ARCHIV |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (82) - CGI - první skriptyNapíšeme první CGI skript a vysvětlíme jeho strukturu. Na úvod poznamenejme, že CGI skripty mohou být napsané prakticky v jakémkoliv programovacím jazyce, který je na serveru (nebo počítači z něj dostupném) interpretovatelný. Lze použít například Perl, Python, Bash, C a máte-li nějaký vlastní jazyk, tak ten také. Právě s Perlem bylo CGI v minulosti spojováno velmi často. Archiv CPAN nabízí několik modulů usnadňujících tvorbu CGI skriptů. O několik dílů později se jednomu takovému s názvem CGI budeme věnovat. Nyní však budeme postupovat bez podpůrných modulů, protože tak lze snáze problematiku pochopit. První CGI skriptV každém nekompilovaném CGI skriptu musíme uvést několik věcí.
Úvodní řádek určuje cestu k interpretu a vypadá následovně.
#!/cesta/k/interpretu
Dále je třeba pro webový prohlížeč na straně klienta uvést hlavičky dokumentu dle příslušného HTTP standardu. Zde uvedeme bez podrobnějšího vysvětlování jen to, co je nezbytně nutné. Zopakujme, že nyní jsme v druhém bodu a uvedeme tedy, jaké povahy je výsledek interpretování. Je nutné specifikovat MIME typ zprávy. Zde záleží na tom, co budeme chtít, aby náš CGI skript generoval. MIME je typ dat. Mezi základní kategorie datových typů patří application, audio, example, image, message, model, multipart, text a video. Každý z nich pak může nabývat různých podtypů. Pro čistý text použijeme MIME text/plain, pro text formátovaný v HTML text/html apod. Více o MIME typech lze nalézt na www.iana.org. MIME typ uvedeme v hlavičce s názvem Content-type. Bude-li výsledkem CGI skriptu HTML dokument, pak jako druhý řádek CGI skriptu napíšeme toto.
print "Content-type: text/html\n\n";
Protože HTTP protokol vyžaduje prázdný řádek mezi hlavičkou a tělem zprávy, je mezi nimi sekvence "\n\n". Tím jsme dokončili část s hlavičkami a nyní tedy můžeme začít psát vlastní tělo programu. Protože jsme uvedli jako MIME typ text/html, bude náš skript generovat HTML dokument - měli bychom tedy dodržet HTML strukturu (přesněji řečeno, webový prohlížeč to předpokládá a bude se podle toho chovat). Abychom přidali stránce "dynamičnost", zobrazíme aktuální čas.
Nyní tento program spustíme nejprve v příkazovém řádku.
V podstatě se stalo přesně to, co bychom očekávali. Vygeneroval se nám HTML dokument s nějakou úvodní hlavičkou navíc. Nyní můžeme zkusit spustit skript v prohlížeči. Pokud zadáme jako umístění /usr/local/apache2/cgi-bin/hello.cgi, zobrazí se zdrojový kód CGI skriptu (nikoliv jeho výstup a už vůbec ne interpretovaný HTML dokument). Nyní spustíme CGI skript prostřednictvím webového serveru. Nastartujeme tedy webový server a do prohlížeče zadáme příkaz http://localhost/cgi-bin/hello.cgi. Pokud jde vše, jak má, měli bychom spatřit jednoduchou dynamicky vygenerovanou HTML stránku. Tento CGI program je velmi jednoduchý. Hlavním důvodem je, že od uživatele nepřijímá žádná data a zpracovává pouze informaci serveru o aktuálním čase. Pokud bychom zadali do hlavičky Content-type místo text/html například text/plain, práce pro server by zůstala stejná. Lišila by se však interpretace výsledku v prohlížeči. Jak by se takový dokument zobrazil, si můžete vyzkoušet nebo se podívat na obrázek. Pro představu doplňme, že hlaviček je mnohem více, než jen povinná výše používaná hlavička Content-type. A dokonce oproti předchozímu ani hlavička Content-type nemusí být uvedena. V takovém případě však je nutné uvést hlavičku Location, jejímž parametrem je odkaz na umístění. Ostatní hlavičky jsou volitelné. Zde máme příklad Location hlavičky, která přesměruje na www.linuxsoft.cz.
print "Location: http://www.linuxsoft.cz\n\n";
Ladění CGI skriptůNež začneme psát další CGI skripty, je užitečné mít na vědomí, že CGI skript je stále perlový skript a že ho je možné stále spustit v textovém režimu. Zdůrazňujeme to proto, že WWW prohlížeč nám neukáže standardní chybový výstup a v případě chyby bychom mohli být překvapeni, proč se nic neděje. Absence chybového výstupu je značný hendikep, neboť hledat chybu bez jakýchkoliv hlášení je mnohdy téměř nemožný úkol. Dobrou a jednoduchou metodou pro ladění je spuštění CGI skriptu příkazem perl a sledovat výstup v konzoli. Jinou možností je kontrola log souborů apache. V /usr/local/apache2/logs/error_log bychom měli najít chybový výstup našich CGI skriptů. Proměnné prostředíWebový server obvykle nastavuje pro CGI skript některé speciální proměnné prostředí. Odtud můžeme čerpat zejména informace o serveru, ale jsou zde i položky, které charakterizují požadavek uživatele. Proměnné prostředí nám jsou v CGI programu přístupné z hashe %ENV. Tyto proměnné prostředí uvádí následující tabulka. Je nutno podotknout, že záleží pouze na serveru, které proměnné budou dostupné. Také se mohou názvy proměnných v detailech lišit. Informace o serveru obvykle začínají prefixem SERVER_. Data o uživateli, který zaslal požadavek, jsou zase dostupná přes REMOTE_.
Nastavují se také proměnné podle přijatých hlaviček. Jsou tak dostupné například HTTP_ACCEPT, HTTP_ACCEPT_CHARSET, HTTP_ACCEPT_ENCODING, HTTP_ACCEPT_LANGUAGE, HTTP_CONNECTION, HTTP_COOKIE, HTTP_HOST, HTTP_USER_AGENT. Pro konkrétnější představu o tom, jakých hodnot jednotlivé proměnné nabývají si předveďme jednoduchý CGI program, který vypíše obsahy proměnných prostředí.
CGI a bezpečnostPři psaní webových aplikací si je dobré uvědomit, že každá neošetřená hodnota, která přijde od uživatele, je nakažená. Vždy předtím, než začneme pracovat s přijatými daty, je musíme vyléčit. Aby bylo ošetřování vynuceno, doporučuje se skripty spouštět s parametrem -T. O nakaženém režimu již v rámci seriálu vyšel zvláštní díl.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |