ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface DesignerNa závěr série o Gtk2 se podíváme na vývojové prostředí Glade. Lze v něm snadno a bez řešení technických detailů navrhovat aplikace, což nám ušetří výrazné množství času. Vytváření aplikace bylo až dosud obrovské množství psaní. Každý widget zabral několik řádků. Kdybychom takto měli tvořit něco komplexnějšího s tisícovkami widgetů, museli bychom vynaložit spoustu mechanické práce. Proto vznikají u všech rozšířenějších grafických knihoven takzvané interface designery nebo-li obecněji RAD. Interface designer je prostředí, ve kterém si snadno naklikáme, jak má naše aplikace vypadat. Obsahuje obvykle seznam widgetů, které můžeme klikáním přidávat z nabídky do našeho projektu a umísťovat (malým nedostatkem Glade možná je, že to nelze dělat metodou drag&drop). Díky tomu se nadále nemusíme starat o tvorbu widgetů. Interface designer převede widgety, které jsme si naklikali, do nějakého kódu - obvykle XML. Z něj pak lze vzezření aplikace rekonstruovat. Otázkou je, jak. Každý interface designer má svoji metodu, jak z XML dostat naši aplikaci. Obvykle k tomu budeme potřebovat nějaký program (takovým programům se někdy říka sketchery). Některé sketchery konvertují XML přímo do zdrojového kódu daného jazyka, některé vytvoří pouze vazebný kód a používají XML ke generování aplikace při každém spuštění. Pro každý jazyk je samozřejme potřeba vlastní sketcher. Výhodou je, že XML kód bývá univerzální a lze ho použít v různých jazycích. Později se budeme zabývat tím, jak to funguje u Glade. Nejprve si ukážeme, jak se s Glade pracuje. Glade má již poměrně dlouhou tradici. První verze spatřila světlo světa již v roce 1998. Dnes je k dispozici poslední verze 3.10.0. Ve většině linuxových distribucí již existuje balíček glade nebo glade-3. Pro jiný operační systém je třeba stáhnout Glade ze stránek projektu a dle instrukcí nainstalovat. Vytváření aplikací v GladeSpusťmě tedy Glade. Obvykle se to dělá příkazem glade-2, glade-3, glade3 nebo glade. Měli bychom ho také najít v nabídce našeho grafického prostředí. Po spuštění spatříme okno, které je rozděleno na několik částí. V prostředním panelu budeme vytvářet náš projekt. Budeme přitom používat widgety z levého panelu. Pravá část okna je rozdělena na dvě části. Nahoře je seznam widgetů podle toho, jak jsou do sebe vnořené. Dole budeme nastavovat widgetům vlastnosti. Zbytek je již jen klikání. Ovládání je velmi intuitivní. Vše se zde dá snadno dohledat, protože Glade neobsahuje nic zbytečného navíc. Na úvod je nejlepší proklikat si všechny widgety a podívat se, co všechno se dá dělat. Každý widget se pak dá smazat stiskem klávesy delete, označíme-li ho v hierarchii widgetů. Vložme na úvod do projektu pouze hlavní okno a uložme ho například jako nic.glade. Pokud ho otevřeme, uvidíme následující XML kód.
Aplikace glade souborůPodívejme se, jak lze z glade souborů vytvářet aplikace. Nejprve použijeme příkaz gtk-builder-convert, který fakticky pouze z jednoho XML souboru vytvoří jiný, který je čitelný modulem Gtk2::Builder. Proč tento mezikrok? První XML soubor je surovým výstupem Glade. Skript toto XML upraví do podoby, ve které pro nás bude dále čitelný. Kdybychom například chtěli aplikovat původní glade v jiném jazyku než v Perlu, mohl by skript vypadat jinak. Zkusíme tedy nejprve zkonvertovat náš soubor nic.glade, který kóduje pouze prázdné okno.
Nahlédneme-li do zdrojového kódu, uvidíme, že vypadá téměř stejně jako glade soubor. V novějších verzích bude možné generovat přímo toto XML bez mezikroku.
Tento soubor ale již můžeme použít přímo ze zdrojového kódu naší aplikace. Avšak pamatujme na to, že pro změny v uživatelském rozhraní pomocí Glade budeme dále původní glade soubor potřebovat. Je několik možností, jak z vzniklého XML vytvořit aplikaci. My využijeme modulu Gtk2::Builder. Podívejme se jak.
Tento kód již funguje. Zatím jsme pouze chtěli ukázat kostru postupu vytváření aplikací, takže jsme zvolili natolik jednoduchý příklad, že aplikace nereaguje žádné signály. Všimněme si volání metody get_object. Ta umí pomocí jména widgetu (tak, jak jsme ho pojmenovali při vytváření aplikace v Glade) získat objekt, který tento widget reprezentuje. Zde jsme to použili pouze pro hlavní okno, ale jinak to je potřeba pro každý widget, se kterým budeme pracovat. Příklad se signályVytváření aplikací v Glade je celkově velmi intuitivní. Zkusíme si jako ukázku vytvořit program, který již něco málo bude dělat. Bude obsahovat dvě škály (například widget Gtk2::VScale), které budou vzájemně propojené. Pohneme-li s jednou, změní se automaticky druhá tak, aby ukazovala druhou mocninu té první. Obě budou pro jednoduchost fungovat na intervalu [0,1], protože na tomto definičním oboru má funkce x2 tentýž obor hodnot. Naklikejme si tedy dle libosti vzhled aplikace. Měla by obsahovat dvě škály, pro každou popisek a můžeme přidat tlačítko pro ukončení aplikace. Ještě před přidáním widgetů je dobré si rozmyslet rozvržení. Buď můžeme použít mřížku nebo pár vhodně poskládaných VBoxů a HBoxů. Výsledek by mohl vypadat takto. Vzhled aplikace nakonec uložíme například do souboru pokus.glade a vytvoříme cílové XML.
Budeme určitě chtít manipulovat s hlavním oknem, oběmi škálami a tlačítkem. Tyto widgety si uložíme pomocí get_object. Poté již stačí jen odchytit pár signálů.
Přepsáním do kódu získáme hotovou aplikaci.
Můžeme se přesvědčit, že to funguje. Posunem jedné škály se mění i druhá Zdrojové kódy je možné stáhnout.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |