Gtk2::VBox pro vertikální skládání. Oba zmíněné kontejnery používají dvě základní metody, jimiž jsou pack_start a pack_end. Těmi skládáme widgety do daného kontejneru. pack_start pracuje shora dolů (v případě Gtk2::VBox) nebo zleva doprava (v případě Gtk2::HBox) a pack_end přesně naopak. Existuje obrovské množství různých nastavení pro skládání widgetů ohledně velikosti widgetů, orientace atd. Ačkoliv to vyžaduje jistou dávku trpělivosti, zkusme se alespoň na některá užívaná nastavení podívat. Podívejme se nejprve na to, jak voláme funkce pack_start, resp. pack_end.
Proměnnou $expanze specifikujeme, zda mají widgety zabrat volné místo okolo (do kterého se mohou buď roztáhnout nebo nikoliv; to záleží na parametru $roztahnuti), či zda mají skromně zabrat jen místo, které potřebují (v takovém případě s nimi ještě můžeme ve volném prostoru hýbat). Podívejme se, jak to vypadá, když všechny widgety expandují. Všechny widgety expandují *** zkusme trochu roztáhnout okno Dále zakažme expanzi prostředního tlačítka. Prostřední widget neexpanduje, ostatní ano *** po roztáhnutí vidíme rozdíl Parametr roztáhnutí funguje jen tehdy, když je expanze zapnutá. Pohrajme si nyní s tímto parametrem. Vypněme roztažení u prostředního tlačítka. Pak si takové tlačítko sice pro sebe zabere spoustu místa, ale samo se do něj nezvětší. To znamená, že toto místo již navždy zůstane nevyužito. Prostřední widget se neroztáhne v horizontálním smyslu a zůstane malé, ostatní se roztáhnou *** po roztáhnutí okna to je patrné Ještě se podívejme na poslední parametr, který určuje mezeru okolo tlačítka. Nastavme u prvního tlačítka mezeru o velikosti 50. Mezera okolo prvního widgetu Metodu voláme nad objektem Gtk2::Box, ze kterého dědí kontejnery. Poznamenejme ještě, jaké parametry přijímají konstruktory těchto základních kontejnerů. Zde máme strukturu volání, ze které by měl být význam jednotlivých parametrů patrný.
$stejna_velikost_objektu_v_boxu přijímá pravdivou nebo nepravdivou hodnotu. Rozdíl je patrný z těchto dvou obrázků. Hodnota $stejna_velikost_objektu_v_boxu je pravdivá, resp. nepravdivá Podívejme se, co znamená mezera mezi widgety. Mezera mezi widgety je 30, resp. 0 Chcete-li si sami zaexperimentovat a lépe tak zjistit, jak jednotlivé parametry fungují, lze použít následující zdrojový kód, na kterém jsme skládání widgetů ilustrovali pomocí obrázků.
MřížkaMřížka (grid), v Gtk zvaná tabulka, je speciální typ kontejneru. Funguje tak, že prostor rozdělíme na několik oblastí a do nich poté přiřazujeme widgety podle toho, kam je chceme umístit. Mřížku vytvoříme následujícím příkazem. Je třeba určit počet řádků a sloupců. Také můžeme změnit implicitní nastavení a požadovat stejnou velikost všech buněk (pak bude každá buňka stejně velká jako ta, ve které je umístěn největší widget).
Všechny vertikální a horizontální linie mají svá čísla. Vertikální jdou zleva doprava od nuly, horizontální analogicky shora dolů. Z následujícího obrázku by to mělo být jasné. Číslování buněk Metodou attach nyní přiřazujeme do jednotlivých buněk (či skupin buněk) widgety.
Lze použít i následující jednodušší volání.
Proměnné $leva, $prava, $horni, $dolni určují hrany. Tyto hrany určí životní prostor widgetu $widget. $horizontalni_nastaveni, $vertikalni_nastaveni určují věci jako expanze, roztahovaní apod. Možné hodnoty jsou expand, fill, shrink. Pomocí následujících metod můžeme nastavovat mezery mezi sloupci a řádky.
Použití mřížkyVýznam jednotlivých příkazů byl dostatečně vysvětlen, takže jen pro představu uveďme jednoduché použití mřížky. Již nebudeme experimentovat s nastaveními typu expanze a roztažení, protože je to analogické jako u HBox a VBox.
Tento kód vyprodukuje jednoduchou aplikaci, která vypadá stejně jako na tomto obrázku. Skládání widgetů pomocí mřížky
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |