ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (73) - DBMJednou z aplikací funkce tie je také systém DBM, který slouží k perzistentnímu uchovávání datových struktur. Běžným způsobem uložení dat je soubor. Soubory se výborně hodí pro předávání dat. Horší to však už je s jejich úpravou. Vytvoření, smazání a ještě oříznutí zvládneme celkem snadno. Ale jak třeba přidat nebo ubrat text z jeho prostředku? Nebo jak ze souboru získat jednu konkrétní informaci, o níž netušíme, na které pozici je? Tady už máme problém. Je zřejmé, že si s pouhými soubory vždy nevystačíme. Abychom vyřešili náš problém, můžeme použít databázi. Databáze jsou obecně nějaká data s prostředky pro manipulaci s nimi, které jsou dostupné oprávněným uživatelům. Pro pouhé ukládání seznamů ve formátu klíč - hodnota lze použít databázi DBM. Pokud potřebujeme něco komplexnějšího, použijeme některou z nabídky SQL databází. Ukládání hashůJak již bylo zmíněno, DBM (DataBase Manager) slouží pro uchovávání dat o struktuře klíč - hodnota. To je v podstatě perzistentní uchovávání hashových proměnných. Tato jednoduchost má své výhody i nevýhody. Největší výhodou je náročnost. Mimo Perlu a několika modulů nepotřebujeme nic. Nevýhodou jsou zejména malé možnosti struktury ukládání dat. Tuto nevýhodu částečně eliminují různé postupy, pomocí kterých lze ukládat složitější datové struktury do řetězce. DBM pro svoji činnost využívá mechanizmu tie. Pomocí něj napojíme nějaký hash na příslušnou třídu: DB_File nebo jí podobnou. Předvedeme si jednoduché použití knihovny Berkeley DB - tedy modulu DB_File. Vytvoříme program pro správu dat. Po jeho spuštění se objeví menu, které nabídne tři možnosti - Přidat nebo odebrat položku a výpis položek. Tyto datové položky budou perzistentní - budou uloženy i poté, co program skončí a při dalším spuštění je opět načteme.
Mimo Berkeley DB lze použít ODBM (modul ODBM_File), Simple DBM (SDBM_File), New DBM (NDBM_File) nebo GNU DBM (GDBM_File). Tyto knihovny se mimo jiné liší formátem zápisu, takže knihovnu SDBM nelze číst přes GDBM apod. Nicméně práce s nimi je velmi podobná. Také existuje modul AnyDBM_File, který použije tu nejlepší dostupnou variantu. V jeho dokumentaci najdete mimo jiné i srovnání těchto variant podle kritérií. Pokud nepoužíváme Berkeley DB, je třeba zadat mód otevření a přístupová práva, jež budou aplikována na datový soubor.
use POSIX; Další možnost, jak pracovat s DBM vede přes zvláštní funkci dbmopen, která funguje podobně jako tie. Pro smazání všech položek seznamu stačí přiřadit do navázaného hashe prázdný seznam. Ukládání složitých datových strukturPokud chceme jako hodnoty hashe v DBM použít něco jiného než skaláry, musíme sáhnout k tomu určeným nástrojům. V 48. dílu seriálu jsme si představili dva moduly - Storable a Data::Dumper. Tyto moduly umožňují převést libovolnou datovou strukturu Perlu na řetězec a zpět. A abychom nemuseli ručně používat jeden z těchto modulů, existuje přímo modul s názvem MLDBM (MultiLevel DBM), který to dělá automaticky. MLDBM ke své činnosti potřebuje jeden z modulů Data::Dumper, FreezeThaw nebo Storable. Data::Dumper je implicitní. Nastavit lze také který modul implementace DBM bude používán. Na výběr máme DB_File, SDBM_File (implicitní), NDBM_File nebo GDBM_File. Nejprve tedy vyzkoušíme uložení do souboru. Použijeme přitom modul Storable a DB_File.
Nyní můžeme ze souboru data.db číst. Vytiskneme celou uloženou strukturu pomocí Data::Dumper.
Menší problém nastane, pokud budeme chtít měnit zanořená data. V takovém případě nelze přistupovat přímo přes strukturu, ale musíme pomocí jiných proměnných změnit odkazy. Tedy asi takto.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |