ARCHIV |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátoryV minulém dílu jsme opomněli dvě zásadní témata. Regulární výrazy prošly od Perlu 5 obrovskou změnou. Podobně bychom mohli mluvit o nových operátorech. Regulární výrazy (rules)Na začátek povězme, že staré regulární výrazy lze nadále používat. Syntaxe pro to je následující.
Avšak regulární výrazy prošly revolučními změnami. V Perlu 5 mají dle Larryho Walla několik zásadních nedostatků. Je určitě zajímavé zamyslet se nad následujícími body.
Perl 5 podporoval tzv. regexes, což jsou regulární výrazy rozšířené oproti jejich formální definici (my v seriálu nejsme úplně korektní a tyto pojmy zaměňujeme). Perl 6 bude obsahovat novou soustavu regulárních výrazů pod názvem rules (pravidla). Pro detailní informace je nejvhodnější nahlénout do specifikace. V Perlu 6 je syntaxe a možnosti regulárních výrazů hodně odlišná od předchozích verzí. Mění se i filozofie, s jakou je k regulárním výrazům přistupováno. V Perlu 5 byly regulární výrazy od zbytku programu dost oddělené - byl to speciální řetězec, jehož význam se řídil vlastními pravidly a na první pohled bylo jasně vidět, že regulární výraz je něco jiného než zbytek programu. To se nyní změnilo a regulární výrazy jsou do jazyka daleko více zabudované. Co se nezměniloNejzákladnější vlastnosti se neliší.
Drobné změnyTéměř vše ostatní se ale změnilo. Podívejme se, co se stalo s několika často používanými konstrukcemi.
Formální gramatiky, modifikátoryV Perlu 6 lze daleko intuitivněji definovat pravidla pro formální gramatiky. Například, mějme jazyk, který můžeme chápat jako množinu slov L = {anbabn | n > 0} (mimochodem, nejde o regulární jazyk). To lze v Perlu přepsat do pravidla následovně pomocí deklarátoru rule (které se používá k deklaraci pojmenovaného nebo anonymního regulárního výrazu).
Zde je jiný způsob. Velmi přehledně lze přepisovat gramatiky. Pravidla pro tvorbu slov jsou v našem jazyku následující.
Totéž tedy bude dělat toto pravidlo.
Dále existují také deklarátory regex, rx a token, které se liší v tom, jaké modifikátory jsou automaticky aktivní. Máme na výber z mnoha modifikátorů. Uvádějí se uvozené dvojtečkou za jméno pravidla (tj. podobně jako atributy u podprogramů) nebo před regulární výraz (je-li anonymní, například m:i:g/hledane_slovo/). Zde je několik příkladů modifikátorů.
Perl 6 navíc umožňuje definici vlastních modifikátorů. Pro obsáhlejší informace o modifikátorech lze doporučit nahlédnutí do dokumentace. Klíčové slovo grammar deklaruje jmenný prostor pro pravidla. Názorněji si představme grammar jako analogii package. package obsahuje metody, podobně grammar obsahuje nějaké regulární výrazy. Uveďme si hodně umělý příklad na validaci emailové adresy, na kterém ale uvidíme, jak se výše uvedené používá. Používá se Backus-Naurova normální forma.
Nyní se můžeme vně jmenného prostoru například na regex email odvolávat jako na Email::Simple::email. Jak tedy ověříme správnost emailu?
Nové operátoryPodívejme se, jaké nové operátory nám Perl 6 přináší. Již jsme se s některými setkali v minulém dílu a nyní se věnujme dalším. Na úvod je dobré se alespoň letmo podívat na kompletní přehled operátorů, kde uvidíme desítky úplně nových. Výraz pro vícenásobné porovnáváníNově lze zřetězit operátory pro porovnávání. Lze tak vytvořit následující podmínku.
Nové operátory pro kartézský součin a operace po složkáchOperátor X je tzv. metaoperátor, což je velmi zajímavá věc. Základní použití je následující.
Použití však je daleko širší, neboť lze specifikovat, jakým operátorem mají interagovat každé dva prvky. Implicitně je to čárka. Lze ale použít i jiné operátory. Operátor uvedeme za X.
Stojí za zamyšlení, jak bychom libovolný z uvedených příkladů napsali v Perlu 5. Pro operace po složkách lze stejným způsobem použít operátor Z. Vždy spolu interagují ntý prvek v pravém seznamu a ntý prvek v levém seznamu. Podívejme se, jak efektně můžeme v Perlu 6 sčítat vektory nebo tvořit hashe.
Definice vlastních operátorůV Perlu 6 máme následující typy operátorů.
Jak bychom například vytvořili a použili operátor pro zaokrouhlování (za předpokladu, že máme funkci round)?
Měli bychom ale také specifikovat prioritu právě definovaného operátoru a asociaci. To uděláme v případě priority pomocí slov equiv, tighter, looser vzhledem k již existujícím operátorům a pomocí assoc s parametrem left, right nebo none. Například takto.
Pomocí multi můžeme také přetěžovat již existující operátory. Generování posloupností číselPerl 6 zavádí nový třítečkový operátor pro rozsahy s líným vyhodnocováním. Díky němu můžeme elegantně generovat různé aritmetické a geometrické posloupnosti.
Co když chceme omezenou posloupnost, ale nevíme z hlavy poslední člen? Co například mocniny dvou do 10000?
To bohužel fungovat nebude, protože vygenerovaný člen je vždy porovnáván s posledním na rovnost. Příklad tedy vygeneruje nekonečnou posloupnost. Avšak existuje trik, který ji ukončit dokáže, i když poslední člen nevíme.
Místo >= lze použít i jiný operátor. Tato konstrukce je zkratkou za uzávěr -> $a {$a >= 10000}. Totéž lze nezkráceně napsat takto.
Když chceme generovat posloupnost, která není ani aritmetická ani geometrická, musíme ji definovat jako lambda funkci. Vzpomeňme si, jak jsme psali podprogram na výpočet Fibonacciho posloupnosti. Takto ji přiřadíme do pole v Perlu 6.
S trochou magie lze totéž přepsat takto.
Výsledek po operaci ... lze samozřejmě přiřadit do pole.
Prvních 6 elementů vytiskneme takto.
Další změny v operátorechPodívejme se v bodech na několik zajímavých změn.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |