ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databázíV posledním dílu o catalystu si představíme databázový systém SQLite a naučíme se řešit základní úkoly při práci s databází. V Catalystu máme zabudováno několik způsobů, jak se vypořádat s databázemi. Budeme zde používat modul DBIx::Class, který poskytuje pohodlné objektově-orientované rozhraní pro přístup k datům. Velkou výhodou je zde to, že nemusíme používat SQL a vyhneme se tak nekonzistencím mezi jednotlivými databázovými systémy. Práci s databázemi si ukážeme na systému SQLite, což relační databázový systém od Richarda Hippa. Každá databáze je v SQLite uložena v samostatném .dbm souboru, který bude součástí aplikace. InstalaceNejprve tedy nainstalujeme SQLite a podporu databázím. Ve většině distribucí by měl být dostupný balíček sqlite nebo sqlite3. Pokud není, stáhneme ho například z domovské stránky projektu www.sqlite.org. Nainstalujeme ho a dále nainstalujeme i následující dva moduly.
Práce se SQLitePráce se systémem SQLite je velmi intuitivní a není potřeba se k ní téměř nic nového učit. SQLite editor databáze spustíme příkazem sqlite3 (případně sqlite) a jako parametr uvedeme soubor, kde je databáze uložena (resp. kam ji uložit). Spustí se interpret, do kterého můžeme zadávat příkazy. Za prvé existují příkazy začínající tečkou, jimiž lze vykonávat činnosti jiné než zadávání SQL dotazů. Například .help vytiskne seznam tečkovaných příkazů.
Dále lze zadávat SQL dotazy, jejichž tvar se většinou příliš neliší od tvaru, který používají velké databázové systémy. Následující posloupnost příkazů vytvoří naši první SQLite databázi. Vytvoříme tabulku druhů zboží.
Zkusme dále vytvořit tabulku, která bude obsahovat sériové číslo pro každý jednotlivý kus zboží. Jeden druh zboží může mít více takových kusů.
Pokud již máme SQL příkazy připraveny v souboru db.sql, stačí pro import zadat pouze následující příkaz.
Přístup k databáziNejprve si opět vytvoříme kostru aplikace pomocí příkazu catalyst.pl.
Abychom mohli přistupovat k databázi v Catalystu, je potřeba vytvořit datový Model. To uděláme spuštěním následujícího příkazu v adresáři script.
Prvním argumentem je jako obvykle jméno komponenty. V důsledku to znamená, že komponenta bude žít v souboru lib/Databaze/Model/MojeDatabaze.pm. Dále DBIC::Schema je typ modelu a Databaze::Schema::MojeDatabaze uchovává strukturu tabulek uvnitř databáze specifikované posledním argumentem. Struktura tabulekNásledkem zadání tohoto příkazu se vytvoří mimo jiné také soubor lib/Databaze/Schema/MojeDatabaze/Zbozi.pm a lib/Databaze/Schema/MojeDatabaze/Kusy.pm. Název Zbozi.pm je odvozen od jména tabulky v importované databázi. Pro každou tabulku se totiž vytvoří samostatný modul, který bude uchovávat její strukturu. Jako ukázku toho, jak je zde zachycená struktura tabulek si vypišme například soubor Zbozi.pm.
Soubor Kusy.pm vypadá analogicky. V těchto souborech lze přímo určovat vztahy mezi tabulkami. K tomu existují funkce has_many a belongs_to. Například každý druh zboží ma obecně nějaký počet kusů na skladě. Tento vztah určíme přidáním následujícího řádku do Zbozi.pm.
Naopak do Kusy.pm bychom přidali následující kód, protože každý kus náleží k nějakému druhu zboží.
Zajímavého efektu lze také dosáhnout přidáváním nových podprogramů. Například chceme-li zformátovat jeden nebo několik sloupců tabulky a vytvořit něco jako imaginární sloupec, lze přidat následující kód.
Zobrazení datNyní si ukážeme, jak se dají zobrazit data. Vytvoříme tedy soubor root/db.tt, což bude naše nová šablona. Dovnitř vepíšeme následující kód.
Nyní je potřeba pomocí Controlleru propojit model a tuto šablonu. Pro přidanou databázi tedy vytvoříme nový Controller s názvem Databaze.
Naším cílem je, aby se po zadání http://localhost:3000/zbozi zobrazila naše šablona, do které se doplní data z naší databáze. Vytvoříme tedy metodu zbozi, která se nám o to postará.
Poslední řádek v podprogramu nás zajímá nejvíce, protože ten naplní proměnnou radky, ze které čerpáme v šabloně data. Metoda model nám umožňuje přistupovat k modelu pomocí jeho názvu. MazáníUpravme nyní šablonu db.tt tak, že přidáme možnost smazání záznamu. Můžeme to udělat například přidáním nového sloupce do tabulky.
Všimněme si, že pro odkaz používáme k tomu určenou funkci Catalyst.uri_for. Nyní bude potřeba napsat metodu smazat, která nám akci smazání záznamu provede. Jak je vidět ze zápisu cesty /zbozi/smazat/$radek.id, předáváme této metodě jako parametr ID mazaného záznamu. Například, zadáme-li do prohlížeče URL http://localhost/zbozi/smazat/154, budeme chtít, aby se smazal záznam s id 154. V komponentě Zbozi.pm tedy vytvoříme novou proceduru, která se o smazání postará.
Vytváření a editace položek a automatické generování formulářůAbychom mohli měnit upravovat data v databázi, budeme je muset od uživatele nějak získávat. Standardní cestou pro to jsou formuláře. Catalyst podporuje automatické vytváření formulářů pomocí modulu Catalyst::Controller::Formbuilder. Ten automaticky vygeneruje HTML, zkontroluje uživatelský vstup - a to jak na straně klienta pomocí Javascriptu, tak na straně serveru. V adresáři root vytvoříme adresář forms a v něm zbozi/edit.fb. Do něj zapíšeme následující text.
Dále vytvoříme soubor /root/src/zbozi/edit.tt2 - toto bude samotná šablona, která použije k vygenerování HTML soubor edit.fb.
Nyní tedy máme formulář a ještě bude potřeba vytvořit příslušnou akci. Do Controlleru přidáme následující řádky.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |