ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (92) - Mason - závěrTímto dílem zakončíme sérii o Masonu. Popíšeme si speciální komponenty, subkomponenty a masonovské metody. Speciální komponentyTento druh komponenty se speciální syntaxí použijeme, když potřebujeme, aby komponenta vracela již zformátovaný kód. Přitom formát, podle kterého se bude výstup upravovat, známe až v době jejího volání. Na to už nám známý <%filter> nestačí. Formát tohoto druhu komponenty volané s náplní vypadá takto.
Uveďme si příklad, na kterém lépe použití tohoto druhu komponenty pochopíme. Chceme zobrazit tabulku, přičemž hodnoty musíme získat z externí komponenty. Tabulka bude zobrazovat ceny benzínu v požadovaných lokalitách.
Jak to tedy bude fungovat? Komponentě předáme v podobě argumentů jména měst, u kterých chceme získat tamní cenu benzínu. Dále ji předáme formát, aby byla vrácena vždy již v upravené podobě. Formát bude jakousi šablonou, ve které musíme uvést klíčová slova, jež se později nahradí proměnnou hodnotou. Zvolíme hodnoty ve tvaru %slovo%. Doplňme tedy kód naší komponenty.
Vše, co je mezi <&| ... &> a </&> je šablonou, do které budou za slova %mesto% a %cena% postupně dosazovány konkrétní hodnoty. Nyní se podívejme na komponentu ziskej_cenu_benzinu.html, která získává data a posílá je v požadovaném formátu na výstup.
Nejprve získáme data vhodným dotazem do databáze. To v této ukázce vynecháme (chcete-li vidět program v běhu, odkomentujte definici proměnné @ceny_benzinu). Je potřeba, aby získaná data měla pevnou strukturu. Pole se skládá z hashů, jejichž klíči jsou mesto a cena. Ta nelze změnit, protože právě tato klíčová slova jsme zvolili již v definici šablony. A, jak vidíme v cyklu dále, klíčové slovo v šabloně určuje právě tyto klíče. Konkrétně, řetězec %neco% v šabloně nahrazujeme za hodnotu $ceny_benzinu[index]{neco}. Obsah proměnné $content je třeba v každé iteraci obnovit na původní hodnotu, neboť ta je v těle cyklu upravována. Ukázali jsme si, že komponentu s náplní lze použít na vytvoření šablony pro přicházející data. SubkomponentySubkomponenty jsou komponenty definované uvnitř stávajících komponent. Subkomponenta se hodí tehdy, když nějaký úsek kódu slouží pro specifický účel, je užíván pouze na jednom místě aplikace a není žádoucí, aby byl přístupný z jiných částí celé aplikace. Subkomponenta se definuje v bloku <%def> ... <def> a může obsahovat (až na pár výjimek) i všechny bloky, které lze do komponenty zahrnout.
Metody a titulky stránekPodobně jako subkomponenty fungují metody, které jsou uzavírány do bloku <%method> ... <method>. Rozdíl mezi nimi je ten, že metody lze vyvolávat i z jiných komponent. Metodu voláme takto.
<& SELF:titulek &>
Hezký příklad na použití metod je v The Mason Book. Je zde ukázáno, jak je výhodně použít na správu titulků. Funguje to tak, že autohandler definuje metodu, jejíž výstupem je text titulku. Tato metoda pak může být v komponentách předefinovávána. Zde máme konkrétní příklad autohandleru na nejnižší úrovni.
A zde je definice metody, kterou obsahuje konkrétnější autohandler nebo přímo koncová komponenta s vlastním obsahem stránky.
Speciální objektyV Masonu lze použít dvou speciálních objektů pro získávání informací o požadavcích. Již jsme se s nimi několikkrát setkali. Jsou to $r, který poskytuje rozhraní pro mod_perl a $m, jež je v režii Masonu (více v dokumentaci). ZávěrMason je jedním z mechanizmů Perlu, který lze použít pro tvorbu www stránek. Mason stojí na myšlence propojení komponent a využití dědičnosti. Navíc lze ve skriptech použít moduly z archivu CPAN, jehož obdobu pro žádný jiný jazyk nenalezneme. Díky tomu je Mason pro svůj účel jedinečným nástrojem.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |