ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (90) - Mason - speciální blokyJiž víme, jak lze do Mason souborů vkládat kód Perlu pomocí speciálně označených pomocí bloků. Nyní se podíváme na některé další bloky, které přinášejí nové možnosti. Komponenty Masonu jsou obyčejné HTML soubory. Obyčejné až na to, že obsahují jisté speciální úseky kódu, které jsou ještě před odesláním klientovi webového serveru zpracovány Masonem. Nyní se podrobněji podíváme na to, čím se tyto úseky vyznačují a jaký mají význam. Inicializační blokBlok <%init> ... </%init> je pro program něčím podobným jako konstruktor pro třídu nebo blok BEGIN pro perlový program. Jeho obsah je totiž vykonán (přesněji řečeno až na <%once> a <%shared>, ale to nás zatím nezajímá) ze všeho nejdříve. Nastavují se zde proměnné, které budou platné kdekoliv dále.
Pokud v bloku <%init> děláme činnost, která musí být před ukončením programu zastavena, například otevírání databáze, můžeme toto zastavení provést v bloku <%cleanup>. Ten je volán po ukončení běhu programu. Import komponentDalším uvedeným tagem je <& ... &>, který umožnuje import komponenty uvnitř jiné. To je praktické například tehdy, když na více stránek chceme umístit stejný prvek. Základní použití může vypadat takto. V prvním souboru máme základní HTML strukturu dokumentu.
Import probíhá na řádku <& obsah &>. Ten bude nahrazen obsahem souboru obsah. Součástí importu komponenty mohou být takzvané argumenty. Ty uvádíme také mezi <& a &>. Import komponenty se dvěma argumenty může vypadat takto.
<& /cesta/komponenta, argument=>"hodnota", dalsi_argument=>"dalsi_hodnota" &>
Místo pevně zadaného názvu souboru, jež má být importován, lze zadat také výraz. Jeho výsledkem musí být jméno existující komponenty. Díky této vlastnosti bloku <& ... &> zde nastává nejednoznačnost: jak odlišit výraz od názvu komponenty? Je třeba alespoň tušit, že existují jakási parsovací pravidla, pro něž je určující první uvedený znak. Pokud je alfanumerickým znakem, podtržítkem, tečkou nebo lomítkem, jde o pevně zadaný název souboru. V opačném případě jde o výraz. Je to sice vzácný jev, ale teoreticky se může stát, že výraz bude začínat jedním z výše uvedených znaků. V takovém případě je nejjednodušším řešením výrazu předřadit znaménko + nebo ho uzavřít do závorek. ArgumentyKomponenta může přijímat argumenty a to hned několika způsoby. Již jsme si ukázali předávání argumentů při importu komponenty. Lze je také předávat jako součást požadavků POST a GET. K zpracování argumentů uvnitř komponenty slouží blok <%args> ... </%args>. Do něj umístíme proměnné, které mají být hodnotami argumentů inicializovány. Rozlišujeme povinné a nepovinné argumenty. Těm nepovinným nastavujeme defaultní hodnotu. Argument bez nastavené implicitní hodnoty ji bude vyžadovat. Každý argument umístíme na jeden řádek a pomocí operátoru => mu případně definujeme implicitní hodnotu, která může být vyjádřena i výrazem.
Definovali jsme 5 argumentů, z nichž jsou @pole a $scalar povinné. Ostatním nastavujeme implicitní hodnotu. Zdánlivě se může kód uvnitř <%args> ... </%args> může zdát jako kód Perlu, ale tak tomu není. Nepoužívají se středníky a prostředky jazyka jsou také maximálně omezené. Zmatek občas může nastat tehdy, pokud v bloku <%args> inicializujeme více než jednu proměnnou stejného názvu - tedy například $arg, @arg a %arg. Blok <%args> bude vypadat takto.
Jak se nám naplní příslušné proměnné? K tomu, abychom to zjistili, využijeme modul Data::Dumper. Předáme-li skalární argument, program vyvolá chybu. $arg bude obsahovat příslušnou hodnotu, totéž první prvek pole @arg, ale u konverze na hash nastane chyba. Není zde možné konvertovat skalár na hash. Nyní zavoláme komponentu se seznamovým argumentem: komponenta?arg=7&arg=9&arg=11. $arg bude ukazatelem na pole, které obsahuje prvky 7, 9 a 11 - tedy vlastně na pole @arg. Hash ale nelze vytvořit z lichého počtu argumentů. Předáme-li sudý počet argumentů, bude to stejné jako v minulém případě, ale navíc se v pořádku naplní klíče a prvky hashe. Skalár, pole i hash budou zpřístupňovat vždy tatéž data, pouze vždy trochu jinak. Další možností, jak získat předané argumenty, je proměnná %ARGS. Sem se zkopírují všechny předané hodnoty ve formátu klíč=>hodnota. Mnohy je výhodnější užít tento způsob získávání argumentů než blok <%args>. Přispívá k tomu i fakt, že název proměnné nemůže být libovolným řetězcem, ale hashový klíč ano. Další blokyToto byly ty úplně nejzákladnější bloky, jež jsou pro používání Masonu bezpodmínečně nezbytné. Ale zdaleka to nejsou všechny. Pojďme si alespoň stručně představit ještě některé další. Do bloku <%text> lze umístit libovlný text, který nemá být nijak formátován. Blok <%doc> je určen pro generování dokumentace a překladač ho ignoruje. Blok <filter> ... </%filter> se spouští mezi během a odesláním stránky. V něm ještě naposledy můžeme upravit výslednou stránku. Generovaný výstup máme v bloku < %filter> umístěn ve výchozí proměnné. Tu můžeme modifikovat. Tento příklad cenzuruje ze stránky slovo obsah.
Později se setkáme ještě s několika dalšími bloky.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |