ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (109) - Moose - roleRole jsou dalším přiblížením objektově orientovaného programování reálnému světu. Pro porozumnění rolím si na začátku představme nějakého konkrétního člověka. Ten může být zároveň zaměstnancem stavební firmy, sběratelem mincí, hráčem lakrosového klubu nebo návštěvníkem divadla. To můžeme nazvat jeho rolemi. Je dobré si uvědomit, že zaměstnanec, sběratel, hráč i návštěvník jsou ve skutečnosti jediná osoba. Přitom kontakt s okolím tohoto člověka se liší v závislosti na aktuální roli. Na základě této přirozené myšlenky fungují role v objektově orientovaném programování. Role je fyzicky soubor metod (resp. balík, který obsahuje tyto metody), které obvykle reprezentují nějaké vlastnosti. Je to něco podobného jako třída, avšak v několika věcech se tyto objekty liší. Jedna role může spojovat několik navzájem jen vzdáleně souvisejících tříd tak, že sdílejí nějakou část chování. Všechny metody, které jsou uvnitř role definovány potom mohou být "používány" konkrétními (a samozřejmě předem určenými) třídami a chovat se jakoby byly metodami nebo atributy oněch tříd (a tedy jsou mimo jiné také děděny). Abychom se vyhnuli omylům a zavedli jasnou terminologii, budeme pro popsané spojení role a třídy používat termín "třída pohlcuje roli" nebo "role je pohlcena třídou" (v anglicky psaných textech se vyskytuje "roles are consumed by class"). Role verzus třídyJe tedy role třídou? Už jsme řekli, že nikoliv. Rozdíl mezi rolí a třídou je v tom, že nevytváříme instance od role. Dalším rozdílem je, že od role nedědíme. Děděny mohou být pouze její vlastnosti prostřednictvím třídy, která ji pohltila (jinými slovy podtřída třídy, která pohltila nějakou roli, získá tuto roli také). První příkladCo mají společného třídy Okno a Dalnice? Třeba to, že se dají opravit. Mají-li tedy obě nějakou metodu oprava, můžeme na ni navázat akce, které se provedou v souvislosti s opravou. Předpokládejme, že každá opravitelná věc bude mít atribut potrebuje_opravu uchovávající pravdu nebo nepravdu. Proto ho naše role zadefinuje. Dále zadefinujeme nějakou metodu, která danou věc opraví. Tu nazveme oprava. Zde je kód takové role.
Roli bychom tedy měli alespoň v náznaku napsanou. Jak ji pohltit třídou? Pro tento účel existuje klíčové slovo with, které použijeme v třídách Okno a Dalnice. Pro jednoduchost nebudeme zavádět žádné nové parametry a naše třída bude tedy mít pouze tři řádky.
Podobně bychom mohli vytvořit například třídu Dalnice. Podívejme se nyní na to, jak se třída Okno používá. Příslušné objekty mají vlastní atribut a lze je opravovat.
Detekce roleUveďme ještě, že pomocí metody does volané nad objektem můžeme zjistit, zda třída pohlcuje danou roli. Je to analogie metody isa pro dědičnost.
Požadavky rolí na třídyDalší vlastností rolí je, že mohou po třídách, které je pohlcují, vyžadovat definici některých konkétních metod nebo atributů. Protože oprava dané věci je většinou naprosto konkrétní věc, bude naše role chtít, aby si třída sama definovala metodu oprava (oprava okna a dálnice jsou dvě docela odlišné věci). K tomu použijeme klíčové slovo require. V důsledku můžeme z naší role metodu oprava odstranit. Nově tedy bude vypadat takto.
Nyní budeme muset metodu oprava vložit do všech tříd pohlcujících naši roli. V opačném případě bychom byli svědky chybového hlášení.
Metodu oprava můžeme upravit na míru pro okno. Třída Okno bude nově vypadat takto.
Stejně tak můžeme definovat další třídy.
Nyní lze vesele vytvářet objekty typu Okno nebo Dalnice a opravovat. ModifikátoryPomocí modifikátorů můžeme provádět různé akce v souvislosti s voláním nějaké metody. Podívejme se na roli, která vykoná během opravy nějaké vedlejší činnosti.
Problémy s kolizemi při pohlcování více rolíFunkci with lze předat i seznam názvů rolí. V případě, že má více rolí stejnou metodu, dojde ke kolizi. Ty lze řešit tak, že metody vhodně přejmenujeme. To zajistíme pomocí volání with ve speciálním tvaru.
Konkrétněji, pokud máme člověka hokejistu a zároveň lukostřelce, nastane nám kolize u metody vystrel. Hokejista vystřelí puk a lukostřelec šíp. Pokud pohlcujeme obě role, není volání funkce vystrel jednoznačné. Ve třídě Člověk, která pohlcuje role Hokejista a Lukostřelec tedy přímo ve with podle výše uvedeného návodu metody přejmenujeme. Parametrem -alias tedy vytvoříme kopie k oběma funkcím vystrel a zárověň je smažeme parametrem -excludes.
Více o rolích a věcech okolo se lze dočíst v dokumentaci.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |