ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (55) - EvalEval je dalším silným nástrojem skriptovacích jazyků, Perl nevyjímaje. V Perlu se využívá eval na několik odlišných činností. Ukážeme si dva významy nástroje eval. První z nich je dynamické vyhodnocování řetězců - určitý řetězec se chová jako posloupnost příkazů (tj. má korektní perlovou syntaxi). Řetězec je normálně zkompilován jako program a spuštěn v rámci jiného programu. A druhou možností použití eval je odchyt výjimek - tedy to, co z jiných jazyků známe jako konstrukci try-throw-catch. Dynamické vyhodnocování řetězcůeval přijímá jako argument řetězec, ten je proveden jako samotný program a jeho výstup funkce vrací. Ukažme si jednoduchý příklad. $program = 'print "HELLO WORLD";'; eval $program; Posloupnost těchto příkazů vypíše řetězec "HELLO WORLD". Následující dva řádky tak v důsledku udělají to samé.
Uveďme ještě jeden příklad - jednoduchou kalkulačku.
Poznámka - eval podporuje výchozí proměnnou. S jejím použitím je následující zápis analogický předchozímu.
print "Reseni: ", eval, "\n" while <>;
Když program spustíme, můžeme zadávat libovolný kód v syntaxi Perlu a ten je okamžitě řádek po řádku prováděn. Získali jsme tak jednoduchý perlový shell.
Za zmínku stojí také to, že v řetězci mohou být pouze ty proměnné, které jsou dostupné v době volání eval. Z tohoto důvodu nebude fungovat následující kód, pokud nebude odstraněna lokálnost proměnné $x.
Pokud není řetězec, předávaný funkci eval, syntakticky správný, žádná chyba se na chybový výstup nevypisuje. Místo toho je její text uložen v proměnné $@. Je-li naopak příkaz proveden úspěšně, bude $@ nedefinována. Eval a uvozování řetězcůJe třeba upozornit také na další věc. Různé možnosti uvození se chovají dvěma způsoby. Podívejme se na následující možnosti.
Druhý případ nevytiskne nic, ostatní tisknou součet $a + $b, tedy 7. Proč? Jde o to, co je skutečně funkci eval předáváno. U druhého volání eval je to řetězec '$p' a tudíž je vykonán právě takový příkaz ($p;). V ostatních případech se proměnné a escape znaky nahrazují svými skutečnými hodnotami a ve skutečnosti je tak funkci eval předán řetězec 'print $a + $b'. Na toto je třeba dát pozor. BezpečnostPrávě díky funkci eval mohou vznikat v programech četné bezpečnostní díry. Co když našemu programu, simulujícímu kalkulačku, zadáme na vstup například následující příkaz?
system 'rm -rf ~'
Je žádoucí, aby byl proveden? Opět záleží na situaci. Někdy ano, někdy ne. Pokud má uživatel, pod kterým je spuštěna aktuální instance programu, práva na vykonání tohoto příkazu, pak bude vykonán. Obranou je aktivace režimu nakažení. Odchyt výjimekVýjimky jsou chyby za běhu programu. Jejich zpracování umí zařídit funkce eval v blokovém tvaru. eval zde využívá toho, že při chybě v syntaxi narozdíl od obyčejného programu neskončí, ale pouze nastaví (nebo nenastaví) proměnnou $@. Typickým příkladem zpracování výjimky je ošetření případu, kdy je děleno nulou.
Navíc lze v kombinaci s die definovat vlastní chyby. die totiž neukončí celý program, ale pouze blok funkce eval. Řetězec za die se uloží do $@. Funguje to podobně, jako throw v Javě nebo C++.
Pokud byl soubor soubor bez problému otevřen, je dále proměnná $@ nedefinována. Ale v případě, že příkaz open selže, je v bloku eval volána funkce die, která vyvolá výjimku a v proměnné $@ tak bude řetězec "Soubor nelze otevrit\n". Poté můžeme v případě selhání například otevřít jiný soubor. Pro usnadnění při odchytávání výjimek existuje na CPAN několik modulů - například Exception nebo Error (viz článek na www.perl.com). Eval a regulární výrazyPouze pro přípomenutí si uveďme, že na dynamické vyhodnocování výrazů lze narazit v substitucích regulárních výrazů. Nahrazovací řetězec může být výrazem. Ano, jde o přepínač /e. Eval a časově omezené čekání vstupChceme vytvořit program, který ze vstupu přijme nějaký řetězec. Ale zároveň chceme, aby ho uživatel zadal v nějakém časovém intervalu (tedy konkrétně například do 20 sekund). Pokud uživatel nic neodešle, výzvě na zadání textu vyprší platnost a program je nucen učinit patřičné kroky. K tomu je třeba použít funkci alarm. alarm má jako parametr počet sekund, za které vyvolá signál ALRM nebo číslo 0 pro zrušení alarmu. Jestliže uživatel nezadá 20 sekund vstup, signál ALRM vyvolá funkci die a zachytíme výjimku. Pokud je tak za blokem eval v proměnné $@ řetězec "time limit expired on line ...", víme, že uživatel nic nezadal.
Chcete-li vědět více o možnostech eval, lze doporučit knihu Programování v Perlu pro pokročilé od Srirama Srinivasana, kapitolu 5.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |