ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (105) - Testování programových jednotekPři komplexnějších úlohách bývá zvykem testovat funkčnost jednotlivých komponent (například podprogramů). Předvedeme si jeden z nástrojů, jak na to. Testování programových jednotek (unit testing) znamená ověřování správného chodu jednotlivých úseků programu. Je to tedy metoda hledání chyb. Testovat lze libovolný úsek programu, u kterého to má smysl. Často se například testují podprogramy nebo metody. Záměrem je právě testovaný úsek maximálně izolovat od zbytku programu. Měl by být na okolí co možná nejnezávislejší. Unit testing a PerlPodívejme se na úvod na nejjednodušší možný test. Příklad testuZde je zdrojový kód.
Prvním řádkem avizujeme, že uděláme dva testy, které na dalších dvou řádcích následují. Tento zápis je obvyklou konvencí. Spuštěním takového programu získáme následující výstup.
První test dopadl podle očekávání úspěšně, druhý nikoliv. Testy pomocí modulu Test::MoreV Perlu se dá pro usnadnění testování použít řada modulů. Podíváme se zde speciálně na modul Test::More. Naučíme se používat některé jeho funkce. Modul Test::More zavádíme obvykle s parametrem, kterým říkáme, kolik testů budeme provádět. Zde je příklad.
Pokud zadáme jiný počet, než nakonec provedeme, program si na konci postěžuje. Modul lze také zavádět s parametrem no_plan. To znamená, že počet testů neznáme. V takovém případě se budou normálně provádět testy, na které program narazí, ale ztratíme tím některé možností.
Lepší než no_plan však často je lepší dodat počet testů na konci. Pak má program následující schéma.
Náš první příklad bychom mohli přehledněji přepsat pomocí exportované funkce ok do následující podoby.
Spustíme-li tento program, provede se totéž jako prve, ale navíc zde přibyde nějaký závěrečný komentář o tom, kolik testů našlo chyby.
Příklad testování moduluVybereme si nějaký modul a ukážeme pomocí něj několik věcí, které můžeme testovat. Zvolíme například modul Math::Complex, který zavádí objekty typu komplexní číslo a provádí s nimi základní operace. Nejprve uveďme, že funkci ok lze předat jako argument komentář, který se má objevit na výstupu. Nyní zkusme udělat několik jednoduchých testů.
Poslední test je ukázkou toho, že když test selže, nutně to neznamená, že je chyba v modulu. V tomto případě je chybně napsaný test a proto selhal. Horší však je, když test neselže, protože je chybně napsaný. Poučením je, že je potřeba vždy dávat pozor. Porovnávání řetězců - vylepšení funkce ok pomocí isFunkce is dělá téměř totéž jako ok, ale má jinou strukturu volání a vypisuje více informací. Místo výrazu jí předáme dva argumenty, které se mají porovnat pomocí operátoru eq (to jest skutečná hodnota a očekávaná hodnota). Zatímco ok se může rozhodovat pouze na základě toho, zda je argument pravdivý či nikoliv, funkce is obě porovnávané hodnoty navíc zná. Upravme tedy testy pomocí is. První dva necháme stejné, protože zde není nic k porovnávání. Avšak na další dva is aplikovat lze.
Výstup u čtvrtého testu se změnil. Test selhal a dostáváme navíc informaci o tom, jak se liší obě hodnoty.
Existuje také funkce isnt (pro puntičkáře též varianta s apostrofem isn't), což je negace is. Lze ji užít například následovně k testu neprázdnosti proměnné nebo rozdílnosti dvou proměnných.
Může se hodit též funkce is_deeply, která pomocí porovnává do hloubky datové struktury. Porovnávání obecně - vylepšení funkce ok pomocí cmp_okPodobně funguje funkce cmp_ok. Zde je ale navíc potřeba zadat explicitně operátor, protože máme univerzálnější použití.
Regulární výrazy - vylepšení funkce ok pomocí likelike zjistí, zda předaná hodnota vyhovuje regulárnímu výrazu.
Lze použít i unlike. Postup je analogický jako v předchozích dvou případech Testování existence metodFunkce can_ok otestuje, zda v nějakém modulu existují dané metody. Zde je příklad použití.
Jiné platformy a přeskakování testůPokud některé testy nebudeme moci provést na určitém operačním systému (například nebude obsahovat některé k tomu nezbytné nástroje nebo budeme mít přednastavené jiné hodnoty), můžeme je přeskakovat. Existuje funkce skip, která přeskočí požadovaný počet testů. Pokud budeme skutečně chtít podmiňovat vykonání testů operačním systémem, pravděpodobně sáhneme po proměnné $^O (alternativně $OSNAME). Její hodnoty jsou například linux, MSWin32, MacOs. Chceme-li rozlišit mezi různými verzemi operačního systému, musíme už využít nějakého externího modulu. To se může stát zejména s různými verzemi Windows, které se mohou výrazně lišit. V takovém případě užijeme například funkci GetOSName v modulu Win32.
SubtestyJen na okraj poznamenejme, že lze dělat též subtesty.
Tento program vyprodukuje následující výstup.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |