ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (106) - Debugování pomocí komentářůDo komentářů budeme zapisovat příkazy se speciální syntaxí, které nám vypíší ladící informace. Jde o zajímavou alternativu k již známým nástrojům. Komentáře v programu se dají využít i k jiným účelům než jen k popisování toho, co se na kterém řádku děje. Modul Smart::Comments stanovuje pravidla, jak využít komentáře k debugování. Funguje tak, že komentáře mají speciální syntaxi a nejsou jen přeskakovány, nýbrž zvlášť vyhodnoceny. Nejprve nainstalujeme modul Smart::Comments.
Aktivace režimu Smart::CommentsAbychom mohli využívat výhod, které modul Smart::Comments skýtá, stačí na začátek programu přidat následující řádek.
Jakmile program odladíme, budeme pravděpodobně chtít režim vypnout. Zde je nejlepším řešením právě uvedený řádek pouze zakomentovat. Syntaxe speciálních komentářůVšechny komentáře, které mají být dále nějakým způsobem vyhodnocovány mají následující tvar.
Tyto příkazy mají za následek vypsání požadovaných dat na STDERR. Křížků na začátku komentáře může být libovolně mnoho, nejméně však tři. Jejich počet dělí příkazy do skupin, které lze podle potřeby aktivovat nebo deaktivovat. To, které skupiny příkazů budou právě aktivní se určuje podle seznamu parametrů předanému příkazu use. Například tento příkaz ovlivní komentáře tak, že aktivuje pouze příkazy uvedené po třech nebo čtyřech křížcích.
Ostatní (například ty, které začínají pěti křížky) interpretovány nebudou. Výpis textuNejjednodušší úkon, který nám provede Smart::Comments je výpis textu. Jako text se chápe každý příkaz za křížky, který končí třemi tečkami. Zkusme spustit následující kód.
Na výstupu na STDERR uvidíme následující.
Na tomto místě je zajímavé se znovu zamyslet nad tím, že komentář skutečně vypisuje data. Takové užití je možná neočekávané, avšak účelné, zejména, jak uvidíme dále, ve spojitosti s dalšími druhy příkazů. V textu můžeme použít i speciální proměnné.
Zkusme tedy do programu zapracovat následující řádek.
Ve výstupu bychom měli vidět, že se skutečně proměnné nahradily.
Výpis proměnnýchDalší věc, kterou lze se Smart::Comments dělat, je výpis aktuální hodnoty nějakého výrazu. Napišme tedy za křížky nějaký výraz. Příklad úseku zdrojového kódu je zde.
Tento kód vytiskne po spuštění programu na STDERR následující.
Výrazy s popiskyPříkaz tvaru popisek : výraz tiskne k hodnotě výrazu vlastní popisek. Uveďme příklad.
Výsledkem po spuštění bude tento výstup.
Kontrola výrazůKlíčové slovo require (resp. jeho synonyma ensure, insist, assert) vyhodnocuje logický výraz. Očekáváno je, že jeho výsledkem bude pravda. Pokud tomu tak není, bude volána funkce die. Vložme tedy někam do zdrojového kódu tento řádek.
Je-li v proměnné $rok skutečně hodnota větší než 2008, vše je v pořádku a nedostaneme ani žádný výstup. V opačném případě ale už vynadáno dostaneme.
Ukažme si ještě složitější příklad. Změníme logický výraz.
Jak si s ním Smart::Comments poradí? V případě nepravdy nám vypíše hodnoty všech proměnných, které byly ve výrazu použité.
Zajímavé je, že se zde samo rozpozná, které proměnné ve výrazu figurují. Kdybychom nebyli v kometáři, museli bychom s obdobným problémem postupovat daleko složitěji (stačí se podívat například na rozdíl mezi funkcemi ok a is z modulu Test::More), protože takový výraz by se vyhodnotil, aniž bychom s ním stihli cokoliv udělat. Použijeme-li místo require (případně jeho synonym) klíčové slovo check, confirm nebo verify, bude v případě neúspěchu místo die volána funkce warn. Nezastavíme tedy program, ale jen způsobíme varování. Animovaný progresbarPerl obsahuje několik druhů cyklů. V případě, že právě používáme for, foreach, while nebo until, můžeme k němu vytvořit animovaný progresbar, nebo-li měnící se komentář. Pokud neprovádíme nějaké složité výpočty nebo neprovádíme velké množství iterací, cykly většinou zaberou jen zlomky sekundy. V takovém případě bude jakékoliv animování nepostřehnutelné. Trvá-li však výpočet dlouho, můžeme progresbar vyzkoušet. Vložme do programu nějaký cyklus a za ním uveďme komentář následujícího tvaru.
Říká se, že milion nic zabije slona. Pravdivost tohoto tvrzení potvrzuje i předchozí kód. Na běžném počítači jeho provedení několik sekund trvá. Díky tomu progressbar snadno zaznamenáme. Uvidíme řádek, na kterém budou přibývat s postupujícími iteracemi tečky. Po pár set tisících iterací bude progressbar vypadat takto.
Komu se nelíbí tečky, může použít jiný symbol. Zde je několik možností.
Předposlední komentář na konec progressbaru přidává symbol >. Poslední navíc umísťuje celý progressbar do závorek, kde je o něco patrnější. Možností je ještě více. Koho zajímají, může buď experimentovat nebo se podívat do dokumentace. Ještě zajímavější to můžeme udělat, když přidáme počet hotových procent. Změníme náš kód na následující.
Pak bude výstup zhruba v polovině iterací vypadat následovně.
U cyklů, kde neznáme předem počet iterací (například while) se místo údaje o procentech zobrazí počet hotových iterací. Časový progresbarU cyklu for progressbar mimo jiné odhaduje, jak dlouho bude ještě trvat. Měří se zde čas a počítá se průměrná délka iterace. Vyzkoušejme následující úsek.
Po chvíli uvidíme, kolik sekund nám zbývá do konce cyklu.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |