ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (95) - Catalyst - šablonyBlíže se seznámíme s několika různými syntaxemi, které lze používat v šablonách. Podívejme se ještě jednou na soubor root/hello.tt, který jsme vytvořili v minulém dílu. Nazvali jsme ho šablonou, ale zatím obsahoval jen čistý HTML kód. Ve skutečnosti může šablona vypadat takřka jakkoliv, protože si sami můžeme zvolit pravidla pro to, jak bude fungovat. O těchto pravidlech rozhoduje pomocný modul, kterým se daný View řídí. My jsme použili v aplikaci Hello pomocný modul Template Toolkit (přesněji šlo o Catalyst::View::TT) a proto se primárně podíváme na tuto syntaxi. V tomto konkrétním případě platí, že šablona obsahuje speciální bloky kódu, které se před odesláním klientovi vyhodnotí a vygenerují místo sebe nějaký další HTML kód. Bloky jsou ohraničené závorkami [% ... %]. Zůstaňme ještě chvíli u Template Toolkit a představme si nejdůležitější syntaxi uvnitř speciálních bloků. Vložení kóduNejjednodušší je vložení nějakých dat zvenku dovnitř šablony. K tomu používáme zápis buď [% text %] nebo [% text | html %]. Lze si to představovat tak, že text je proměnná, za kterou se dosadí její aktuální obsah. Zadáme-li modifikátor html sloužící pro filtrování výstupu, budou HTML znaky se speciálním významem překonvertovány na jejich zástupce uvozené ampérsandem. Naši šablonu můžeme upravit například takto.
Tato data dodáme do výsledné podoby stránky v naší metodě hello. Využijeme opět objekt $c a pomocí stash přiřadíme našemu neco hodnotu. Procedura hello v našem Controlleru se změní do následující podoby.
Nyní ve výsledné stránce uvidíme tento nový text. Stránka vytvořená pomocí šablony Další konstrukce v šabloněPodívejme se ještě na složitější konstrukce, které můžeme použít uvnitř bloku [% ... %]. Lze používat nejběžnější řídící struktury jako IF, WHILE, FOREACH a podobně. Zde můžeme vidět příklad struktury IF, která ošetřuje, zda je neco definováno.
Dále bývá velmi užitečné použití FOREACH. Syntaxe je zde intuitivní. Konstrukce tohoto typu se používají při spolupráci s databází. S dolováním dat z databáze pomocí Catalystu se ještě později setkáme.
Komentář, který nebude vidět ve výsledném zdrojovém kódu pro HTML stránku můžeme napsat pomocí mřížky.
Pomocí META lze nastavit například titulek
Chceme-li vložit do šablony jinou šablonu, použijeme příkaz INCLUDE. Příkladem může být vkládání HTML hlavičky.
V souboru hlavicka.tt pak může být tento obsah.
Zpracování argumentůUpravíme-li podprogram hello vhodným způsobem, budeme moci pracovat s argumenty. Ale co to vlastně argumentu v Catalyst aplikaci jsou? Argumenty jsou součástí URL adresy a zadávají se tak, že vypadají jako jména adresářů. Jsou oddělené lomítky a uživatel vůbec nepozná, že jde o argumenty. Voláme-li například URL http://localhost:3000/hello/arg1/arg2/arg3, ve skutečnosti se provádí naše procedura hello a té jsou předány navíc tři argumenty arg1, arg2, arg3. Catalyst je v tomto směru inteligentní, takže si poradí s různými cestami a atributy. Samozřejmě je třeba si dát o to větší pozor na kolize. Modifikujme náš podprogram hello tak, abychom předali do šablony argumenty.
Připomeňme, že proměnná typu pole se do řetězce implicitně konvertuje tak, že se rozdělí na prvky oddělené mezerami. Šabloně tedy posíláme řetězec "arg1 arg2 arg3". TTSiteView typu TTSite vytváří přednastavenou šablonu webu, obsahující hlavičky, patičky, CSS styly apod., kterou lze později různými způsoby konfigurovat. View TTSite vytvoříme standardně následujícím příkazem.
Struktura adresáře root se nyní při použití TTSite lehce liší. root obsahuje tři podadresáře.
Jako ukázku TTSite vytvoříme opět jen úvodní stránku. Nejprve tedy založíme šablonu v souboru root/src/index.tt2.
Nyní ještě zeditujeme soubor lib/Site/View/TT.pm. Nakonfigurujeme příponu šablon na .tt2 tak, že k argumentům metody config přidáme řádek TEMPLATE_EXTENSION=>".tt2". Dále vložíme metodu sub index : Private {} do Controlleru lib/Site/Controller/Root.pm. To je vše, co je potřeba k vytvoření jednoduché stránky. Spustíme-li server, uvidíme v prohlížeči následující stránku. Ukázka View typu Catalyst::View::TTSite Kdybychom chtěli vzhled aplikace upravit, můžeme zabrousit do adresáře root/lib a zde lze udělat různé úpravy v nastavení. Taktéž lze editovat kaskádové styly v CSS šabloně root/src/ttsite.css. View a MasonPoznamenejme, že lze vytvořit také masonovský View. Masonu jsme se již obsáhle věnovali a proto si jen náznakem ukažme, jak postupovat. Na úvod opět vytvoříme komponentu, ta bude tentokrát typu Mason.
Pak lze v šablonách využívat masonovské syntaxe. Argumenty odeslané do šablony pomocí $c->stash získáme pomocí bloku <%args>. Zde je příklad jednoduché masonovské šablony, která zobrazuje přijatý argument.
Více o použití Masonu v Catalystu lze nalézt v dokumentaci. View a další možnostiExistuje řada dalších pomocníků usnadňujících vytváření View od vytváření PNG obrázků, generování PDF, uživatelská rozhraní, PHP kódu až po posílání emailů. K nalezení jsou v archivu CPAN a stojí za to si alespoň pro představu projít seznam modulů, protože lze narazit na opravdu zajímavé projekty.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |